JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Problemen med rulltrapporna i Spånga fortsätter

"Bilden av Spånga som bortglömt och nedprioriterat bara späs på genom rulltrapporna", säger lokalpolitikern Åsa Nilsson Söderström (L), till höger.

"Bilden av Spånga som bortglömt och nedprioriterat bara späs på genom rulltrapporna", säger lokalpolitikern Åsa Nilsson Söderström (L), till höger.

Mikael Andersson

20241028163123
20241029070702
2024-10-28
16:31
2024-10-29 07:07

Soppan kring Spångas rulltrappor kokar över. SL hävdar att reservdelar är det stora problemet, men för flera i Spånga är måttet rågat.

Det är en av Stockholms mest ökända rulltrappor – och trots att den är nyrenoverad fortsätter problemen.

Den senaste reparationen pågick 1 augusti-17 oktober. I 2,5 månader har rulltrappan från Spånga stations busstorg upp till spärrhallen stått still när Mitt i besöker stationen inför att rulltrappan ska driftsättas igen.

Detta är bara en i raden av längre avstängningar som varit de senaste åren.

– Detta slår alla rekord, rulltrappan har blivit det stående skämtet. Den står i princip still oftare än den går. Det är ett haveri, säger lokalpolitikern Åsa Nilsson Söderström (L) som vi träffar på stationen.

Alla rulltrappor stilla samtidigt

Åsa Nilsson Söderström flyttade till Spånga 2004.

Just den här rulltrappan helrenoverades så sent som vintern 2022/2023.

– Regionen verkar lägga massa pengar på olika satsningar, men tycks glömma bort helt vanligt underhåll. Detta är ett haveri. Att en nyrenoverad rulltrappa tillåts stå still i flera månader är under all kritik. Bägaren har runnit över för många, säger hon.

"Jag förstår inte hur man kan bygga en helt ny stadsdel här samtidigt som underhållet på stationen bara blir sämre och sämre", säger Birgitta Oldman, intill henne står Åsa Nilsson Söderström (L).

"Jag förstår inte hur man kan bygga en helt ny stadsdel här samtidigt som underhållet på stationen bara blir sämre och sämre", säger Birgitta Oldman, intill henne står Åsa Nilsson Söderström (L).

Mikael Andersson

Samtliga tre rulltrappor på Spånga station har under de senaste åren varit avstängda under perioder. Ibland har samtliga varit ur funktion samtidigt.

Har svårt att ta trapporna

Birgitta Oldman är en av många som drabbats.

Hon har svårt att ta trappor när hon ska till tåget.

– Det satsas så mycket att bygga ut Spånga, men stationen blir bara sämre för varje år. Infrastrukturen måste ju fungera.

Enligt Åsa Nilsson Söderström syns inte samma problem på de närliggande pendeltågsstationerna i Kallhäll, Barkarby och Sundbyberg.

– Är rulltrapporna sönder där så lagas de snabbt.

Föräldrar missade tåget

Birgitta Oldman berättar om hur hon nyligen träffade några småbarnsföräldrar med barnvagn på stationen som missade sin avgång på grund av problemen.

Många anser att Spånga station varit trång som den är i många år – är någon rulltrappa avstängd blir det ännu värre. "Jag upplever inte att det lika lång tid att laga en rulltrappa inne vid t-centralen som i Spånga", säger Åsa Nilsson Söderström (L).

Många anser att Spånga station varit trång som den är i många år – är någon rulltrappa avstängd blir det ännu värre. "Jag upplever inte att det lika lång tid att laga en rulltrappa inne vid t-centralen som i Spånga", säger Åsa Nilsson Söderström (L).

Mikael Andersson

– Två rulltrappor stod stilla och hissen fungerade inte. Allt folk som skulle ta tåget tvingades trängas i trapporna, och föräldrarna kom inte upp. Det blev för trångt.

Åsa Nilsson Söderström menar att rulltrapporna blivit symboliskt för hur politikerna i majoriteten ser på Spånga.

