Det är en av Stockholms mest ökända rulltrappor – och trots att den är nyrenoverad fortsätter problemen.

Den senaste reparationen pågick 1 augusti-17 oktober. I 2,5 månader har rulltrappan från Spånga stations busstorg upp till spärrhallen stått still när Mitt i besöker stationen inför att rulltrappan ska driftsättas igen.

Detta är bara en i raden av längre avstängningar som varit de senaste åren.

– Detta slår alla rekord, rulltrappan har blivit det stående skämtet. Den står i princip still oftare än den går. Det är ett haveri, säger lokalpolitikern Åsa Nilsson Söderström (L) som vi träffar på stationen.

Alla rulltrappor stilla samtidigt

Åsa Nilsson Söderström flyttade till Spånga 2004.

Just den här rulltrappan helrenoverades så sent som vintern 2022/2023.

– Regionen verkar lägga massa pengar på olika satsningar, men tycks glömma bort helt vanligt underhåll. Detta är ett haveri. Att en nyrenoverad rulltrappa tillåts stå still i flera månader är under all kritik. Bägaren har runnit över för många, säger hon.

"Jag förstår inte hur man kan bygga en helt ny stadsdel här samtidigt som underhållet på stationen bara blir sämre och sämre", säger Birgitta Oldman, intill henne står Åsa Nilsson Söderström (L).

"Jag förstår inte hur man kan bygga en helt ny stadsdel här samtidigt som underhållet på stationen bara blir sämre och sämre", säger Birgitta Oldman, intill henne står Åsa Nilsson Söderström (L).

Mikael Andersson

Samtliga tre rulltrappor på Spånga station har under de senaste åren varit avstängda under perioder. Ibland har samtliga varit ur funktion samtidigt.

Har svårt att ta trapporna

Birgitta Oldman är en av många som drabbats.

Hon har svårt att ta trappor när hon ska till tåget.

– Det satsas så mycket att bygga ut Spånga, men stationen blir bara sämre för varje år. Infrastrukturen måste ju fungera.

Enligt Åsa Nilsson Söderström syns inte samma problem på de närliggande pendeltågsstationerna i Kallhäll, Barkarby och Sundbyberg.

– Är rulltrapporna sönder där så lagas de snabbt.

Föräldrar missade tåget

Birgitta Oldman berättar om hur hon nyligen träffade några småbarnsföräldrar med barnvagn på stationen som missade sin avgång på grund av problemen.

Många anser att Spånga station varit trång som den är i många år – är någon rulltrappa avstängd blir det ännu värre. "Jag upplever inte att det lika lång tid att laga en rulltrappa inne vid t-centralen som i Spånga", säger Åsa Nilsson Söderström (L).

Många anser att Spånga station varit trång som den är i många år – är någon rulltrappa avstängd blir det ännu värre. "Jag upplever inte att det lika lång tid att laga en rulltrappa inne vid t-centralen som i Spånga", säger Åsa Nilsson Söderström (L).

Mikael Andersson

– Två rulltrappor stod stilla och hissen fungerade inte. Allt folk som skulle ta tåget tvingades trängas i trapporna, och föräldrarna kom inte upp. Det blev för trångt.

Åsa Nilsson Söderström menar att rulltrapporna blivit symboliskt för hur politikerna i majoriteten ser på Spånga.

"Måste fungera bättre"

– Man vill få in så mycket folk som möjligt här, säljer in stadsdelen med att det bara är 10 minuter in till stan med tåget, men tillgängligheten bryr man sig inte om.

Bromsten är på väg att fördubbla sitt invånarantal och om tio år väntas 8 000 fler människor bo i Spånga, betonar hon.

– Rulltrapporna på stationen har varit ett problem i många år. De bara fungera bättre framöver.

Det finns runt 7 600 påstigande resenärer dagligen på vardagar på Spånga station, enligt SL:s senaste siffror.

Sticker ut

Enligt Claes Keisu, pressansvarig på SL, har flera åtgärder behövts göras på den upprustade rulltrappan

 – Driftsäkerheten på rulltrappan kommer bli bättre efter de senaste reparationerna, där golvluckor och kambord åtgärdats. Sedan ska smörjpumpen bytas. Men rulltrappan kommer drabbas av stopp igen. Framförallt på grund av kamfel.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, beklagar problemen med rulltrapporna på Spånga station.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, beklagar problemen med rulltrapporna på Spånga station.

Pressbild

Spånga stations rulltrappa sticker ut i statistiken.

