Enligt John Mattson är det inte troligt att vare sig schaktningsarbetet eller den tidigare bergvärmeborrningen är anledningen till att hyresgäster upplever ett ökat antal råttor. Däremot är det ett känt faktum att sopor och matrester utomhus drar till sig råttor, förklarar Mari Edberg.

Hon berättar att John Mattson hösten 2022 tog bort papperskorgarna i området för att ”värna miljön och bedriva en effektivare förvaltning”.

– I papperskorgarna blandas osorterade sopor och det finns stor risk att farligt avfall slängs där. Papperskorgarna används ofta till hushållssopor vilket gör att de snabbt blir överfulla och skräp i stället slängs utanför. Det lockar till sig skadedjur och det finns även en brandrisk då fimpar slängs i papperskorgarna, säger Mari Edberg.

Efter synpunkter från hyresgäster satte John Mattson emellertid upp ett antal papperskorgar på nytt på Gillbostråket för cirka en månad sedan.

"En säkerhetsrisk"

När det gäller miljörummet som stängdes den 18 december så skedde det av säkerhetsskäl och med hänsyn till det kommunala energi- och miljöbolaget Seom:s arbetsmiljö och regler, berättar Mari Edberg.

– Det ligger inne i området bredvid en lekplats och för att lämna området måste sopbilen köra ut på ett övergångsställe, vilket är en säkerhetsrisk. Tillsammans med Seom har vi hittat en lösning genom att hänvisa till ett närliggande miljörum. Vi har bara tagit bort grovsopsrummet.

John Mattson informerade om stängningen av miljörummet men alla hyresgäster följer inte uppmaningen att använda det nya miljörummet.

– I stället har sopor ställts utanför det låsta miljörummet, vilket är förbjudet. Vår personal har kontinuerligt städat upp och tagit hand om felplacerade sopor, säger Mari Edberg.

"Viktigt med gott samarbete"

Hon förklarar att John Mattson jobbar för att hyresgästerna ska påverkas så lite som möjligt av de stora renoveringarna som ska ske i området, men arbetet kommer ändå att märkas i form av exempelvis störande ljud och tillfälliga förändringar av accessvägar till lägenheter, miljörum och tvättstugor.

– Det är viktigt med gott samarbete mellan hyresvärd och hyresgäster och vi lägger stor vikt vid att löpande informera hyresgästerna på ett tydligt sätt om störningar och förändringar, säger Marie Edberg.