"Måste fungera bättre"

– Man vill få in så mycket folk som möjligt här, säljer in stadsdelen med att det bara är 10 minuter in till stan med tåget, men tillgängligheten bryr man sig inte om.

Bromsten är på väg att fördubbla sitt invånarantal och om tio år väntas 8 000 fler människor bo i Spånga, betonar hon.

– Rulltrapporna på stationen har varit ett problem i många år. De bara fungera bättre framöver.

Det finns runt 7 600 påstigande resenärer dagligen på vardagar på Spånga station, enligt SL:s senaste siffror.

Sticker ut

Enligt Claes Keisu, pressansvarig på SL, har flera åtgärder behövts göras på den upprustade rulltrappan

 – Driftsäkerheten på rulltrappan kommer bli bättre efter de senaste reparationerna, där golvluckor och kambord åtgärdats. Sedan ska smörjpumpen bytas. Men rulltrappan kommer drabbas av stopp igen. Framförallt på grund av kamfel.

Driftsäkerheten på rulltrappan kommer bli bättre efter de senaste reparationerna.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, beklagar problemen med rulltrapporna på Spånga station.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, beklagar problemen med rulltrapporna på Spånga station.

Pressbild

Spånga stations rulltrappa sticker ut i statistiken.

SL:s rulltrappor rullar annars 90-94 procent av tiden.

SL:s försvar: Slitaget väldigt stort

Under blott tre månader under hela 2023 och 2024 har samtliga tre rulltrappor på stationen fungerat till 100 procent, visar statistik från SL som Mitt i begärt ut.

Bara i november 2023 stannade rulltrapporna på stationen 34 gånger.

– Man ska veta att slitaget är väldigt stort på rulltrapporna och vissa tekniska fel tar ibland lång tid att åtgärda, framför allt om det är en äldre rulltrappa, fortsätter han.

Men är det acceptabelt att en rulltrappa är avstängd såhär mycket?

– De många stoppande felen är naturligtvis beklagligt. Men reservdelar för äldre rulltrappor finns sällan på lager hos oss eller tillverkarna, de måste nytillverkas.

Flera Spångabor ifrågasätter hur SL kommunicerar kring problemen med rulltrapporna. Totalrenoveringen av rulltrappan från busstorget till spärrhallen blev klar inför våren 2023 efter att den varit avstängd i 10 månader, ändå fortsätter reparationer och avstängningarna.

Flera Spångabor ifrågasätter hur SL kommunicerar kring problemen med rulltrapporna. Totalrenoveringen av rulltrappan från busstorget till spärrhallen blev klar inför våren 2023 efter att den varit avstängd i 10 månader, ändå fortsätter reparationer och avstängningarna.

Mikael Andersson

2016 avsatte regionen 1,5 miljarder kronor till utbyten av rulltrappor och hissar i SL-trafiken fram till år 2025. 135 rulltrappor byts ut inom planen – ingen av de tre på Spånga station är bland dem.

– Budgeten är inte obegränsad. Vi måste göra en prioriteringsordning där de rulltrappor som är i störst behov byts ut, säger Claes Keisu.

Hur mycket stör det dig att rulltrapporna ofta är avstängda?

Tommy Gustavsson.

Tommy Gustavsson.

Mikael Andersson

Tommy Gustavsson, Bromsten
– Det är skandal. Rulltrappan här intill stod still nästan ett år nyligen, vad kan motivera det? Jag själv har inga svårigheter att ta trapporna, men detta drabbar ju återkommande de i Spånga som har svårare att gå och måste ta rulltrappan.

– Folk betalar för sina SL-biljetter och måste kunna förvänta sig att stationerna fungerar. Höj skatten ytterligare om det är det som krävs för att SL ska få ordning på rulltrapporna.

Mariela Rivera.

Mariela Rivera.

