Stockholms stad har beslutat att införa miljözon klass 3 i ett område i city. EU-kommissionen inledde en granskning i januari 2024 för att säkerställa att detta inte strider mot den fria rörligheten inom unionen.
Nu står det klart att kommissionen inte har några invändningar.
– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Från och med 31 december blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
20 kvarter i city
Stockholms nya miljözon är en del stadens långsiktiga arbete för en stad utan avgaser.
Redan 2021 fastställde staden att innerstaden ska vara utsläppsfri senast 2030. I dag stöder en blocköverskridande majoritet av partierna i Stockholm detta mål.
Den nya miljözonen i Stockholm omfattar till att börja med 20 kvarter i city, vilket motsvarar ungefär 180 000 kvadratmeter. Detta område sträcker sig mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, inklusive in- och utfarterna vid Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan.
Man kommer fortfarande att kunna köra bensinbilar på dessa gator, men inte innanför dem. Planen är att utöka miljözonen i en andra etapp, som planeras att beslutas under första halvan av 2025.
"Avskräckande exempel"
Moderaterna i stadshuset är kritiska till miljözonen. Det riskerar bli ett dråpslag för hela innerstaden, menar Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd.
– Vi är oroade över att S-styrets långtgående miljözon blir ett avskräckande exempel på hur man effektivt tar död på en stadskärna snarare än en förebild för hållbar omställning, säger han och fortsätter:
– I stället för att införa långtgående förbud måste förutsättningar för att faktiskt göra rätt finnas, exempelvis genom väl utbyggd laddinfrastruktur, mer kollektivtrafik och en östlig förbindelse som leder om trafiken.
Lars Strömgren (MP) avfärdar Fjellners synpunkt som verklighetsfrånvänd.
– Christofer Fjellner fortsätter att hävda att avgaser, buller och enorma parkeringar är garanten för ett levande Stockholm. Stockholmarna förtjänar en innerstad med friskare luft och mer plats för cykling och promenader, gröna alléer och sorl från uteserveringar.