Minst 35 000 nya bostäder ska på sikt byggas i Norra Djurgårdsstaden och en förlängning av Spårväg city har länge ansetts vara det bästa sättet att erbjuda tillräckligt med kollektivtrafik. Detta skulle även innebära att spårvägen skulle kunna kopplas ihop med Lidingöbanan.

Än finns varken finansiering eller färdiga planer, men nu har Stockholms stad, Lidingö stad och Region Stockholm tagit fram en gemensam avsiktsförklaring om att tillsammans jobba vidare med planeringen.

"Inga förpliktelser"

"Genom att signera denna avsiktsförklaring förbinder sig parterna till den gemensamma viljeyttring som beskrivs, parterna förbinder sig inte till några förpliktelser avseende finansiering eller andra åtaganden." Så står det i underlaget som ska klubbas i regionens trafiknämnd i nästa vecka.

Enligt tidsplanen behövs först 5-7 år för planering och projektering och därefter 8-10 år för produktion och driftssättning. Därmed blir det först framåt 2040 som spårvägen tidigast kan stå klar. Detta förutsätter dock att "samtliga framgångskriterier är uppfyllda och att inga överklaganden sker".

20 procent färre

Förutsättningarna har också förändrats under de senaste åren: Befolkningsökningen går långsammare, bostadsbyggandet bli lägre och fler stockholmare antas fortsätta jobba hemifrån. Det gör att 20 procent färre kommer att resa med den utbyggda spårvägen än vad man trott tidigare.

Visionsbilder för Kolkajen i Norra Djurgårdsstaden från förra året.

Visionsbilder för Kolkajen i Norra Djurgårdsstaden från förra året.

Stockholms stad

Den samhällsekonomiska lönsamheten anses därmed inte heller självklar: "Bedömningen visar på negativa nyttor i förhållande till förlängningens bedömda utgift".

Ändå bedöms spårvägens förlängning "ge en ökad kapacitet och attraktivitet för kollektivtrafiken samt förbättrad tillgänglighet till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö. Den förbättrade tillgängligheten ger i sin tur även nyttor i form av ökning av fastighetsvärden."