Mikael Andersson


Mariela Rivera, Krägga (utanför Bålsta)
– Det är jättetrist. Jag har jobbat på Coop i Spånga i fem år och pendlat hit sedan dess. Min uppriktiga bild är att rulltrappan upp till spärrarna står stilla oftare än den går, man utgår ju från att den är ur funktion. Och det är inte jättekul att ta hissen i stället, den luktar kiss.

Marta Fleiszer.

Marta Fleiszer.

Mikael Andersson



Marta Fleiszer, Bålsta

– Det är fruktansvärt, helt fruktansvärt. Hur kan den få vara avstängd så mycket, vad är problemet? Varför informeras det inte mer om vad felen handlar om? Det drabbar alla oss resenärer till Spånga dagligen.

William Alsaadi.

William Alsaadi.

Mikael Andersson



William Alsaadi, Spånga

– Jag kör själv bil främst så jag drabbas inte personligen. Men jag är nyinflyttad och kan bara säga att rulltrappan stått stilla mer än den fungerat under tiden jag bott här. Vi har mycket att ta efter andra länder i effektivitet. I princip kan ett sjukhus byggas under ett års tid i Kina, här lyckas man inte laga en rulltrappa på samma tid.

Lena Liljeblad.

Lena Liljeblad.

Mikael Andersson

Lena Liljeblad, Södermalm

– Jag tar inte pendeln till Spånga så ofta så jag kan inte säga att det stör mig så mycket. Men för alla som har svårt att ta trapporna är det såklart jättetråkigt att reparationerna tar sådan tid.

Rulltrappor i Spånga stannade 34 gånger i november

Få trodde det kunde bli värre med rulltrapporna på Spånga station – men 2023 sammanfattas som ett nytt år med ständiga stopp för resenärerna.

Spångaresenärernas tålamod med rulltrapporna på Spånga station är slut.

– Jag förstår inte hur vi skattebetalare ska behöva acceptera detta, säger Spångabon Åsa Elfving, som vi träffar i biljetthallen på stationen.

Grus och sand stort problem

Inte heller denna decemberdag kan hon ta rulltrappan ned till perrongen. Även rulltrappan från busstorget upp till biljetthallen står stilla. Enligt SL har grus och sand varit den stora boven på Spånga station den senaste tiden.

Dras in i rulltrappan

Storleken på det grus staden använder på gator och perronger ökade för några år sedan och detta drar Spångapendlarna med sig in i rulltrappan.

Enligt Claes Keisu vid SL:s presstjänst är det i princip omöjligt för SL att stoppa grus och sten att komma in i rulltrapporna på Spånga station. "När det fastnar i kammarna stoppar rulltrapporna automatiskt."

Enligt Claes Keisu vid SL:s presstjänst är det i princip omöjligt för SL att stoppa grus och sten att komma in i rulltrapporna på Spånga station. "När det fastnar i kammarna stoppar rulltrapporna automatiskt."

Pressbild

– I november stannade rulltrappan från busstorget upp till biljetthallen 22 gånger på grund av grus och sten i kammarna. 12 stopp skedde i rulltrappan från biljetthallen till perrongen av samma skäl, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst.

Åsa Elfving tycker situationen är skrattretande.

– Jag har rest i Stockholms kollektivtrafik i 40 år, 15 år från Spånga, och aldrig varit med om att rulltrapporna stått stilla som Spångas har gjort i år.

Döms ut i lokala grupper

Mitt i har tidigare berättat om att ena rulltrappan var trasig i nästan ett helt år innan SL den sista mars fick igång den efter en segdragen renovering.

I lokala grupper på sociala medier döms SL:s hantering av rulltrapporna ut fullständigt, och på trafiknämnden 14 december föreslog Dennis Wedin (M) att trafikkontoret och regionen tillsammans säkerställer att den nyrenoverade rulltrappan upp till biljetthallen en gång för alla rullar kontinuerligt.

Rulltrapporna på Spånga station rullar långt ifrån alltid.

