Det råder full aktivitet på Drottningholmsteatern. Det repeteras dans, skräddarna har precis lagt sista handen vid kostymerna och maskörerna friserar peruker. Några dagar senare är det premiär för Armide – en fransk opera från 1686 av Jean Baptiste Lully som spelades i åtta föreställningar under augusti.
Solisten Deborah Cachet blir sminkad.
Malin Lövkvist
Teaterchefen Anna Karinsdotter berättar att den här typen av föreställningar sällan sätts upp i Sverige, men att hon tycker att Drottningsholmsteaterns scen är den perfekta platsen för storslagen fransk barockopera.
– Här kommer verket till sin rätt, säger hon.
Drottningholmsteatern är perfekt för storslagen fransk barockopera säger teaterchefen Anna Karinsdotter.
Malin Lövkvist
Kulisser drivs för hand
Slottsteatern som uppfördes 1766 för drottning Lovisa Ulrika anses vara en av världens bäst bevarade teatrar. Här finns ett trettiotal kulissbilder bevarade, några som är tillverkade för komedi och några för tragedi. För Armide som är en tragedi har de mer dramatiska landskapen plockats fram.
Scenmästare Christer Nilsson visar hur det fungerar bakom scenen. I källaren, och bredvid scenen får gångspel, valsar, trummor, block och rep det stora maskineriet i trä att arbeta. Med hjälp av cirka 15 personer som driver det för hand.
Armide sysselsätter strax över 100 personer där bland annat solister, körsångare, dansare, musiker, scenarbetare, tekniker, påklädare, skräddare, maskörer, publikvärdar och brandmän ingår som viktiga komponenter i produktionen.
Musikchefen och dirigenten Francesco Corti känner sig inte särskilt nervös inför premiären.
– Det är faktiskt ganska avslappnad stämning här. Vi är nöjda med föreställningen, nu behöver den bara publikens energi.
Musikchefen och dirigenten Fracesco Corti i sitt rum på Drottningsholmsteatern.
Malin Lövkvist
Han berättar att han brukar känna människors reaktioner på föreställningen tydligt, trots att han som dirigent står med ryggen mot publiken.
– Och på den här teatern är det extra nära till publiken, det är fint, säger han.
Franskt produktionsteam
Francesco Corti har samlat ett franskt produktionsteam till Armide, med internationella solister och yngre svenska sångare och dansare. Det talas en del franska när man går runt på teatern och nationaliteter som Belgien, Frankrike, Canada och Schweiz finns representerade i ensemblen.
Regissören Florent Siaud jämför Armide med Bergmans "Scener ur ett äktenskap", fast i barockstil. Den beskriver ett förhållande som pendlar mellan lycka och skräck, verklighet och fantasi och föreställningen innehåller flera dansscener där övernaturliga väsen speglar huvudpersonernas mentala tillstånd.
Florent Siaud har regisserat Armide.
Malin Lövkvist
– Det kan vara lätt att tänka att konst är mindre viktigt i ekonomiskt kärvare tider men det är nu det är viktigt att våga drömma, hålla sinnet öppet och ta hand om vår fantasi. Jag hoppas att besökarna kommer lämna föreställningen med en känsla av magi, säger Florent Siaud.
Föreställningen spelas på slottsteatern fram till den 17 augusti.