JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Fler tester väntar på Tappströmsbron

 Daniel Cannervik är kommunikatör på Trafikverket.

Daniel Cannervik är kommunikatör på Trafikverket.

Trafikverket

20240626085918
20240626085426
2024-06-26
08:59

Efter tisdagens testöppningar finns fortfarande inget svar på vad som gick fel när Tappströmsbron fastnade i söndags. Nu väntar fler tester.

Tappströmsbron i Ekerö öppnades och stängdes fem gånger under tisdagen 25 maj som del i utredningen av vad som gått fel när bron fastande i öppet läge i söndags.

Testöppningarna gjordes mellan klockan 10 och 13.30 och gick enligt Trafikverket felfritt.

Men vad som blev fel i söndags är ännu inte klart och nu väntar fler testöppningar, planerade till måndag 1 juli.

Ingen diagnos

"Vi har ännu ingen diagnos utan behöver utreda ytterligare för att inte riskera att situationen i söndags upprepas", skriver Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket, i ett mejl till Mitt i Mälarö.

Loggarna från tisdagens tester och även från öppningarna i söndags ska analyseras och bron kommer fortsätta hållas stängd för båttrafik som kräver broöppning.

Det är ännu inte klart om kostnaderna kring broproblemen kommer läggas på entreprenören eller Trafikverket.

"Vem som kommer att stå för kostnaderna är för tidigt att svara på innan vi har felorsaken", skriver Daniel Cannervik i sitt mejl.

Därför fastnade Tappströmsbron

Tappströmsbron fastnade i öppet läge inte bara en utan två gånger i söndags. Nu ska felet utredas och under tiden kommer bron inte öppnas för båttrafik.

Under eftermiddagen och kvällen på söndagen 23 juni fastnade Tappströmsbron i Ekerö i öppet läge två gånger.

Första gången var vid 15.30-tiden.

– Vi fick ett driftstopp som behövde avhjälpas på plats av tekniker. Vi utreder just nu om felet var IT-relaterat eller mekaniskt, säger Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket.

När bron sedan skulle testöppnas vid 18.30-tiden för att se om felet hade åtgärdats så fastnade den igen.

Stängd för båttrafik

Nu utreder Trafikverket vad som orsakade felet.

– Tappströmsbron kommer nu att vara stängd för båttrafik medan vi utreder vad som har orsakade felet under söndagen, säger Daniel Cannervik.

Färjan mellan Ekerö och Slagsta var avgiftsfri under tiden Tappströmsbron var ur drift i söndags.

Färjan mellan Ekerö och Slagsta var avgiftsfri under tiden Tappströmsbron var ur drift i söndags.

Lisa Halldén

Den nya Tappströmsbron öppnades för båttrafik i början av april och detta är första gången den fastnat.

– Vi kommer att ha en inkörningsperiod, där styrningen av den nya bron kan behöva trimmas in ytterligare. Där kan alltid fel uppstå, vilket är helt normalt, säger Daniel Cannervik.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Stefan Källstigen

Därför fastnade Tappströmsbron

Stängd för båttrafik medan felet utreds

Tappströmsbron testas – kommer öppnas flera gånger

Tappströmsbron kommer öppnas flera gånger under tisdagen för att utreda vad som gått fel när det inte gick att stänga.

Tekniker kommer vara på plats vid testöppningarna.

Tappströmsbron fastnade i öppet läge under söndagen. Nu kommer tester göras under tisdagen för att se vad som blivit fel.

Under dagen kommer bron testöppnas flera gånger, men tekniker kommer finnas på plats ifall något skulle gå fel.

Testerna kommer göras utanför rusningstrafikstider.

"Om det blir mycket trafik släpper vi fram den", skriver Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket, i ett mejl till Mitt i Mälarö.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Mikael Andersson

Tappströmsbron testas – kommer öppnas flera gånger

Trafikverket: "Tekniker kommer vara på plats"

LisaHalldén
08-550 550 29

Tappströmsbron testas – kommer öppnas flera gånger

Nyheter

Tappströmsbron kommer öppnas flera gånger under tisdagen för att utreda vad som gått fel när det inte gick att stänga.