Rulltrapporna på Spånga station rullar långt ifrån alltid.

Filip Magnusson

En rad längre stopp

Vid perioder har alla tre rulltrappor på Spånga station stått stilla under året. Samtliga har genomgått längre planerade underhåll med efterföljande besiktningar under senare tid. Dessutom har elektroniken behövt bytas ut. Allt tillsammans har lett till en rad längre stopp.

– Vid 17-tiden är det horder med folk som tvingas trängas i trapporna just nu, du riskerar ju missa bussen eller tåget, säger Åsa Elfving.

SL: Reparationer går fort

Högst en timme ska själva kambytet behöva ta efter att sand fastnat i rulltrappan, enligt SL.

– Vi är mycket väl medvetna om att resenärer blir irriterade. Men vi har kamsegment på lager och att byta ut kammar är en underhållsåtgärd som går fort, säger Claes Keisu.

Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.

Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.

Filip Magnusson

Resenärerna: Tar för lång tid

Att reparationerna går fort är knappast alla överens om. Resenären Birgitta Ivarsson tvingas också konstatera att rulltrappan ned till perrongen står stilla denna dag och hon försöker ta hissen i stället. De blir genast tre, fyra i kön. Hissen blir fullpackad.

– Jag förstår inte varför tar det sådan tid att få igång rulltrapporna? säger Birgitta.

Saknar information

Åsa Elfving är väldigt kritisk:

– Informera oss resenärer om att det finns problem med grus och sten i så fall. Då vet vi i alla fall det. Men hur vi ska sluta dra in grus i rulltrappan är SL:s huvudbry anser jag.

Spånga station.

Spånga station.

Filip Magnusson

Jag förstår inte varför tar det sådan tid att få igång rulltrapporna?

Därför stannar rulltrapporna i SL-trafiken

Den vanligaste orsaken till stopp i rulltrappor har med kammarna att göra.

Stegen i en rulltrappa har spår och dessa spår löper i ändarna in i ”kammar”. Kammarna har en säkerhetsfunktion och om något fastnar i kammarna – som skosnöre, en kjolfåll eller grus – stannar rulltrappan automatiskt.

Dock kan också skadegörelse, att nödstopp tryckts, att rulltrappan byts ut, renoveras, eller besiktigas ligga bakom att rulltrappan står.

Källa: SL

Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.

Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.

Filip Magnusson

Rulltrappor i Spånga stannade 34 gånger i november

SL: Omöjligt förhindra stoppen ✔️ Kritiken från resenärerna skarp

Därför stannar rulltrapporna i SL-trafiken

I SL-trafiken finns totalt 501 rulltrappor och 464 hissar.

När rulltrappor i SL-trafiken står stilla beror det på att de byts ut, genomgår större renoveringar eller besiktning, eller genomgår service och underhåll – eller att någon tryckt nödstopp, att skadegörelse skett eller att grus kommit in trappans kammar.

Av stopp rulltrapporna beror cirka 90 procent på grus i kammarna (stegen i en rulltrappa har spår och dessa löper i ändarna in i ”kammar”), vandalisering, påverkan på handledare eller okynnesnödstopp.

Endast cirka 10 procent av alla stopp orsakas av tekniska fel.

Rulltrapporna har en livslängd på minst 30 år och de äldsta i SL-trafiken är från 1960-talet.

Källa: SL

FilipMagnusson
08-550 551 05

Senaste nyheterna

På Ica Supermarket i Bro centrum handlar Maike Seifert och hennes son Jona. Även om de märker att saker och ting har blivit dyrare, handlar de fortfarande allt de behöver.

På Ica Supermarket i Bro centrum handlar Maike Seifert och hennes son Jona. Även om de märker att saker och ting har blivit dyrare, handlar de fortfarande allt de behöver.

