Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar släpper i dag ut mer koldioxid än hela SL:s landtrafik sammanlagt. Region Stockholms trafikförvaltning lägger nu fram en tidsplan för det kommande, stora klimatlyftet.

– SL-bussarna går sedan 2018 helt på förnybara drivmedel. Nu är det sjötrafikens tur, säger Michaela Haga (C), ordförande i trafiknämndens sjötrafikutskott.

Fram till 2035 räknar regionen med att investera en miljard i nya el- och hybridfartyg. Till det kommer 100 miljoner för att bygga ut ny laddinfrastruktur över stora delar av skärgården. Redan 2026 och 2027 pensioneras Waxholm I och Waxholm II, båda från 1983, enligt utredningens förslag.

Ungefär samtidigt föreslår man att avveckla de fem snabbgående så kallade V-båtarna som levererades i början på 1990-talet – Värmdö, Vånö, Väddö, Viberö och Vaxö – samt Saxaren från sent 1990-tal. Först ut blir Vaxö, som föreslås tas ur trafik 2026.

Djurgårdsfärjorna byts ut

Andra fartyg som föreslås försvinna är Sandhamn och Dalarö, båda runt 2030. Också Djurgårdsfärjorna ska bytas ut, men det blir först fram mot slutet av 2030-talet. Innan beslut tas ska dock en fördjupad utvärdering göras.

De så kallade V-båtarna från 1990-talet ska börja fasas ut redan om några år.

De så kallade V-båtarna från 1990-talet ska börja fasas ut redan om några år.

Pekka Pääkkö

De nya el- och hybridbåtar som ska köpas in kommer i flera fall bli mindre än dagens, eftersom många av fartygen i dag anses vara överdimentionerade. De blir också lite långsammare men samtidigt tystare och kommer att orsaka mindre svallvågor mot stränderna.

Ett antal av de äldre, traditionella fartygen kommer att renoveras för att få längre livstid – det gäller bland annat Gällnö, Skärgården och Roslagen. De historiska pärlorna Västan, Norrskär och Storskär bevaras också för att förstärka trafiken under turistsäsongen.

"Skulle bli besvikna"

– Det råder politisk enighet om detta. Många stockholmare skulle också bli besvikna om de inte fick se Västan, Norrskär och Storskär i trafik, säger Michaela Haga.

Storskär, Norrskär och Västan får tuffa vidare.

Storskär, Norrskär och Västan får tuffa vidare.

TOMASZ PYDZIK

Investeringarna ska spara pengar på sikt. Men eftersom sjöresandet samtidigt väntas öka kommer årskostnaden för båttrafiken ändå öka från dagens 600 miljoner kronor till 750 miljoner per år.

Moderniseringen ska också göra skärgården mer tillgänglig.

– Det finns ett behov redan i dag av förstärkt trafik till flera av öarna, för att barnfamiljer ska kunna flytta dit och för att ungdomar ska kunna ta sig till stan på kvällar och helger, säger Michaela Haga.