Tekniker kommer vara på plats vid testöppningarna.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Mikael Andersson

Nyheter
Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Mikael Andersson

Tappströmsbron testas – kommer öppnas flera gånger

Trafikverket: "Tekniker kommer vara på plats"

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Mikael Andersson

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Mikael Andersson

Tappströmsbron testas – kommer öppnas flera gånger

Nyheter

Tappströmsbron kommer öppnas flera gånger under tisdagen för att utreda vad som gått fel när det inte gick att stänga.

Tekniker kommer vara på plats vid testöppningarna.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Mikael Andersson

Nyheter
Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Den nya Tappströmsbron öppnade för trafik i vintras. Genrebild.

Mikael Andersson

Tappströmsbron testas – kommer öppnas flera gånger

Trafikverket: "Tekniker kommer vara på plats"

Därför fastnade Tappströmsbron

Nyheter

Tappströmsbron fastnade i öppet läge inte bara en utan två gånger i söndags. Nu ska felet utredas och under tiden kommer bron inte öppnas för båttrafik.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Stefan Källstigen

Nyheter
Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Stefan Källstigen

Därför fastnade Tappströmsbron

Stängd för båttrafik medan felet utreds

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Stefan Källstigen

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Stefan Källstigen

Därför fastnade Tappströmsbron

Nyheter

Tappströmsbron fastnade i öppet läge inte bara en utan två gånger i söndags. Nu ska felet utredas och under tiden kommer bron inte öppnas för båttrafik.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Stefan Källstigen

Nyheter
Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Tappströmsbron kommer var stängd för båttrafik medan felet utreds.

Stefan Källstigen

Därför fastnade Tappströmsbron

Stängd för båttrafik medan felet utreds

Senaste nyheterna

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Mostphotos

Treornas kunskaper i svenska blir stadigt sämre

Nyheter

Allt mindre andel i Sollentuna klarar de nationella proven ✔ Liberalerna vill att en rapport om åtgärder tas fram redan i vår

Sigtuna stadsängar.

Sigtuna stadsängar.

Tintin Bokesten

Tuffare för ensamstående att köpa lägenhet

Nyheter

Svårt att sälja ettor och tvåor ✔ Blir dyrare ✔ Mäklare: "Svårt för ensamhushåll att få lån"

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

Most Photos

Bilstölderna minskar kraftigt i Järfälla

Nyheter

Svårare att tjuvkoppla nya bilar

Strulig skolskjuts sliter på Väsbyfamiljen

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

20250316061556
20250314141011
2025-03-16
06:15

Skolskjutsen kommer sent, f­örarna hittar inte – eller lämnar barn på fel plats. Alexander, 10, är en av flera hundra barn i Väsby som använder skolskjuts. Och ­avvikelserna är många – över 1 600 på ett år.

– Det ger ju ett enormt stress­påslag, säger pappa Henrik Piehl.

På landet en bit utanför centrala Väsby bor Pia Christensson och Henrik Piehl med sina två barn. Familjens hundar Jack och Molly springer nyfiket ut och undrar vilka ”inkräktarna” är.

– Så ja, Molly, lugn, säger Alexander.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Mikael Andersson

Han är 10 år och behöver skolskjuts för att ta sig till resursskolan Magneten
i Odens­lunda. Och då är ­rutinerna och tryggheten viktig eftersom Alexander har autism.

– På morgonen möter jag upp taxin som tar honom till skolan och när han kommer hem likaså. Chaufförerna ska lämna ”hand i hand”, alltså till någon på skolan, och till oss föräldrar när de kör hem från skolan, säger pappa Henrik Piehl.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Mikael Andersson

Men ibland är taxibilarna försenade utan att föräldrarna får någon avisering om det, ibland kommer de inte alls. Och ibland kör de till fel ställe. Mamma Pia tar ett skräckexempel.

– Chauffören ringde och sa att ”vi är framme och lämnar nu”. Då hör jag Alexander vara ledsen och skrika i bakgrunden: ”Jag bor inte här, bor inte här”. Då är de alltså på fel plats.

Hon berättar att föraren anger i en app när barnet är lämnat och hämtat.

– Några gånger har det stått i appen att Alexander är lämnad, men när jag tittar ut och ska möta honom är han inte där. Tänk dig paniken, man blir orolig och rädd – var är mitt barn? Då visar det sig att föraren har tryckt in i förväg att han är lämnad.