Stefan Källstigen

Oxfilé eller blodpudding – så hanteras matpriserna

Nyheter

Handlaren: "Folk vänder och vrider på varenda krona" ✔️ Kund: "Vi märker av att saker blir dyrare"

Det är utmanande att styra i en bred koalition, menar Fredrik Zandrén. ”Vi tycker olika, det är inget konstigt med det. Ett brett styre tror jag att helheten blir bättre.”

Det är utmanande att styra i en bred koalition, menar Fredrik Zandrén. ”Vi tycker olika, det är inget konstigt med det. Ett brett styre tror jag att helheten blir bättre.”

Iren Bakkerud

Lokal MP-topp lämnar uppdraget

Nyheter

Flyttar från kommunen ✔ Stolt ✔ ”Finns mycket att göra”

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Mimmi Epstein

Staden överklagar dom om Årstafältet – måste betala 200 miljoner plus ränta

Nyheter

Anser att tingsrättens dom är felaktig

Staden överklagar dom om Årstafältet

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Mimmi Epstein

20250314094803
20250314095659
2025-03-14
09:48
2025-03-14 09:56

200 miljoner kronor, plus ränta. Med så mycket måste staden ersätta den tidigare entreprenören på Årstafältet, enligt en dom i tingsrätten. Men nu överklagar kommunen domen till hovrätten.

Drygt 7000 bostäder ska byggas på Årstafältet. I mars 2022 hävde Stockholms stad avtalet med den tidigare entreprenören, konsortiet Sveab-Keller Årstafältet Projekt AB, SKÅP. De hade uppdraget att bland annat lägga ner avloppsrör, anlägga park och göra andra markarbeten.

Oense

Men staden och entreprenören var oense sedan det visat sig att rören började flytta på sig i den elastiska leran, mer än vad som var tillåtet enligt avtalet. Entreprenören stämde staden för utebliven betalning och rättegångsprocessen tog nästan tre år. I februari föll domen i Stockholms tingsrätt. Tingsrätten kom fram till att staden inte haft rätt att häva entreprenaden på någon av de grunder man har åberopat. Därför måste man ersätta SKÅP med 174 miljoner i utebliven betalning samt drygt 28 miljoner kronor, plus ränta, för rättegångskostnader.

Nu överklagar staden domen till hovrätten.

"Vi anser att tingsrättens dom är felaktig och har därför valt att överklaga. Nu får vi låta processen ha sin gång, och ser fram emot en ny prövning i hovrätten", säger Thomas Andersson, förvaltningsdirektör på exploateringskontoret, i en skriftlig kommentar till Mitt i.

Buller stoppar nytt kvarter på Årstafältet

Bullerfrågan är åter aktuell på Årstafältet.

Länsstyrelsen sätter nu stopp för ett kvarter och häver en del av detaljplanen.

Redan under granskningsprocessen kom länsstyrelsen med synpunkter på detaljplanen för en del av Årstafältet som gränsar mot Årsta. Anledningen: man såg en risk för människors hälsa på grund av för höga bullervärden.

– Planen klarar helt enkelt inte lagkraven, därför häver vi en del av den, säger Tatjana Joksimović, enhetschef för bostäder och fysisk planering på länsstyrelsen.

Totalt berörs 64 bostäder i ett punkthus där lägenheterna ut mot huvudgatan utsätts för trafikbuller.

Resten av detaljplanen, som totalt omfattar runt 1000 bostäder, verksamheter, parker och en ny förskola, kan staden gå vidare med, enligt beslutet.

Formalia

Vad är det då som skaver för länsstyrelsen? Jo, att staden inte har skrivit in i plankartan hur de ska lösa bullerfrågan. Bland annat har kommunen tänkt utforma balkongerna på ett sätt så att det skyddar mot störande ljud samt använda bullerskärmar. "Detta har dock inte säkerställts med en planbestämmelse" står det i länsstyrelsens beslut.

Mitt i har tidigare skrivit om en bullertvist mellan staden och länsstyrelsen på Årstafältet, där kommunen till slut backade för att undvika en försening av tidsplanen.

Där handlade det också om formalia – vad som reglerades i detaljplanen och inte.

