En höst utan stormar och med få frostnätter ställer till det på Roslagsbanan. I alla fall när det gäller kampen mot varje hösts stora och återkommande bekymmer: Lövhalkan.

Kanske är en lösning nära. Den 21 oktober inleddes ett test med en metod som aldrig tidigare testats på Roslagsbanan.

– Vi har initierat ett arbete med att köpa in en ångmaskin vars syfte är att ta bort lövmassan som bildas när vi kör över dem, säger Staffan Grönwald, affärschef på Roslagsbanan.

För att minska problemen med lövhalka på Roslagsbanan testas just nu en ny lösning med ångmaskin.

För att minska problemen med lövhalka på Roslagsbanan testas just nu en ny lösning med ångmaskin.

Robin Högberg

Maskinen fästs på ett multifordon som sedan kör på spåret.

– Tvätten har två munstycken som sprutar ut 200 grader varm ånga under ganska högt tryck på rälen. Det den gör helt enkelt är att den ångar bort lövmassan från rälsen och på så sätt ökar friktionen, säger han.

Extra hårt drabbade

När massan ångats bort kan en gel som används för att göra spåren mindre hala läggas på.

SL vet några sträckor som är extra hårt drabbade (se fakta). Testet görs där först.

– När de är gjorda försöker vi åka på så stora områden som möjligt, säger Staffan Grönwald.

Ångmaskinen körs bara på Roslagsbanan.

– Den är helt anpassad efter våra behov, spårvidd och vårt multifordon. Sen kan man ju använda samma typ av teknik på andra banor om man skulle vilja, säger Staffan Grönwald.

Staffan Grönwald är affärschef på Roslagsbanan.

Staffan Grönwald är affärschef på Roslagsbanan.

Ann-Catherine Svedenstedt Sjödin

Testet har gjorts för kort tid för att utvärderas och det går inte i dagsläget att säga hur tågens punktlighet påverkas. Efter hösten ska det utvärderas, men det Transdev sett på kort tid är de nöjda med.

– Den tar verkligen bort lövmassan från rälen, det är det viktiga här, säger han.

Saknar stormar

Ångmaskinen körs varje dag, hur länge testet pågår styrs av hur lång lövhalkesäsongen blir. Där är en optimal situation ur lövhalkesynpunkt frostnätter följt av storm. Tvärt emot årets höst.

– Det som är lite synd i år är att det inte har kommit någon storm som har rivit ner alla löv samtidigt, säger Staffan Grönwald.

Hösten är en utmaning för Roslagsbanan på grund av lövhalka.

Hösten är en utmaning för Roslagsbanan på grund av lövhalka.

Gustav Kaiser

Ångtvätten kan bara fästas på multifordonet och det finns i dagsläget bara ett sådant. Därför används bara en maskin. Parallellt med testet fortsätter de vanliga åtgärderna mot lövhalkan, exempelvis slyröjning vid spåren och spårtvätt.

Sand och stålkulor ska få bukt med lövhalkan

Förseningar på grund av lövhalka. Nu är tiden för de utropen här och Roslagsbanans resenärer är extra drabbade av problemet.

Hösten har tagit sitt grepp om Stockholm om med den fylls spåren av fallande löv. Till många resenärers stora förtret. Roslagsbanan tillhör tillsammans med Saltsjöbanan och tunnelbanans gröna linje de trafikslag som är allra mest drabbade.

Att just de drabbas extra hårt beror enligt SL på att de i stor utsträckning körs ovan jord och där det är mycket växtlighet nära spårområdet. På Roslagsbanan är det några ställen som är extra utsatta.

"Kända ställen är från Bråvallavägen upp mot Djursholms Ekeby, strax söder om Lahäll till Näsbypark och sträckan Universitetet – Ålkistan", skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL i ett mejl till Mitt i.

Rensar och tvättar

Både inför och under hösten gör SL regelbundet åtgärder för att minska problemen, bland annat rensas det bort sly och träd nära spåren och SL tvättar rälsen från smuts och olja för att löv inte ska fastna där. Dessutom används en särskild fästmassa.

"För att motverka hala spår appliceras en gel/fästmassa på rälerna, gelen innehåller både sand och stålkulor. Sanden ökar friktionen mellan räls och hjul. Stålkulor för att gelen inte ska påverka spårledningen", skriver hon. 

Lövhalkan gör även att lokförarna måste vidta extra försiktighetsåtgärder.

"Det finns bara ett svar och det är; sänk farten drastiskt vid kritiska ställen, där tågmöten sker eller vid stoppsignaler, skriver Sophie Gunnarsson.

Även om de inte kan påverka hur löven lägger sig uppmanar SL sina resenärer att vara extra medvetna så här års.

"Det resenären kan tänka på är att se sig om lite extra vid övergångar som saknar bommar eller andra signaler. Samt vara ute i god tid, då förseningar kan uppstå", skriver hon.

Är någon skillnad vad gäller lövhalka och de nya tågen?

– Nej, det är ingen skillnad, skriver Sophie Gunnarsson.

Det resenären kan tänka på är att se sig om lite extra vid övergångar som saknar bommar eller andra signaler.

Det här är lövhalka

När löven faller över spåren och tågen sedan kör över och krossar löven uppstår en beläggning. Den är väldigt hal, särskilt när det är kallt och fuktigt ute. När lövhalkan uppstår tappar tågens hjul greppet och glider på spåren när tåget startar eller bromsar.

En annan använd term som används är spårhalka.

Källa: SL

Roslagsbanan är extra drabbad av lövhalka.

Roslagsbanan är extra drabbad av lövhalka.

Mikael Andersson/Frida Lindström

SL:s drag mot lövhalkan: Smörjer rälsen med stålkulor

Högsäsong för höstproblem ✔ ”Sträckorna som drabbas hårdast”