Struligt med vikarier

Problemen uppstår flera gånger i veckan och det är oftast när vikarier tas in som det blir struligt.

– Jag vet att kommunen ställer hårda krav på leverantören, men vikarierna kanske inte har förståelse för de här barnens problematik. Det har till och med varit så att en vikarie har ringt till oss och ifrågasatt om det verkligen behövs lämning hand
i hand, säger Henrik.

Han säger att familjen har övervägt att själva skjutsa in Alexander till skolan, men att de kortare skoldagarna och avsaknaden av fritids ställer till det.

Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar.

– Alexanders skoldagar skulle bli alldeles för långa för vad han klarar av.

Om vårdnadshavare till elever som har skolskjuts upplever att något inte fungerar kan de rapportera in det som en avvikelse via en app.

Tusen avtalsvidriga brister

Förra året rapporterades 1 628 avvikelser, enligt Monika Jädersten, chef på elevhälsan som beviljar skolskjutsar i kommunen. Runt 60 procent, alltså nära
tusen, bedöms strida mot kommunens avtal med leverantören. De vanligaste typerna inkluderar förseningar över 15 minuter, uteblivna resor, samt att ­förare inte lämnat elever ­enligt ”hand i hand”-principen.

– Inga avvikelser är acceptabla och vi jobbar kontinuerligt med leverantören för att förbättra tjänsten. Det sker genom omedelbar uppföljning av avvikelser och månadsavstämningar mellan företaget och utbildningskontoret.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

”Förbättringsområden”

Christer Holmlund, avtalsansvarig på leverantören ­Cabonline, upplever att leveransen generellt fungerar väl. Under februari gjordes 11 470 resor i Upplands Väsby, varav 112 resulterade i avvikelser.

”Vi tar varje avvikelse på stort allvar och arbetar kontinuerligt för att säkerställa högsta möjliga kvalitet. Samtidigt finns alltid förbättringsområden, och vi samarbetar med kommunen för att identifiera och åtgärda eventuella utmaningar”, skriver han i ett mejlsvar.

Hur säkerställer ni leveranssäkerheten med vikarier?

”Vi arbetar aktivt med planering och schemaläggning för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, även vid kortsiktiga förändringar.”

Samtidigt sliter oron och osäkerheten inför varje veckas skolskjutsar på Alexander och hans familj.

– Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar. Och vi som npf-föräldrar är ju redan rätt tröttkörda av de utmaningar som följer med att ha ett barn med särskilda behov. Och funkar det inte så mår även Alexander dåligt, säger Henrik Piehl.

Skolskjutsar

Som elev i förskoleklass till årskurs 9 i grundskola och anpassad grundskola samt anpassad gymnasieskola kan du få rätt till skolskjuts om du har lång färdväg, farlig skolväg eller om du har någon funktionsnedsättning.

I Upplands Väsby har 277 elever med funktionsnedsättning skolskjuts fördelat på:

Anpassad grundskola: 69

Anpassad gymnasieskola: 26

Resursskolor: 145

Inrapporterade avvikelser 2024: 1 628

Inrapporterade avvikelser 2025: (1 januari–20 februari) 215

Antalet avvikelser är svåra att jämföra bakåt i tiden eftersom inrapporteringssystemet ändrats. Dessutom byttes leverantören ut för drygt ett år sedan. Kommunen bedömer att det handlar om ungefär lika många avvikelser med gamla och nya leverantören.

Källa: Upplands Väsby kommun

De vanligaste avvikelserna

De vanligaste avvikelserna som strider mot avtalet:

Chaufförer som inte lämnar enligt hand i hand-principen.

Uteblivna resor som inte har rapporterats i förväg.

Förseningar på över 15 minuter där kommunikation med vårdnadshavare saknas.

Säkerhetsbrister såsom att förare inte hjälper till med säkerhetsbälten.

De vanligaste avvikelserna som inte strider mot ­avtalet, men påverkar resans ­kvalitet:

Brister vid hämtning och lämning, som att taxin kommer tidigare eller senare än förväntat.

Kortare förseningar under 15 minuter som kan bero på trafikförhållanden.

Kommunikationsproblem mellan förare och resenärer/vårdnadshavare.

Källa: Upplands Väsby kommun

CharlotteArwedsson
08-550 550 58