När Nobina tar över busstrafiken den 19 januari kommer busslinjerna i områdena att få nya tidtabeller. Flera busslinjer i Huddinge, som linje 726, 740 och 742, får ny linjesträckning (se faktaruta). Ett par linjer, som 712 och 740 X, dras in och några får nya hållplatser.
När Nobina tar över trafiken kommer alla bussar att bytas ut. I Stockholms södra förorter ska trafiken att köras på el, men i Huddinge och Botkyrka kommer bussarna till största del fortsätta att drivas med biodiesel.
– Elbussarna har sina depåer i Nyboda och Gubbängen – inte i Eriksberg. Det beror på utmaningar med elladdningskraft och att vi har ett begränsat antal elfordon. Men om bussarna har sin hemvist i någon av de andra depåerna men passerar genom kommunerna kan den drivas på el, säger han.
Alla fordon byts inte ut direkt. Leveransen av de nya bussarna är försenad, så till en början kommer bara tre nya bussar att köras i kommunerna. Resten körs med nuvarande bussar som kommer fasas ut i takt med att Nobina får in nya bussar.
SL uppskattar att hela fordonsflottan kan vara utbytt i sommar. Nobinas prognos är mer optimistisk.
– Ambitionen är att hela flottan ska vara på plats tio veckor efter trafikstart. Så i slutet på mars eller i början på april ungefär, säger Jens Råsten.
Ambitionen är att hela flottan ska vara på plats tio veckor efter trafikstart.
Linje 740 får en ny sträckning.
Pernilla Fagerström
Ingen realtidsinformation
Övergången kan också göra det stökigt för resenärerna den första tiden. Den första veckan lär det vara problem med linjeskyltningen på busslinjer och utropen i bussen. Destination och linjenummer kan istället visas på en skylt i vindrutan. Det kommer inte heller att finnas någon realtidsinformation för bussarna på väntskyltarna vid busshållplatserna.
"Självklart är vi medvetna om att detta kommer att upplevas som störande för dem som reser med de aktuella linjerna, men då det är övergående hoppas jag att de ändå har överseende med detta, säger Johan Nordenblank, chef för sektion buss på trafikförvaltningen i Region Stockholm", i ett pressmeddelande.
Det här beror på att trafikoperatörerna har olika system och de måste synkas manuellt. Det görs nattetid och varje buss tar ungefär tre timmar. Det ska göras på 200 fordon.
Det blir inga elbussar i Botkyrka eller Huddinge. I stället får resenärer i de två kommunerna nöja sig med sprillans nya biodieselbussar i stället som ser likadana ut som de nya elbussarna.
Nobina