Direkt efter trettonhelgen, den 6 januari, drar arbetena igång i Hornstull, där bytet av tre rulltrappor påbörjades redan i december och som nu fortsätter fram till mitten av april. Var och en av de tre rulltrapporna tar 35 dagar att byta, enligt SL:s arbetsplan.

Dagen efter påbörjas utbyte av hissarna ner till tunnelbaneplattformarna i Sätra och Hässelby, vilket beräknas pågå till den sista februari.

De tre rulltrapporna i Zinkensdamms tunnelbana är näst på tur, med planerad start för den första av trapporna den 20 januari. Alla tre kommer att vara utbytta lagom till sommarsemestern.

Under februari och mars påbörjas bytet av hissar vid Thorildsplan, Midsommarkransen och Aspudden samt rulltrappor i Västra skogen.

Framåt maj är det dags för en rulltrappa i Tekniska högskolan och hissen vid Stora Essingens tvärbana.

Fortsätter under hösten

Och så under hösten kommer turen till Rådmansgatans, Fridhemsplans, St Eriksplans och Rådhusets rulltrappor. I de flesta fall tar bytet 35-45 dagar.

Under 2025 ska också planer tas fram för utbytet av de 71 felbyggda rulltrapporna på pendeltågsstationerna Stockholm city och Odenplan, som ska pågå de närmaste elva åren.

– För att hinna byta ut alla rulltrapporna innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år, sa Natalie Nordenswan, SL:s presskommunikatör till Mitt i i november.

Här är SL:s  tidsplaner för byte av hissar och rulltrappor under 2025.

Här är SL:s tidsplaner för byte av hissar och rulltrappor under 2025.

SL

Miljardsmällen: Alla nya rulltrapporna måste bytas

Rulltrapporna på nya Citybanan har varit ett sorgebarn ända sedan stationerna invigdes 2017. Nu är beslutet fattat: alla 71 rulltrapporna ska bytas ut – för 1,3 miljarder. Arbetet börjar redan nästa år. "Kan blir besvärligt för resenärerna", säger SL.

Bara sju år har gått sedan de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan togs i bruk. Men det stod tidigt klart att rulltrapporna inte fungerade som de skulle.

Gång på gång och under långa perioder har rulltrapporna fått stängas av för ombyggnad och reparationer.

En intern utredning visade förra året att statliga Trafikverket som ansvarat för upphandlingen inte uppfyllt leveranskraven. Rulltrapporna var felkonstruerade och bedömdes ha en livslängd på bara 20 år – i stället för de 30 år som är SL:s normala krav.

En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.

En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.

Erik Lejdelin

Bland annat var viktiga komponenter underdimensionerade vilket leder till ökat slitage och haverier, konstaterade utredningen.

– Redan inför att trafikförvaltningen tog över driften av stationerna 2017 konstaterades att rulltrapporna bara uppfyller cirka 60 procent av de krav som ställs på rulltrappor för kollektivtrafiken, säger Natalie Nordenswan på trafikförvaltningens pressavdelning.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Smärtsamt beslut

Nu har regionens trafikförvaltning tagit det smärtsamma beslutet: samtliga 71 rulltrappor på Citybanans stationer, inklusive de som går upp i Hotel Continentals entré mittemot Centralstationen – ska bytas ut under de närmaste elva åren.

– För att hinna byta ut alla rulltrapporna innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år, säger Natalie Nordenswan.

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Region Stockholm

Och det blir inget enkelt jobb. Att det tar så lång tid beror på att det är svårt att transportera rulltrapporna till och från stationerna som är djupa och i flera plan, berättar hon.

"Något som måste göras"

– Rulltrapporna utgör också en kritisk del i utrymningssäkerheten vilket gör att bara ett litet antal rulltrappor kan bytas ut samtidigt för att klara utrymningskraven.

Kostnaden blir totalt runt 1,3 miljarder kronor. I den budget som regionfullmäktige ska klubba i november avsätts knappt halva den summan, 527 miljoner kronor.

Utöver det har SL redan haft onormalt höga kostnader för reparationer och underhåll sedan 2017.

– För att klara personsäkerhet och driftsäkerhet fram till att rulltrapporna ska bytas ut har trafikförvaltningen genomfört en mängd förbättringsåtgärder, säger Natalie Nordenswan.

Vad säger ni till resenärerna som får leva med detta i ytterligare elva år?

– Förr eller senare kommer rulltrapporna att behöva bytas ändå. Det kommer innebära en påverkan för resenärerna, med färre rulltrappor i drift vilket kommer ge störningar och kan bli besvärligt för våra resenärer. Samtidigt är det något som måste göras, säger hon.