– Om man inte skriver in det som en planbestämmelse så lämnar det öppet för tolkningar, säger Tatjana Joksimović.

Staden är inte överens med länsstyrelsen, men kommer inte att överklaga beslutet. I stället tar de ett steg tillbaka i processen och ska öppna planen för granskning igen, men bara för det aktuella kvarteret.

"Vi kan för närvarande inte säga exakt vilka revideringar som kommer att göras, men vi kommer självklart att anpassa planen om vi bedömer det som lämpligt utifrån de synpunkter vi får från länsstyrelsen och andra berörda parter" skriver Ola Grimell, samordnande stadsplanerare på Årstafältet, i ett mejl till Mitt i.

Enligt staden innebär detta inte någon försening av bygget, då det ligger några år framåt i tiden.

Årstafältet

Länsstyrelsens beslut gäller ett kvarter i etapp 4. Delområdet ska börja byggas 2026 och vara färdigt 2032.

På hela Årstafältet byggs drygt 7000 nya bostäder för 17 500 invånare.

Det blir även två grundskolor, en park nästan lika stor som Skansen, matbutiker, förskolor och en 11-spelsplan.

Källa: Länsstyrelsen / Stockholms stad

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Kvarter på Årstafältet stoppas: "Klarar inte lagkraven"

64 bostäder berörs ✔ Trafikbuller ställer till det

Staden måste ersätta entreprenör med 200 miljoner

Staden måste ersätta den tidigare entreprenören på Årstafältet med över 200 miljoner kronor, plus ränta.

I en dom slår tingsrätten fast att kommunen inte hade rätt att häva avtalet med SKÅP.

I mars 2022 hävde Stockholms stad avtalet med den dåvarande entreprenören på Årstafältet, konsortiet Sveab-Keller Årstafältet Projekt AB, SKÅP. De hade uppdraget att bland annat lägga ner avloppsrör, anlägga park och göra andra markarbeten på Årstafältet där drygt 7000 bostäder planeras.

Men staden och entreprenören var oense sedan det visat sig att rören började flytta på sig i den elastiska leran, mer än vad som var tillåtet enligt avtalet.

Efter hävningen stämde SKÅP staden på knappt 174 miljoner kronor för utebliven betalning. Rättsprocessen har tagit nästan tre år men nu måste staden ersätta entreprenören, enligt en dom i Stockholms tingsrätt.

Får betala miljoner

Kommunen har inte haft rätt att häva entreprenaden på någon av de grunder man har åberopat, och måste utöver de 174 miljonerna ersätta SKÅP med drygt 28 miljoner kronor, plus ränta, för rättegångskostnader.

– Det har varit en jättejobbig situation för oss och många medarbetare är berörda. För oss och byggbranschen är den här domen en lättnad. Vi hade en bra dialog med kommunen fram till att den plötsligt valde att häva entreprenaden, säger Tobias Andersson, koncernchef på Sveab.

Han undrar vem som nu tar ansvar.

– Det är illa skött och visar på en sådan brist på ansvarstagande och ledarskap. Domen är tydlig, vi har vunnit med 100-0. Att häva en entreprenad är det sista man gör. Det är en dålig trend som skadar branschen, det kan leda till att företag drar sig för att lägga anbud på viktiga projekt, säger Tobias Andersson och fortsätter:

– Det drabbar dessutom skattebetalarna i Stockholm.

Ska analysera domen

Domen kan överklagas till hovrätten, då krävs prövningstillstånd.

"Vi kan konstatera att rätten gjort en annan bedömning än vi. Nu kommer vi att analysera domen i den här mycket omfattande och tekniskt komplicerade tvisten närmare för att sedan besluta hur vi går vidare", skriver Thomas Andersson, exploateringsdirektör I Stockholms stad, i en skriftlig kommentar.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Domen är tydlig, vi har vunnit med 100-0.

