Hemtjänstindex 2023 var tråkig läsning för äldreomsorgen i Hägersten-Älvsjö. Stadsdelens hemtjänst hamnade näst sist av de 13 stadsdelarna, på listan över den sammanvägda kvaliteten.
Nu har indexet för för 2024 kommit. I det hamnar stadsdelen på en fjärdeplats, med 71,2 procent sammantaget nöjda brukare. Det är mer rättvisande, menar Eva Alama, avdelningschef för äldreomsorgen i Hägersten-Älvsjö.
– Att vi fick en så låg placering 2023 berodde delvis på att vi angett att vi inte hade uppdaterat vår rutin det senaste året, för samverkan med anhöriga till personer med insatser (delindex Stöd och utveckling). Det tolkades som att vi inte hade någon rutin och gav kraftigt utslag, säger hon.
"Alla mätningar är viktiga för oss", säger Eva Alama, avdelningschef för äldreomsorgen i Hägersten-Älvsjö.
Pressfoto
Färre timanställda
Under året har flera satsningar gjorts för att förbättra hemtjänsten i stadsdelen. Andelen timavlönade har minskats och andelen tillsvidareanställda ökats. Det gör det lättare att få kontinuitet i omsorgen. Satsningen Matlyftet är också uppskattat.
– Brukare som har biståndsbedömt stöd i måltid får en social eller fysisk aktivitet i samband med måltiden. Det kan vara en pratstund eller att ta del av ett gympaprogram. Det har blivit omtyckt, säger Eva Alama.
Redan i december presenterades Hemtjänstindex för rikets kommuner 2024. Där hamnade Stockholms stad på plats 62, vilket var 18 placeringar lägre än 2023. Det återspeglas i stadsdelarnas resultat. Nästan alla får sämre siffror 2024 än 2023.
Det gäller även Hägersten-Älvsjö. 2023 var 81,8 procent nöjda med utförandet av hemtjänsten. 2024 var siffran något lägre: 80,6. Andelen nöjda med biståndshandläggningen har sjunkit betydligt mer – från 57,5 procent 2023 till 45,8 procent 2024.
Eva Alama har inte hunnit analysera det resultatet än, men poängterar att frågorna inom alla delindex är kopplade både till hur man arbetar i stadsdelarna och på stadsövergripande nivå.
Helst skulle jag vilja att 100 procent var nöjda.
– Det vi hitintills sett är att Hägersten-Älvsjö ligger på något bättre resultat jämfört med stadens snitt, i de frågor som är kopplade till delindexen biståndshandläggning och utförande, säger hon.
Lena Hedquist, ledamot i kommunstyrelsens pensionärsråd SPF, vice ordförande i Stockholmsdistriktet SPF och ordförande i SPF Seniorerna Bromma.
Stockholm stad
Ogillar siffrorna
Bakom Hemtjänstindex står SPF Seniorerna. Lena Hedquist, ordförande i Stockholmsdistriktet, är bekymrad över att skillnaderna mellan stadsdelarna har ökat sedan 2023. Och hon ogillar att färre än 50 procent är nöjda med biståndshandläggningen, i alla stadsdelar.
– Det mäter om man anser att man får beviljat den hjälp man anser att man behöver och om beslutet följs upp. Jag tycker inte alls om de låga siffrorna, säger hon.
Stadsdelar där över 80 procent är nöjda med utförandet av hemtjänsten ger hon godkänt, på den punkten.
– Helst skulle jag vilja att 100 procent var nöjda med det bemötande de får, men över 80 procent är ändå bra, säger hon.
Vill höja statusen
Både Eva Alama och Lena Hedquist lyfter vikten av att höja hemtjänstens status och villkor. Det svårt att rekrytera personal till ett yrke med låg lön, omvittnad stress och låg status.
– Den största utmaningen är att rekrytera anställda med undersköterskekompetens och med goda kunskaper i svenska. Det arbetar vi kontinuerligt med. Man kan också vidareutbilda sig när man jobbar hos oss, säger Eva Alama.