SL:s rulltrappor rullar annars 90-94 procent av tiden.

SL:s försvar: Slitaget väldigt stort

Under blott tre månader under hela 2023 och 2024 har samtliga tre rulltrappor på stationen fungerat till 100 procent, visar statistik från SL som Mitt i begärt ut.

Bara i november 2023 stannade rulltrapporna på stationen 34 gånger.

– Man ska veta att slitaget är väldigt stort på rulltrapporna och vissa tekniska fel tar ibland lång tid att åtgärda, framför allt om det är en äldre rulltrappa, fortsätter han.

Men är det acceptabelt att en rulltrappa är avstängd såhär mycket?

– De många stoppande felen är naturligtvis beklagligt. Men reservdelar för äldre rulltrappor finns sällan på lager hos oss eller tillverkarna, de måste nytillverkas.

Flera Spångabor ifrågasätter hur SL kommunicerar kring problemen med rulltrapporna. Totalrenoveringen av rulltrappan från busstorget till spärrhallen blev klar inför våren 2023 efter att den varit avstängd i 10 månader, ändå fortsätter reparationer och avstängningarna.

Flera Spångabor ifrågasätter hur SL kommunicerar kring problemen med rulltrapporna. Totalrenoveringen av rulltrappan från busstorget till spärrhallen blev klar inför våren 2023 efter att den varit avstängd i 10 månader, ändå fortsätter reparationer och avstängningarna.

Mikael Andersson

2016 avsatte regionen 1,5 miljarder kronor till utbyten av rulltrappor och hissar i SL-trafiken fram till år 2025. 135 rulltrappor byts ut inom planen – ingen av de tre på Spånga station är bland dem.

– Budgeten är inte obegränsad. Vi måste göra en prioriteringsordning där de rulltrappor som är i störst behov byts ut, säger Claes Keisu.

Hur mycket stör det dig att rulltrapporna ofta är avstängda?

Tommy Gustavsson.

Tommy Gustavsson.

Mikael Andersson

Tommy Gustavsson, Bromsten
– Det är skandal. Rulltrappan här intill stod still nästan ett år nyligen, vad kan motivera det? Jag själv har inga svårigheter att ta trapporna, men detta drabbar ju återkommande de i Spånga som har svårare att gå och måste ta rulltrappan.

– Folk betalar för sina SL-biljetter och måste kunna förvänta sig att stationerna fungerar. Höj skatten ytterligare om det är det som krävs för att SL ska få ordning på rulltrapporna.

Mariela Rivera.

Mariela Rivera.

Mikael Andersson


Mariela Rivera, Krägga (utanför Bålsta)
– Det är jättetrist. Jag har jobbat på Coop i Spånga i fem år och pendlat hit sedan dess. Min uppriktiga bild är att rulltrappan upp till spärrarna står stilla oftare än den går, man utgår ju från att den är ur funktion. Och det är inte jättekul att ta hissen i stället, den luktar kiss.

Marta Fleiszer.

Marta Fleiszer.

Mikael Andersson



Marta Fleiszer, Bålsta

– Det är fruktansvärt, helt fruktansvärt. Hur kan den få vara avstängd så mycket, vad är problemet? Varför informeras det inte mer om vad felen handlar om? Det drabbar alla oss resenärer till Spånga dagligen.

William Alsaadi.

William Alsaadi.

Mikael Andersson



William Alsaadi, Spånga

– Jag kör själv bil främst så jag drabbas inte personligen. Men jag är nyinflyttad och kan bara säga att rulltrappan stått stilla mer än den fungerat under tiden jag bott här. Vi har mycket att ta efter andra länder i effektivitet. I princip kan ett sjukhus byggas under ett års tid i Kina, här lyckas man inte laga en rulltrappa på samma tid.

Lena Liljeblad.

Lena Liljeblad.

Mikael Andersson

Lena Liljeblad, Södermalm

– Jag tar inte pendeln till Spånga så ofta så jag kan inte säga att det stör mig så mycket. Men för alla som har svårt att ta trapporna är det såklart jättetråkigt att reparationerna tar sådan tid.

Rulltrappor i Spånga stannade 34 gånger i november

Få trodde det kunde bli värre med rulltrapporna på Spånga station – men 2023 sammanfattas som ett nytt år med ständiga stopp för resenärerna.

Spångaresenärernas tålamod med rulltrapporna på Spånga station är slut.

– Jag förstår inte hur vi skattebetalare ska behöva acceptera detta, säger Spångabon Åsa Elfving, som vi träffar i biljetthallen på stationen.

