Det har diskuterats länge och nu är det klart: Reversibla körfält kommer införas över Nockebybron.
– Vi har utrett det här och vi tror att det kommer öka framkomligheten, säger Daniel Burström, projektledare på Trafikverket.
Reversibla körfält innebär att den mellersta filen över bron kommer användas för trafik i olika riktningar beroende på tid. På morgonen blir det två filer från Ekerö mot stan och på eftermiddagen blir det två filer tillbaka ut mot öarna.
Väntar in Drottningholmsbron
Ändringen kommer dock inte införas förrän Drottningholmsbron är klar, för att undvika flaskhalsar.
– De fyra körfälten över Drottningholmsbron behöver finnas på plats. Det är först då vi får full effekt av de reversibla körfälten över Nockebybron, säger Daniel Burström.
Nu pågår projekteringen inför upphandling och byggnationen planeras starta under 2025.
Drottningholmsbron beräknas vara klar under 2026, vilket alltså är då de reversibla körfälten kommer tas i bruk.
De kommer sedan tas bort när arbetet med att bredda Nockebybron sätter igång. Det kommer ske först när Förbifart Stockholm har öppnat, vilket beräknas vara 2030.