Om det går igenom blir det tillåtet för den som har ett så kallat B1-körkort att köra personbil i högst 45 kilometer i timmen.
Körkortet är tänkt för ungdomar mellan 16 och 21 år och ska kräva både teoriprov och körprov.
Innan förslaget kan gå igenom ska det förhandlas i ministerrådet, en process som kan ta flera år. När beslutet är fattat har sedan länderna tre år på sig att genomföra det.
Tummen ner för ändrade regler
Antalet a-traktorer ökar och det gör också olyckorna. Nu föreslår Transportstyrelsen skärpta regler. Eleverna på fordonsprogrammet i Vallentuna vill hellre ha höjd hastighetsgräns.
På Vallentuna gymnasiums parkering står A-traktorerna tätt. De flesta är Volvobilar eller pickupper av äldre modell som de mekarglada eleverna på fordonsprogrammet själva byggt om.
I dag finns hela 50 000 a-traktorer registrerade i riket. Sedan 2016 har antalet olyckor med a-traktorer också tredubblats från drygt 100 till över 350 om året. Statistiken späs på av flera otäcka dödsolyckor under hösten.
Körde 80 på Ekebyvägen
Ett skäl är att a-traktorerna, som oftast körs av unga förare från 15 års ålder, ofta trimmas och då går betydligt snabbare än 30 kilometer kilometer i timmen, som är maxgränsen för fordonen.
För två veckor sedan stoppade polisen en a-traktor på Ekebyvägen som gick mellan 80 och 90 kilometer i timmen. En ny bil omgjord till a-traktor men som programmerats om så att den kunde köra fort. Fordonet, en Nissan pickup, tog polisen i beslag.
I september skedde en olycka på Frestavägen i Täby kyrkby när en a-traktor voltade. Tre personer mellan 15 och 17 satt i fordonet och en av dem skadades allvarligt. Polisutredningen pågår fortfarande.
– Det är för enkelt att göra om bilarna och de höga hastigheterna innebär alldeles för stora risker, säger Vallentunas kommunpolis Stefan Dahlgren. Förarna kan vara så unga som 15 år och då är frontalloben inte färdigutvecklad.
Ett knapptryck
Ofta finns en tryckknapp på instrumentbrädan.
– Om de har spärren tillslagen går den som en a-traktor i 30 kilometer i timmen. Trycker man på den, går den som en vanlig bil. Man får inte ha en sån knapp men i princip alla har en, säger en polis som jobbar i Södra Roslagen.
Polisen har också hittat mer finurliga varianter, till exempel dolda knappar som aktiveras först när volymen på stereon är uppskruvad på 10.
Det räcker att ha körkort för moped för att få ha a-traktor.
Nyss föreslog Transportstyrelsen en skärpning av reglerna. Men att höja hastighetsgränsen finns inte med bland förslagen. En gräns vid 40 eller 45 kilometer i timmen anses för farligt. Det skulle också kräva B-körkort och fordonen bara få köras från 18 års ålder.
Men när Mitt i Vallentuna träffar a-traktorförare på Vallentuna gymnasium skulle de ändå föredra den lösningen.
– Om de fått gå i 45 eller 50 tror jag att suget inte varit lika stort att trimma, säger Madeleine Sundkvist, 17. Det uppstår så mycket problem när det går långsamt.
Hon älskar sin a-traktor och använder den för att köra ner till skolan från gården i Markim där hon bor.
Alla fyra tar a-traktorn till plugget. Och alla tycker att en höjd hastighetsgräns vore att föredra.
– Jag säger inte att vi gör det. Men de som trimmar vill flyta med i trafiken. 30-kilometersgränsen blir för låg. Det blir för långsamt, säger Oliver de Wahl, 17.
För ungdomarna på fordonsprogrammet är a-traktorn mer än ett transportmedel. Det är en livsstil.
– Om de skulle ta bort a-traktorn tar man inte bara bort ett fordon på vägen utan en hel kultur. Och mångas väg in till bilintresset, säger Gustav Åkerstedt, 17. Man skruvar tillsammans. Det är ett väldigt bra umgänge, det händer inte jättemycket dumt. Visst, det spelas en del hög musik. Det förstår jag att folk klagar på. Vi sänker oftast när de kommer och säger till. Annars försöker vi hålla oss uppe vid Okvista, där det inte bor någon.
Mitt i Vallentuna har pratat med poliser som tycker att det vore bra med B-körkort för a-traktorer.
– Men då hade ju ingen kört a-traktor, säger Oliver de Wahl.
– Och då borde man ha B-körkort för moppebil också, säger Madeleine Sundkvist. Det är konstigt att moppebilar får gå snabbare än a-traktorer. A-traktorer är ändå ombyggda bilar som klarar krockar i högre hastigheter. Det är ju ombyggda bilar.
I Vallentuna finns enligt Transportstyrelsen 139 registrerade a-traktorer, varav 98 i trafik.
Det är för enkelt att göra om bilarna och de höga hastigheterna innebär alldeles för stora risker
Om de skulle ta bort a-traktorn tar man inte bara bort ett fordon på vägen utan en hel kultur.
Transportstyrelsens förslag
Bälteskrav vid färd på väg.
Passagerare måste sitta på passagerarplats. Bara en person per plats.
2-årig prövotid för körkort med AM-behörighet (moped klass 1).
Samma krav på vinterdäck som för personbilar.
Tekniska krav för att försvåra trimning.
Skärpta krav på avgasrening.
Mer fokus på riskerna med a-traktor under utbildningen till AM-körkort.
Tydligare krav på hur LGF-skylten ska se ut och var den ska sitta.
Transportstyrelsen föreslår ingen höjd hastighetsgräns men håller dörren öppen för att det kan bli en höjning i framtiden. Förutsättningen är att olyckorna minskat.
Källa: Transportstyrelsen.
A-traktor körde i 80 kilometer i timmen i Stockholm
Under torsdagen fick polisen in samtal om att en A-traktor körde runt i Stockholm i hög hastighet.
Det var strax innan klockan 17 på torsdagen 10 november som polisen fick in samtal om att en a-traktor körde runt i 80 km i timmen i Stockholm.
Polisen tog upp jakten och på en adress i Farsta kunde polisen stoppa fordonet och föraren.
– Det rörde sig om en kille som inte var myndig, säger Anders Bryngelsson vid Stockholmspolisen.
Föraren är misstänkt för olovlig körning och a-traktorn togs i beslag.
https://www.mitti.se/nyheter/forslag-skarpta-regler-for-a-traktorer/repvka!P98ScgITLFEe9@IqqZuhaA/
https://www.mitti.se/nyheter/kraftig-okning-av-a-traktorer-i-stockholms-lan/repvgz!IwAZY5cqsNN2L9GphrBZiw/