Prinsessan Madeleine presenterade sin nya skönhetssatsning i ett inlägg på Instagram i måndags. Men nu ifrågasätts om hennes agerande kan ha varit olagligt, då inlägget inte var reklammärkt – något som kan bryta mot marknadsföringslagar.

– Det går inte att bortse från att det är ett samarbete som på något sätt som lanseras på sociala medier och på ett konto med många följare, som förmodligen kommer att uppfatta det som någon form av marknadsföring, säger Karin Crafoord, partner på juristfirman Groth & Co, till TV4 Nyheterna.

Bedömningsfråga

I inlägget står det att det är ett privat initiativ, något Karin Crafoord menar öppnar för en juridisk bedömning.

– Hur ska man tolka det här? Det blir svårt att exakt säga ja eller nej, för det måste bedömas utifrån syftet med det. Är det någon dold marknadsföring trots att det står att det är ett privat hudvårdsmärke. Det är väl där frågan kommer att landa.

Hovet: Syftet var att informera

Enligt TV4 har det kommit in två anmälningar till reklamombudsmannen och två anmälningar till Konsumentverket.

Margareta Thorgren, hovets informationschef, förnekar att inlägget var marknadsföring. I ett mejl till TV4 skriver hon att syftet med inlägget var att informera om prinsessans kommande verksamhet.

”Prinsessan Madeleine kommer att använda andra sociala mediekanaler gällande sin företagsverksamhet och självklart följa lag och ordning. Syftet med inlägget i måndags var att informera om en kommande ny verksamhet, inte att göra marknadsföring. Om det har uppfattats så kommer det i fortsättningen inte att upprepas.”