Grus och sand stort problem

Inte heller denna decemberdag kan hon ta rulltrappan ned till perrongen. Även rulltrappan från busstorget upp till biljetthallen står stilla. Enligt SL har grus och sand varit den stora boven på Spånga station den senaste tiden.

Dras in i rulltrappan

Storleken på det grus staden använder på gator och perronger ökade för några år sedan och detta drar Spångapendlarna med sig in i rulltrappan.

Enligt Claes Keisu vid SL:s presstjänst är det i princip omöjligt för SL att stoppa grus och sten att komma in i rulltrapporna på Spånga station. "När det fastnar i kammarna stoppar rulltrapporna automatiskt."

Enligt Claes Keisu vid SL:s presstjänst är det i princip omöjligt för SL att stoppa grus och sten att komma in i rulltrapporna på Spånga station. "När det fastnar i kammarna stoppar rulltrapporna automatiskt."

Pressbild

– I november stannade rulltrappan från busstorget upp till biljetthallen 22 gånger på grund av grus och sten i kammarna. 12 stopp skedde i rulltrappan från biljetthallen till perrongen av samma skäl, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst.

Åsa Elfving tycker situationen är skrattretande.

– Jag har rest i Stockholms kollektivtrafik i 40 år, 15 år från Spånga, och aldrig varit med om att rulltrapporna stått stilla som Spångas har gjort i år.

Döms ut i lokala grupper

Mitt i har tidigare berättat om att ena rulltrappan var trasig i nästan ett helt år innan SL den sista mars fick igång den efter en segdragen renovering.

I lokala grupper på sociala medier döms SL:s hantering av rulltrapporna ut fullständigt, och på trafiknämnden 14 december föreslog Dennis Wedin (M) att trafikkontoret och regionen tillsammans säkerställer att den nyrenoverade rulltrappan upp till biljetthallen en gång för alla rullar kontinuerligt.

Rulltrapporna på Spånga station rullar långt ifrån alltid.

Rulltrapporna på Spånga station rullar långt ifrån alltid.

Filip Magnusson

En rad längre stopp

Vid perioder har alla tre rulltrappor på Spånga station stått stilla under året. Samtliga har genomgått längre planerade underhåll med efterföljande besiktningar under senare tid. Dessutom har elektroniken behövt bytas ut. Allt tillsammans har lett till en rad längre stopp.

– Vid 17-tiden är det horder med folk som tvingas trängas i trapporna just nu, du riskerar ju missa bussen eller tåget, säger Åsa Elfving.

SL: Reparationer går fort

Högst en timme ska själva kambytet behöva ta efter att sand fastnat i rulltrappan, enligt SL.

– Vi är mycket väl medvetna om att resenärer blir irriterade. Men vi har kamsegment på lager och att byta ut kammar är en underhållsåtgärd som går fort, säger Claes Keisu.

Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.

Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.

Filip Magnusson

Resenärerna: Tar för lång tid

Att reparationerna går fort är knappast alla överens om. Resenären Birgitta Ivarsson tvingas också konstatera att rulltrappan ned till perrongen står stilla denna dag och hon försöker ta hissen i stället. De blir genast tre, fyra i kön. Hissen blir fullpackad.

– Jag förstår inte varför tar det sådan tid att få igång rulltrapporna? säger Birgitta.

Saknar information

Åsa Elfving är väldigt kritisk:

– Informera oss resenärer om att det finns problem med grus och sten i så fall. Då vet vi i alla fall det. Men hur vi ska sluta dra in grus i rulltrappan är SL:s huvudbry anser jag.

Spånga station.

Spånga station.

Filip Magnusson

Jag förstår inte varför tar det sådan tid att få igång rulltrapporna?

Därför stannar rulltrapporna i SL-trafiken

Den vanligaste orsaken till stopp i rulltrappor har med kammarna att göra.

Stegen i en rulltrappa har spår och dessa spår löper i ändarna in i ”kammar”. Kammarna har en säkerhetsfunktion och om något fastnar i kammarna – som skosnöre, en kjolfåll eller grus – stannar rulltrappan automatiskt.

Dock kan också skadegörelse, att nödstopp tryckts, att rulltrappan byts ut, renoveras, eller besiktigas ligga bakom att rulltrappan står.

Källa: SL

Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.

Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.

Filip Magnusson

Rulltrappor i Spånga stannade 34 gånger i november

SL: Omöjligt förhindra stoppen ✔️ Kritiken från resenärerna skarp