När förskolläraren Katarina "Kattis" Stridsberg tar upp den stora, gula tärningen i skumgummi är hunden Kiwi snabbt framme med viftande svans.
– Det här är en av hennes favoritlekar, säger Katarina Stridsberg.
Kiwi är inte vilken hund som helst. Hon är nyligen utbildad till pedagoghund och jobbar tillsammans med matten Katarina på förskolan Loket.
I slutet av 2021 tog barn- och utbildningsnämnden beslut om att fler förskolor och skolor ska få skolhund. Än så länge är Loket den enda förskolan som har hoppat på tåget.
– Jag tänkte att Kiwi skulle passa som pedagoghund, hon är social, lugn och älskar människor. Hon har också hjälpt min son mycket, säger Katarina Stridsberg.
Kiwi snurrar lyckohjulet snurrar till ett ord som barnen ska rimma med. Hon kan arbeta i ungefär 40 minuter med den här typen av övningar och måste sedan vila.
Tom M Kronestedt
Alla föräldrar tillfrågades, beslutet togs och både matte och hund påbörjade den ett år långa utbildningen. Katarina Stridsberg läste och Kiwi fick jobba. I slutet av utbildningen hade de praktik på Loket.
Hjälper till med mycket
– Vi märkte redan under praktiken att hennes närvaro gör skillnad, säger Inger Palmér, förskolans rektor.
Kiwi jobbar utomhus med fyra- och femåringarna. Hon följer med på utflykter, är med på högläsning och spelar spel. Det märks att hon är en stor favorit, överallt sitter teckningar på den svarta hunden och barnen står klistrade vid fönstret när hon visar upp sina konster för Mitt i.
Kiwi kan göra allt från att kasta tärningar till spela memory med barnen. Varje pass avslutas med att hon får leta godis med hjälp av en aktiveringsleksak som belöning.
Tom M Kronestedt
När gruppen ska prata om känslor så får Kiwi slå en tärning med en känsla på varje sida. Katarina Stridsberg berättar om ett barn som har tyckt att det är svårt att prata om sina känslor och som aldrig tidigare delat med sig under övningen.
– Hon lyfte på Kiwis öra och viskade till henne, för Kiwi dömer inte. Det är en jättebra start.
Enligt Inger Palmér är hunden ett komplement i det pedagogiska arbetet. Olika barn har olika svårigheter och alla spenderar inte lika mycket tid med hunden, eller gör samma saker. Men i stor grupp och under utflykterna får alla barn vara med.
Älskar jobbet
Ett barn har tidigare inte velat använda sina glasögon.
Inger Palmér är rektor för förskolorna Loket och Ringen. Hon berättar att de gärna hade haft flera pedagoghundsteam på förskolan och att ingen, än så länge, har blivit allergisk mot Kiwi.
Tom M Kronestedt
– Men då sa Kattis att Kiwi gärna hade velat ha glasögon, det finns bara inga som passar henne. Då gick barnet och hämtade glasögonen och har haft dem sedan dess. Kiwi öppnar upp de barn som kan vara svåra att nå och som inte säger så mycket eller har svårt med språket. Har de varit ute på en promenad med Kiwi kommer de tillbaka och pratar hur mycket som helst. Hon ökar barnens självförtroende och motivation, säger Inger Palmér.
Själv verkar Kiwi älska sitt nya jobb. Katarina Stridsberg berättar att hon blir en annan hund när hon får på sig pedagoghundsvästen på morgonen.
– Hon tycker så mycket om barnen och blir glad av att jobba. Hon älskar också uppmärksamhet och att bli klappad, under högläsningen lägger hon sig på rygg i mitten.
En av de bästa lekarna är matteleken med ärtpåsarna. När Kiwi har hämtat en ärtpåse ska barnen addera siffran med de andra påsarna. Efteråt får hon en godis av sin förare och ägare Katarina Stridsberg.
Tom M Kronestedt
Både Inger och Katarina tycker att fler förskolor borde se över möjligheterna att skaffa en pedagoghund.
– Jag ser stora vinster. Kattis hade möjligheten och Kiwi passade bra, pedagogerna, föräldrarna och barnen tycker det fungerar bra, säger Inger Palmér.