Åtalet, som väcktes i höstas, gäller inte mindre än 109 tillfällen när männen klottrat med sprej eller pennor på t-banetåg, pendeltåg, stationer och depåer över hela länet.

Vid ett tillfälle, i oktober 2019, tog sig tre av dem in i Vällingbydepån och klottrade ner t-banevagnar, vilket kostade 23 800 kronor att sanera.

Märsta utsatt

Den mest aktive av dem, en nu 36-årig Sollentunabo, åtalas för 51 fall av skadegörelse, till en kostnad av 888 246 kronor.

Han har opererat företrädesvis utefter pendeltågets Märstalinje, där i princip alla stationer utsatts, varav Märsta station 13 gånger.

Andra platser där männen ofta klottrat är Högdalsdepån, Östra station, Brodepån och längs tunnelbanans gröna linje.

Häktades

I december 2019 slog polisen till och häktade två av männen, Sollentunabon och en jämnårig Hässelbybo. Strax därefter tillkom de två andra i utredningen.

Bevisningen består bland annat av SL:s dokumentation av skadegörelsen och uppgifter i de misstänktas datorer och telefoner.

Medelålders män

Det är alltså inga ungdomar som nu ställs inför rätta. Äldst är en 42-årig Solnabo, och yngst en 31-åring från Kungsängen.

https://www.mitti.se/nyheter/typiske-klottraren-ar-en-snart-medelalders-man/lmsal!5321921/

De fyra männen lever under till synes ordnade förhållanden, med bostad och jobb. De åtalas alla för grov skadegörelse, där straffet är böter eller fängelse i högst ett år, vid grova brott upp till fyra år.

Driver in skadeståndet

Dessutom tillkommer skadestånd. Totalt kräver SL närmare 1,5 miljoner kronor av dem, pengar som de vänder sig till Kronofogden för att driva in om de inte betalas. Det kan då handla om utmätning av lön eller egendom.

https://www.mitti.se/nyheter/haktade-klottrare-riskerar-fa-miljonbelopp-i-skadestand/lmslj!7574289/

Rättegången inleds i Attunda tingsrätt den 11 april. Samtliga åtalade nekar till brott.