Det startar ofta med ett telefonsamtal eller ett sms och följs av hembesök.
Plötsligt kan brottsoffret, som ofta är en äldre person, stå utan både smycken, koder och besparingar.
Det kallas vishing och är en brottstyp som Stockholms polisregion är särskilt drabbad av just nu. Ofta ligger kriminella nätverk bakom.
Både Solna stad och lokalpolisområde Solna varnar nu, och inte för första gången, för bedragarna.
Hur kan brotten fortsätta trots skarpa varningar?
– Bedragarna kontaktar en ganska stor mängd brottsoffer och det behövs inte så många som nappar för att det ska vara lönsamt, säger Daniel Godman, kommunpolis Solna.
Dessutom, tillägger han, byts tillvägagångssätten ständigt ut.
Daniel Godman är Solnas kommunpolis.
Polisen
Här är några av de metoder som används just nu i lokalpolisområdet:
"Barnbarnet"
Bedragaren smsar och utger sig för att vara barn till den utsatte med info om att hen fått ett nytt nummer och att bank-id för tillfället inte funkar. Den utsatte uppmanas swisha pengar till det nya numret. Ett liknande trick är att bedragaren ringer och utger sig för att vara ett barnbarn som behöver pengar, och att en "kompis", också en bedragare, gör hembesök för att hämta kontokort eller kontanter.
"Kundservice"
Den utsatte får ett sms med info om att ett paket, från t ex ett apotek eller en elektronikkedja, är på väg. I smset uppmanas mottagaren att ringa upp ett telefonnummer om något inte stämmer. När den utsatte ringer för att få hjälp, kopplas samtalet vidare till nästa bedragare som uppmanar till legitimering via bank-id eller kontouppgifter för att stoppa "köpet". I stället fullbordas det och transaktionen godkänns.
"Polisen"
Bedragaren ringer och utger sig vara från polisen eller ett säkerhetsföretag. Budskapet är att det varit inbrott i området och att man vill förhindra fler brott. Den utsatte uppmanas att samla ihop värdesaker som ska komma och "säkras" för att sedan få hembesök där bedragaren försvinner med värdesakerna.