En tunnel mellan Sickla och Frihamnen har länge toppat många Nacka- och Värmdöbilisters önskelista: möjligheten att slippa köerna vid Danvikstull och istället svischa ner under Saltsjön och dyka upp på Östermalm.

Regeringens besked i förra veckan att man ska söka alternativ finansiering för Östlig förbindelse har fått upp hoppet bland tunnelns förespråkare.

Östlig förbindelse skulle binda ihop Nacka med Norra Länken och fullborda ringleden runt Stockholm.

Östlig förbindelse skulle binda ihop Nacka med Norra Länken och fullborda ringleden runt Stockholm.

Trafikverket

Men alla är inte övertygade. Gustav Hemming (C), politiskt ansvarig för infrastruktur och regional utveckling i Region Stockholm, medger att Östlig förbindelse skulle förbättra tillvaron för de hårt prövade Nackaborna. Men han anser att en viktig faktor ofta glöms bort.

Eländigt i dag

– Det är sant att trafiksituationen för Nackaborna är eländig i dag. Men en Östlig förbindelse är inte det enda som hjälper. Om några år öppnar den nya tunnelbanan mellan Nacka och Kungsträdgården, vilket förbättrar kollektivtrafiken radikalt och även gör att vägnätet avlastas, säger Gustav Hemming.

Den blå linjen byggs ut från Kungsträdgården mot Nacka och beräknas tas i bruk 2030.

Den blå linjen byggs ut från Kungsträdgården mot Nacka och beräknas tas i bruk 2030.

Region Stockholm

"Om några år" betyder i det här fallet 2030 – vilket kan jämföras med de minst 15 år som det kan dröja att få en Östlig förbindelse på plats. T-banan kommer att minska restiden Nacka Forum – T-centralen från dagens dryga halvtimme till 12 minuter.

Mats Gerdau (M), kommunstyrelseordförande i Nacka, håller med om att tunnelbanan blir ett jättebra tillskott som kommer att ändra trafikströmmarna på flera avgörande sätt.

Tar inte bort behovet

– Tunnelbanan går även den under Saltsjön och innebär en helt ny eker in mot navet i Stockholm. Men den kommer inte att ta bort behovet av bil. Nackas befolkning växer snabbt och då räcker det inte med bara tunnelbanan, säger han.

Mats Gerdau (M) vid invigningen av nya Skururbron, ett annat vägprojekt som byggts med alternativ finansiering.

Mats Gerdau (M) vid invigningen av nya Skururbron, ett annat vägprojekt som byggts med alternativ finansiering.

Johan Kristensen

Gustav Hemming (C) anser att Region Stockholm ska medverka konstruktivt i förhandlingar om Östlig förbindelse, men han menar samtidigt att regeringens omläggning av klimatpolitiken har gjort det svårare att försvara satsningen. Regionens trafikförvaltning har också nyligen kommit fram till att projektet leder till alltför stora, negativa klimateffekter.

Underlättar fossilbilar

– Regeringen börjar i fel ände. Om man hade hållit fast i tidigare klimatöverenskommelser skulle vi ha kunnat ha 100 procent fossilfria fordon den dagen en Östlig förbindelse tas i bruk. Då hade det varit hållbart. Men Regeringen har nu aktivt valt att avbryta den inriktningen genom att i stället underlätta för fossila bränslen, säger Gustav Hemming.

Mats Gerdau (M) tycker att detta låter som ett svepskäl för att säga nej.

– Elektrifieringen kommer att fortsätta, inte minst bland Nackaborna. Om 15 år kommer vi att ha en annan bilflotta än i dag. Det har ingenting med Östlig förbindelse att göra, säger han.

Östlig förbindelse sågas på nytt

Förslaget om att bygga en kombinerad väg- och spårtunnel mellan Nacka och Ropsten får tummen ner av regionens trafikplanerare. En östlig förbindelse för bara spårtrafik vore bättre, anser förvaltningen.