Hur mycket av miljardkostnaden är med Trafikverket med och betalar?

– Trafikförvaltningen har tidigare kompenserats av Trafikverket för bland annat brister i rulltrapporna. Slutregleringen innebar att vi betalade 120 miljoner kronor mindre än vad vi skulle ha gjort om allt varit i sin ordning. Investeringskostnaden för utbyte av rulltrapporna på Stockholm City och Stockholm Odenplan kommer Region Stockholm att behöva stå för, säger Natalie Nordenswan.

Rulltrapporna utgör en kritisk del i utrymningssäkerheten.

Så många rulltrappor handlar det om

44 st i pendeltågsstationen Stockholm city

21 st i pendeltågsstationen Stockholm Odenplan

6 st vid pendeltågs- och tunnelbaneuppgången i Hotel Continental mitt emot centralen.

Källa: SL

Rulltrappor till pendeltågen på Stockholm City.

Rulltrappor till pendeltågen på Stockholm City.

Roland Lundgren

Miljardsmällen: Alla 71 rulltrapporna måste bytas ut

Bara sju år gamla ✔ Börjar redan nästa år ✔ SL: Kan bli besvärligt för resenärerna ✔ Så mycket kostar det

Trafikverket om rulltrappshaveriet: ”Inget fel på leveransen”

De 71 rulltrappor som nu måste bytas ut för 1,3 miljarder uppfyllde kraven när de levererades 2017. Det menar statliga Trafikverket som inte anser att man gjort något fel. "Vi har olika åsikter om vad felen beror på", säger presschefen Bengt Olsson.

Hård kritik har riktats mot statliga Trafikverket, som levererade de 71 rulltrapporna till pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan.

Bara sju år efter invigningen tvingas SL nu inleda det kostsamma arbetet med att byta ut allihop, vilket kommer att ta elva år och kosta 1,3 miljarder.

Enligt Region Stockholms trafikförvaltning var rulltrapporna underdimensionerade redan från start och uppfyllde bara 60 procent av de krav som ställs på rulltrappor i kollektivtrafiken.

Olika åsikter

Men detta håller Bengt Olsson, presschef på Trafikverket inte med om.

– Vi har olika åsikter om detta. Vi anser att leverantören Otis uppfyllde alla de specifikationer som vi hade angett i upphandlingen, utifrån de uppgifter som den här konstruktionen skulle lösa, säger han.

Vilket ansvar har Trafikverket för att alla rulltrapporna nu måste bytas ut tio år i förtid?

– Det är jättesvårt att säga vad det var som gjorde att de inte fungerade. Det är också något vi har diskuterat under flera år med regionen och där har vi som sagt haft olika åsikter.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Det är heller inget ovanligt, framhåller Bengt Olsson, att parterna kan ha olika uppfattningar efter en leverans. Om beställaren har krav som inte anses vara uppfyllda så får man reglera det i efterhand.

"Frågan är avslutad"

– Det landade i en slutreglering mellan oss och regionen som skrevs på av båda parter i april 2023. Genom detta har man fördelat kostnaderna och vi är därmed överens om att frågan är avslutad.

Uppgörelsen innebar enligt Region Stockholm att 120 miljoner kronor drogs av från betalningen till Trafikverket.

Anser du att Trafikverket kunde ha gjort något annorlunda?

– Då måste man veta exakt vad det var som orsakat driftsproblemen och det är omöjligt för mig att svara på. Men vi på Trafikverket är alltid intresserade av att följa utvecklingen över tid och se om det är något vi kan lära oss, säger Bengt Olsson.

Under de första fem åren gällde en leveransgaranti som gjorde att tillverkaren Otis hade skyldighet att åtgärda vissa specifika fel. Den garantin gick ut 2022.

I en granskning som trafikförvaltningen beställde från konsultföretaget Sweco 2018 konstaterades att Trafikverkets leverans innehöll avvikelser som skulle kosta 187 miljoner att åtgärda.

Jättesvårt att säga varför det inte fungerade.

Erik Olsson, presschef på Trafikverket, anser att frågan är utagerad.

Erik Olsson, presschef på Trafikverket, anser att frågan är utagerad.

Erik Lejdelin, Trafikverket

Trafikverket om miljardhaveriet: ”Inget fel på leveransen”

Rulltrappor byts ut för miljardbelopp ✔ Ansvariga erkänner inget fel ✔ "Svårt att veta varför det inte fungerade"