På en mjuk matta i ett av Ormkärrsskolans klassrum slår sig sommarjobbarna Natazja Raske och Milo Matheus, båda 16 år, ner med 8-åringarna Doris, Maxim och Rawda. På väggen hänger en lapp med texten: "Att läsa är som att drömma med ögonen öppna".

 Det har gått ett par veckor sedan skolan slutade för terminen och under tre veckor på sommarlovet arbetar Östbergabon Natazja Raske och Högdalenbon Milo Matheus med att läsa högt för barnen. 

– Vi gör andra saker med dem också, leker olika lekar och är med i den övriga fritidsverksamheten, säger Milo Matheus.

När Mitt i är på besök är det dags för lässtund. Natazja Raske slår upp boken "LasseMajas detektivbyrå: Filmmysteriet" och börjar läsa. 

– LasseMaja går alltid hem. Vi läste de böckerna själva när vi var yngre, säger Natazja Raske.

Doris, Maxim och Rawda lyssnar koncentrerat och tittar på bilderna. 

Ställer frågor

Ett par sidor in i boken tar Natazja en paus i läsningen. Hon pekar på en illustration i boken.

– Tror ni att det där är kvinnan? Kommer ni ihåg hur hon ser ut?

– Ja, det är hon! Hon har rött, kort hår, svarar Doris, 8.

Interaktion under läsningen ingår i uppdraget.

Milo Matheus, 16, är van vid att läsa högt. "Vi gör det mycket i skolan" säger han.

Milo Matheus, 16, är van vid att läsa högt. "Vi gör det mycket i skolan" säger han.

Pekka Pääkkö

– Vi brukar ställa lite frågor för att se att barnen hänger med, säger Milo Matheus.

Ett annat verktyg för att prata om boken är en kortlek med frågor som de plockar fram efter varje lässtund. 

– Korten har olika frågor som kan få igång ett samtal. Till exempel "vilken karaktär skulle du vilja vara?" och "vad tycker du att boken borde ha för titel?". Frågorna är anpassade efter barnens åldrar, säger Natazja Raske.

"Vilken plats i boken skulle du vilja besöka?" står det på ett kort. 

– Jag skulle kanske vilja besöka optikern, säger Doris. 

Startade i Botkyrka

"Läsa äger" startade som ett initiativ i Botkyrka 2018. Sedan dess har Bonniers familjestiftelse spridit konceptet. I dag har över 730 feriearbetande ungdomar i nästan 40 kommuner runt om i landet i uppdrag att läsa för yngre barn på kommunernas fritidshem.

Efter varje lässtund får barnen svara på olika frågor som finns i en samtals-kortlek. På bild: Doris, 8 år.

Efter varje lässtund får barnen svara på olika frågor som finns i en samtals-kortlek. På bild: Doris, 8 år.

Pekka Pääkkö

I Stockholms stad arbetar 64 sommarjobbare, via Stadsbiblioteket, med projektet under tre veckor. Av dessa kommer 48 från Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck. Syftet är att främja barnens läsning under sommarlovet.

– Jobbet är väldigt kreativt och annorlunda jämfört med min vanliga vardag. Tidigare har jag gjort praktik på en restaurang, så jag har inte jobbat i en liknande miljö. Det är kul att sätta sig in i barnens världar, säger Natazja Raske, som ska börja i gymnasiet till hösten.

Hon och Milo Matheus har, utöver jobbet med högläsning, i uppdrag att själva läsa en bok under arbetsveckorna som de sen ska recensera inför kollegorna. 

– Man blir tilldelad en bok och sen funkar det lite som en bokklubb, säger Milo Matheus.

Varje måndag samlas feriearbetarna och får handledning. Då får de även välja böcker som de ska ha med sig till högläsningen. 

– "Läsa äger"-projektet inspirerar oss alla. Vi ska implementera högläsning en gång om dagen i fritidsverksamheten, säger Jessica Bungegård, som är handledare till Milo och Natazja.