Drömmen om en biltunnel under Djurgården och Saltsjön fick nytt liv förra våren, när Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna i Region Stockholm lanserade idén att lägga till en spårväg i samma projekt.

Det skulle betyda en ny spårvagnslinje mellan Sickla och Ropsten. Stockholm får en fullbordad ringled, inte bara för bilar utan även för spårtrafik. Det gör att "man får ut det mesta möjliga ur alla trafikslag" och bygger bort trängsel och köer, menar de tre partierna.

Försämrar för kollektivtrafiken

Men förslaget får tummen ner av trafikförvaltningen. Vägtunneln skulle öka bilresandet så mycket att framkomligheten totalt sett minskar i Stockholms vägnät. Det försämrar för kollektivtrafiken och kräver nya väginvesteringar för att motverka flaskhalsar, enligt förvaltningen.

Samtidigt visar tidigare analyser att det inte uppstår särskilt stora samordningsvinster av att bygga ut spår och vägar i tunnel samtidigt. En vägtunnel motverkar regionens mål om att öka andelen kollektivresor och att minska klimatpåverkan, summerar tjänstemännen.

I den pågående utredningen om framtida spårutbyggnad lyfts istället en östlig förbindelse med enbart spårväg eller tunnelbana under Saltsjön fram som något man vill studera vidare.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kallar slutsatserna för "trams":

– En östlig förbindelse skulle avlasta Stockholms innerstad med 50 000 bildar varje dag. Det skulle underlätta för både bussen och cykeln att ta sig fram, säger han.

Motverkar regionens mål om att öka andelen kollektivresor

Östlig förbindelse ökar biltrafiken, även om man kombinerar vägtunneln med en ny spårförbindelse under Saltsjön, menar trafikförvaltningen.

Östlig förbindelse ökar biltrafiken, även om man kombinerar vägtunneln med en ny spårförbindelse under Saltsjön, menar trafikförvaltningen.

Mostphotos/Trafikverket

Östlig förbindelse: Nej till vägtunnel mellan Nacka och Ropsten

Sågas av Region Stockholm ✔ Försämrar för kollektivtrafiken ✔ Skapar nya flashalsar ✔ Moderaterna svarar: "Trams".

Regeringen öppnar för privat byggande av Östlig förbindelse

Regeringen öppnar för nya sätt att finansera Östlig förbindelse mellan Nacka och Norra Djurgården och för att tunneln kan byggas och projekteras av privata aktörer. Det framgår av regeringens budget som presenteras i dag.

Förslaget att bygga en ny väg- och spårförbindelse i en tunnel mellan Nacka och Norra Djurgården har drivits av Moderaterna i ett antal år, men frågan har legat parkerad i brist på finansiering.

Nu förklarar regeringen sig vara villig att prova alternativa sätt att finansiera stora infrastrukturprojekt "under förutsättning att de kan leda till snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande".

Man vill även testa investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket och klargör att man vill "utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm".

Moderaterna i Stockholms stad och i Region Stockholm ser beskedet som ett stort steg framåt.

Ger den ett snabbspår

– Signalen är tydlig. Nu är det inte en fråga om Östlig förbindelse ska byggas utan hur. Regeringen lyfter ut projektet från den ordinarie planeringen och ger det ett snabbspår, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stadshuset, räknar med att regeringen inom kort kommer att utse en särskild förhandlingsperson som ska hitta konkreta lösningar.

Christofer Fjellner (M) ser regeringens besked som ett stort steg framåt.

Christofer Fjellner (M) ser regeringens besked som ett stort steg framåt.

Angie Gray

Exakt hur regeringen tänker sig finansieringen är inte klart.

– Det nya är att regeringen säger sig vara beredd att pröva alternativa finansieringsmodeller. Det kan betyda allt möjligt, men nu får vi för första gången möjlighet att använda hela paletten, säger Christofer Fjellner.

Även Stockholms Handelskammare välkomnar regeringens besked.

