Att en ny gul tunnelbanelinje ska byggas mellan Älvsjö och Fridhemsplan är redan bestämt. Men var tågen på den linjen kan ta vägen efter Fridhemsplan är långt ifrån bestämt.

Enligt Region Stockholms nya underlag för framtida spårdragningar som presenterades i veckan finns flera olika scenarion.

Till nedlagd flygplats

Gula linjen kan till exempel förlängas vidare från Fridhemsplan mot Bromma flygplats som kan läggas ner.

– Där är det är fokus på de 16 000 bostäder som staden ska bygga, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Ingen rangordning

Alternativet är att gröna eller blå linjen i stället förgrenas vidare mot flygplatsen. I dagsläget finns ingen rangordning mellan de tre alternativen.

– Men i budgeten finns en lokaliseringsutredning som kan konkretisera vilken sträckning som är aktuell och var stationerna ska ligga.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Pekka Pääkkö

En annan tanke är att gula linjen från Fridhemsplan i stället fortsätter mot Sankt Eriksplan-Odenplan-KTH-Gärdet-Frihamnen.

Något som skulle avlasta resandet i norra innerstan och de redan trånga blåbussarna här.

Ett alternativ till t-banan mellan Fridhemsplan och Frihamnen är också en spårvagn mellan Solna och Ropsten.

En annan möjlig t-banesträckning är mellan Sickla och Frihamnen. Enligt Fendert är det svårt att i nuläget svara på hur trolig den är.

En annan möjlig t-banesträckning är mellan Sickla och Frihamnen. Enligt Fendert är det svårt att i nuläget svara på hur trolig den är.

Malin Lövkvist

Behovsanalysen som har gjorts är tänkt att ligga till grund för framtida beslut. Inget av förslagen kommer att byggas innan regionen har byggt klart nya tunnelbanan till Nacka och Älvsjö.

– Vår förhoppning är att den här utbyggnaden ska ta vid när nuvarande är färdigställd. Men vi måste hitta finansiering och titta på vilka alternativ som är aktuella.

Mer tunnelbråk?

Hur en förlängning av den gula linjen skulle påverka Kungsholmen ovan mark är också omöjligt att svara på. Förhoppningen är dockt att den arbetstunnel som ska byggas vid Lindhagensplan kan användas både när gula linjen byggs mot Älvsjö och när den eventuellt byggs vidare till Frihamnen eller Bromma.

Finns det några risker med att ha ännu fler linjer på Fridhemsplan?

– Det bra att vi får fler knutpunkter i Stockholm. Odenplan håller på att bli det med många linjer och det betyder att vi kan avlasta centralen. Men det är klart att vi måste dra lärdom från andra knutpunkter för att inte skapa för mycket trängsel på en och samma plats.