Vid Veddestabron pågår arbetet med Barkarby nya multistation som ska knyta samman alla SL:s trafikslag, alltså tunnelbana, pendeltåg och busstation. Dessutom ska det regionala cykelnätet dras rakt igenom och en ny hög och tät stadsdel växa fram tätt intill.
För att markera den senaste utvecklingen i projektet greppar trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och Järfälla kommuns Emma Feldman (M) och Eva Ullberg (S) en varsin spade och tar ett symboliskt spadtag. Efter att det stora betongskalet gjutits ska arbetet med att förvandla den till en 6 000 kvadratmeter stor bussterminal starta.
Emma Feldman (M) och Eva Ullberg (S) från Järfälla kommun tog ett första spadtag för den nya busstationen i Barkarby tillsammans med trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Natalie Nordenswan
Anton Fendert (MP) är taggad på att förvandla Barkarby till en ny stadskärna i Storstockholm.
Henrik Lindstedt
Ska kännas centralt
Under den efterföljande rundvisningen hajar Anton Fendert (MP) till.
– 34 våningar, det måste ju bli ett av Stockholms högsta hus? säger han imponerat när han får höra om byggplanerna intill stationen.
Han hoppas och tror att Barkarby i framtiden kommer vara en ny stadskärna för hela Storstockholm.
– Jag är uppvuxen i Sundbyberg och på den tiden var det nog ingen som upplevde det som centralt där. Sundbyberg sökte fortfarande sin identitet. Men den utvecklingen kan gå fort och det har hänt väldigt väldigt mycket varje gång jag varit här i Järfälla också, säger Anton Fendert.
Nu och sen i Barkarbys nya busstation.
Henrik Lindstedt
En annan sak som glädjer honom är att kostnaden för bussterminalen än så länge inte har stuckit iväg, liksom det gjort för till exempel tunnelbanebygget som nyligen fördyrades med totalt 4 miljarder. Den politiskt beslutade budgeten är 230 miljoner kronor och den väntas hålla.
– Det är inte konstigt att kostnaderna ökar i övriga projekt, med tanke på omvärldsfaktorerna. Det har blivit dyrare även när du och jag går och köper bananer. Men det här är glädjande, säger Anton Fendert.
Då börjar bussarna rulla
Enligt projektledaren Anders Gustafsson finns det ett framgångsreceptet i fallet Barkarby bussterminal, nämligen god samverkan mellan alla parter – från Trafikverket och regionen till kommun och byggbolagen.
– Om man planerar bra och i tid så kan man hålla nere kostnaderna för alla parter, säger han.
I slutet av 2026 ska Barkarby busstation öppna för trafik. Även den nya stationsbyggnaden för pendel- och fjärrtåg öppnar då, medan t-banan ska vara i drift från 2027.
Henrik Lindstedt
Han visar den punkt där bussterminalen smälter ihop med Trafikverkets nya tågstation. Provisoriska träplank markerar entrén där busstrafikanter och cyklister ska välla in mot morgonpendeln eller – om de så vill – ner en rulltrappa till tunnelbanan.
I december 2026 ska bygget av bussterminalen vara klar för trafik. Den nya tågstationen öppnar redan i april 2026. Tunnelbanan har däremot försenats till 2027.
Så här är den nya multistationen i Barkarby tänkt att se ut när omkringliggande höghus står klara.
Visionsbild: White Arkitekter
Vänthallen i den nya bussterminalen i Barkarby, med anslutning för påstigande och avstigande.
Illustration Ahnborg Arkitekter
Vänthallen i den nya bussterminalen med direkt anslutning till tunnelbana, pendeltåg, regional- och fjärrtåg.
Illustration: Ahnborg Arkitekter