"Kan få den fart som krävs

 – Östlig förbindelse kommer att vara avgörande för att minska trängseln i innerstaden och förbättra tillgängligheten i hela regionen. Genom att möjliggöra nya finansieringsmodeller kan projektet få den fart som krävs, säger Daniella Waldfogel, vd för Stockholms Handelskammare.  

Östlig förbindelse skulle förbättra både kollektivtrafiken och arbetspendlingen, särskilt genom att knyta ihop Nacka och Värmdö med arbetsmarknaden norr om Stockholms innerstad, framhåller hon.

– För många arbetspendlare skulle Östlig förbindelse innebära kortare restider och betydligt smidigare resor, avslutar Daniella Waldfogel.

Daniella Waldfogel, vd för Stockholms handelskammare.

Daniella Waldfogel, vd för Stockholms handelskammare.

Josefine Bäckström

En förutsättning för en hållbar finansering, menar både Fjellner och Tamsons, är att det går att få till en överenskommelser med Socialdemokraterna i regionen och staden, "ett handslag över blockgränsen som håller ända fram till att Östlig förbindelse invigs".

– Därför har vi nu bjudit in Socialdemokraterna till överläggning. Jag tror att förutsättningarna att komma överens med S är väldigt goda, säger Christofer Fjellner.

Stadshuset: "Fullständigt galet"

Men Åsa Lindhagen (MP), klimat- och miljöborgarråd i Stockholm, ger ett annat besked.

– Fullständigt galet, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) om regeringens besked.

– Fullständigt galet, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) om regeringens besked.

Maurits Otterloo

– Vi från den rödgröna majoriteten i Stadshuset är tydliga, vi vill inte ha Östlig förbindelse. Det är fullständigt galet att satsa på nya motorvägar när världen brinner och Europa översvämmas, säger hon.

Bygger man nya motorvägar genereras bara mer biltrafik, varav en hel del kommer att leta sig in i innerstaden, framhåller hon.

– Vi vill underlätta för folk att resa kollektivt och tycker att regeringen borde satsa pengarna på det istället. Men där lämnar regeringen walk over, säger Åsa Lindhagen.

Budgetförslaget

"Regeringen avser att pröva alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur, under förutsättning att de kan leda till snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler projekt kan genomföras inom en viss tidsram än vad som annars hade varit fallet."

"Under kommande planperiod avser regeringen att testa investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket."

"Regeringen avser också att pröva förutsättningarna för en utbyggnad av Malmbanan med medverkan från privata aktörer och att utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm."

Källa: Regeringen

Östlig förbindelse

Östlig förbindelse är Trafikverkets namn på den tänkta tunnel som skulle gå från Frihamnen i Stockholm till västra Nacka och knyta samman Södra och Norra länken med varandra – och därmed fullborda en ringled runt Stockholm.

Inga aktuella kostnadsberäkningar finns, men 2016 uppskattades prislappen till drygt 19 miljarder kronor i 2014 års prisnivå.

Ursprunglingen diskuterades Östlig förbindelse som en ren vägtunnel, men de senaste två åren har flera aktörer argumenterat för att den även ska innehålla spårväg för kollektivtrafik.

Källa: Trafikverket/Mitt i

Regeringens budget

 Östlig förbindelse

Östlig förbindelse

Mostphotos/Trafikverket

Öppnar för privat byggande av Östlig förbindelse

Regeringens budgetnyhet: Låt annan aktör än Trafikverket bygga tunneln

S motkrav om Östlig förbindelse: "Betala först Spårväg syd"

Först måste regeringen öppna plånboken och säkra Spårväg syd – annars blir det inga förhandlingar om Östlig förbindelse. Så lyder Socialdemokraternas motbud efter regeringens budgetutspel om att blåsa liv i det omstridda tunnelprojektet.

På torsdagmorgonen kom nyheten att regeringen vill starta en ny utredning om Östlig förbindelse – den tunnel under Saltsjön som skulle koppla samman Nacka med Frihamnen och fullborda en ringled runt Stockholm.