Bakgrund

Planeringen av en ny stadsdel på Årstafältet har pågått sedan 2007.

Första detaljplanerna vann laga kraft 2017.

Arbetet inleddes 2018, marken stabiliserades med så kallade KC-pelare och betongrör för avlopp och dagvatten lades ner.

Hösten 2019 larmade entreprenören SKÅP om att sättningarna i rören översked den avtalade maxgränsen och arbetet stoppades temporärt.

I juni 2021 blev parterna överens om ett ”nollställningsavtal” som gav entreprenören 40 miljoner extra och förlängd tid med 19 månader. Kostnaden totalt är 700-800 miljoner.

I mars 2022 meddelade Stockholms stad att de hävde avtalet.

I november 2022 stämde entreprenören SKÅP Stockholms stad på 174 miljoner kronor.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023.

Tingsrättens dom meddelades den 21 februari och kan överklagas fram till den 14 mars.

Källa: Mitt i

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Staden måste ersätta entreprenör – med över 200 miljoner

Fel att häva avtal i Årstafältet-tvisten ✔ Entreprenören: "Vunnit med 100-0" ✔ Skattebetalarna drabbas

Bakgrund

Planeringen av en ny stadsdel på Årstafältet har pågått sedan 2007.

Första detaljplanerna vann laga kraft 2017.

Arbetet inleddes 2018, marken stabiliserades med så kallade KC-pelare och betongrör för avlopp och dagvatten lades ner.

Hösten 2019 larmade entreprenören SKÅP om att sättningarna i rören översked den avtalade maxgränsen och arbetet stoppades temporärt.

I juni 2021 blev parterna överens om ett ”nollställningsavtal” som gav entreprenören 40 miljoner extra och förlängd tid med 19 månader. Kostnaden totalt är 700-800 miljoner.

I mars 2022 meddelade Stockholms stad att de hävde avtalet.

I november 2022 stämde entreprenören SKÅP Stockholms stad på 174 miljoner kronor.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023.

Tingsrättens dom meddelades den 21 februari. Nu överklagas den av Stockholms stad.

Källa: Mitt i

MimmiEpstein
08-550 550 91

Staden måste ersätta entreprenör med 200 miljoner

Nyheter

Staden måste ersätta den tidigare entreprenören på Årstafältet med över 200 miljoner kronor, plus ränta.

I en dom slår tingsrätten fast att kommunen inte hade rätt att häva avtalet med SKÅP.

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Nyheter
Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Staden måste ersätta entreprenör – med över 200 miljoner

Fel att häva avtal i Årstafältet-tvisten ✔ Entreprenören: "Vunnit med 100-0" ✔ Skattebetalarna drabbas

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Staden måste ersätta entreprenör med 200 miljoner

Nyheter

Staden måste ersätta den tidigare entreprenören på Årstafältet med över 200 miljoner kronor, plus ränta.

I en dom slår tingsrätten fast att kommunen inte hade rätt att häva avtalet med SKÅP.

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Nyheter
Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Staden måste ersätta entreprenör – med över 200 miljoner

Fel att häva avtal i Årstafältet-tvisten ✔ Entreprenören: "Vunnit med 100-0" ✔ Skattebetalarna drabbas

Buller stoppar nytt kvarter på Årstafältet

Nyheter

Bullerfrågan är åter aktuell på Årstafältet.

Länsstyrelsen sätter nu stopp för ett kvarter och häver en del av detaljplanen.

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Nyheter
Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Kvarter på Årstafältet stoppas: "Klarar inte lagkraven"

64 bostäder berörs ✔ Trafikbuller ställer till det

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Buller stoppar nytt kvarter på Årstafältet

Nyheter

Bullerfrågan är åter aktuell på Årstafältet.

Länsstyrelsen sätter nu stopp för ett kvarter och häver en del av detaljplanen.

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Nyheter
Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Kvarter på Årstafältet stoppas: "Klarar inte lagkraven"

64 bostäder berörs ✔ Trafikbuller ställer till det