Mitt i Mälarös artikel om SL:s planerade förändringar för busstrafiken på öarna har väckt starka reaktioner. I en busskur vid hållplatsen Karlskär på norra Färingsö sitter artikeln upptejpad med uppmaning till resenärerna att göra sina röster hörda.
Till denna hållplats kan det enligt förslaget bli upp till 17 färre avgångar när flera av avgångarna med buss 318 föreslås sluta redan nere vid Kungsbergasvängen.
Busslinjen 318 är en av de där färre avgångar föreslås.
Malin Lövkvist
Lågt resande är motiveringen bakom den föreslagna nedskärningen – enligt SL ligger statistiken på mellan 0,1 och 0,9 resenärer för många avgångar här ute.
– Jag är en av de 0,1 till 0,9. Och jag tycker att man ska fråga sig varför vi åker. Jag är inte ute och finåker – jag är på väg till jobbet, det är inte oviktigt, säger Pernilla Hugoson.
Det behöver erbjudas mer kollektivtrafik, inte mindre, menar Sandra Hillerud och Pernilla Hugoson.
Malin Lövkvist
Hon pendlar till Södersjukhuset. Cirka två timmar tar det från det att hon lämnar huset till hon är ombytt och klar på jobbet.
– Restiden är okej, det har jag valt när jag bor här ute. Men jag bor också i Sveriges största stad, och då är det inte okej att det inte finns kommunikationer, säger hon.
– Går det här förslaget igenom så vet jag inte hur jag ska ta mig till jobbet.
Sandra Hillerud jobbar som sjuksköterska på Danderyds sjukhus. Med skiftarbete och nattjobb blir kommunala resor omöjliga ut till Färentuna.
– Jag har behövt bekänna mig till bilen. Så ska det inte behöva vara. När jag har jobbat natt så är det gräsligt att sätta sig i en bil. Jag hade mycket hellre satt mig i en buss och sovit den där timmen hem.
SL biter sig i svansen
Hon tycker att SL biter sig själv i svansen när de förlitar sig på statistik. Hon menar att med fler bussar skulle fler åka – och då skulle också statistiken gå upp.
– Vi skulle vara fler som reste om det fanns fler turer. Som det är nu så bygger SL in behovet av en bil i familjen. Var finns visionen?
Pernilla Hugoson och Sandra Hillerud pendlar från Färentuna till Södersjukhuset respektive Danderyds sjukhus.
Malin Lövkvist
Med en fil för kollektivtrafik på Ekerövägen och fler som flyttar ut till öarna så är det i stället läge att investera i mer kollektivtrafik, menar Sandra Hillerud.
– Det är nu det är tid att steppa upp. Serveras det glass så äter man glass, finns det bussar så åker folk buss.
Besviken
Pernilla Hugoson, som själv sitter som ersättare i socialnämnden för Miljöpartiet i Ekerö kommun, känner sig besviken på sitt parti i regionen där Anton Fendert (MP) är trafikregionråd.
– Jag känner att de duckar ansvaret. Det här förslaget rimmar så illa med SL:s uppdrag och jag skulle vilja sätta mig ner med Anton Fendert och fråga hur det går ihop med Miljöpartiets politik.
Till Mitt i Mälarö säger Anton Fendert att många röster ska vägas in innan ett beslut ska fattas.
– Det här är jätteviktiga perspektiv som jag hoppas kommer med i remissvaren och som kompletterar trafikförvaltningens trafikplanering och det underlag som de har tagit fram.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Pekka Pääkkö
SL:s planering bygger i huvudsak på statistik och tittar man på den så är det lågt resande i ytterområdena. Men om kollektivtrafiken är dålig så blir resenärerna få – är inte ett sätt att få fler resande att öka trafiken?
– Jo, ett större utbud skulle förhoppningsvis leda till att fler reser med oss. Vi behöver få ett mer attraktivt utbud av kollektivtrafik i de lite mer glesbefolkade delarna och då behöver vi testa nya lösningar.
En av de lösningarna är anropsstyrd trafik, där resenärerna bokar en resa med bussen via en app. Detta har rullat som ett pilotprojekt på Mörkö i Södertälje och fått SL-resorna att öka med drygt 60 procent mellan mars 2023 och mars 2024.
Kommer detta bli aktuellt i Ekerö?
– Det är inget jag kan lova i dag, men trafikförvaltningen har särskilt bett om förslag på områden som kan vara lämpade för det här. Och det finns en del likheter mellan de mest glesbefolkade delarna av Ekerö kommun och Mörkö i Södertälje, säger Anton Fendert.