Moderaterna i stadshuset och regionen var snabba att kasta över bollen till Socialdemokraterna.

För att skapa en stabil och långsiktig finansiering krävs att S och M gör en överenskommelse som kan hålla under flera mandatperioder, menar Moderaterna, – "ett handslag som håller ända fram till att Östlig förbindelse invigs".

 Östlig förbindelse har fått nytt liv efter regeringens besked i budgeten att utreda frågan på nytt.

Östlig förbindelse har fått nytt liv efter regeringens besked i budgeten att utreda frågan på nytt.

Mostphotos/Trafikverket

"Vi pratar gärna"

Socialdemokraterna avfärdar inte inviten helt.

– Vi pratar gärna med regeringen om viktiga infrastrukturprojekt i Stockholmsregionen, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm.

Men han ställer samtidigt flera motkrav.

Det första är en kompletterande utredning om Östlig förbindelse med stärkt kollektivtrafik i samma stråk, för att regionens klimatmål ska kunna hållas – vilket bygger på att en ökad andel åker kollektivt.

Det andra villkoret är att regeringen hjälper till med den olösta frågan om Spårväg syds finansiering. Spårvägen som ska knyta ihop Flemingsberg med Älvsjö har just nu avstannat eftersom det saknas flera miljarder i projektbudgeten.

Spårväg syd har varit på gång länge, men byggstarten är uppskjuten i brist på pengar.

Spårväg syd har varit på gång länge, men byggstarten är uppskjuten i brist på pengar.

Region Stockholm

Vill träffa regeringen

Socialdemokraterna har i flera månader försökt få till ett möte med ansvariga minstrar för att få regeringen att skjuta till mer pengar.

– Regeringen måste först och främst ta sitt ansvar och bidra till att säkra de projekt som redan ligger i plan, såsom Spårväg Syd. Här måste regeringen tillbaka till förhandlingsbordet, säger Jens Sjöström.

Men även om regeringen skulle uppfylla dessa krav är det inte säkert att S kan säga ja till Östlig förbindelse. I Stockholms stad är Socialdemokratarna bundna av sin koalition med Miljöpartiet, som är svurna motståndare till nya motorvägsprojekt.

– Vi från den rödgröna majoriteten i Stadshuset är tydliga, vi vill inte ha Östlig förbindelse, säger klimat- och miljöborgarrådet Åsa Lindhagen (MP).

Stadsbyggnadsborgarrådet i Stockholm Jan Valeskog (S), säger i en intervju med Dagens Nyheter att han vill avvakta regeringens utredning:

– Att vi skulle sätta oss ner och diskutera en utredning med moderater i staden och regionen känns lite tidigt, säger han till DN.

Östlig förbindelse

Östlig förbindelse är den tänkta tunnel som skulle gå från Frihamnen i Stockholm till västra Nacka och knyta samman Södra och Norra länken med varandra – och därmed fullborda en ringled runt Stockholm.

Inga aktuella kostnadsberäkningar finns, men 2016 uppskattades prislappen till drygt 19 miljarder kronor i 2014 års prisnivå.

Ursprunglingen diskuterades Östlig förbindelse som en ren vägtunnel. Men de senaste två åren har flera aktörer, inklusive M och KD I Region Stockholm, argumenterat för att den även ska innehålla spårväg för kollektivtrafik.

I sin höstbudget säger regeringen att man vill utreda alternativa finansieringformer och överväga om någon annan än statliga Trafikverket kan stå för projektering och byggande.

Källa: Trafikverket/Mitt i

Investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) vill inte diskutera Östlig förbindelse förrän regeringen öppnar plånboken och betalar Spårväg syd.

Investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) vill inte diskutera Östlig förbindelse förrän regeringen öppnar plånboken och betalar Spårväg syd.

Pressbild, Mostphotos

S motkrav: Betala Spårväg syd – sen kan vi prata Östlig förbindelse

Ställer villkor efter regeringens budgetutspel om biltunneln ✔ "Ökad andel ska åka kollektivt"