JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Robin Delselius öde avgörs i rätten

Robin Delselius vid sitt konditori i Grisslinge.

Robin Delselius vid sitt konditori i Grisslinge.

Mitt i

20240920125438
20240924172847
2024-09-20
12:54
2024-09-24 17:28

Framtiden för Robin Delselius bagerier avgörs i rätten. Företagsrekonstruktören Lars Lundberg tror att bolagen undviker konkurs.

– Går inget snett så ska det snart vara i mål, säger han.

Robin Delselius har bagarblod i ådrorna. Morfar Jan Delselius öppnade det första Delselius konditori i centrala Gustavsberg 1986. 

Som tolvåring började Robin Delselius hjälpa till på Systrarna Delselius i Grisslinge som drevs av hans mamma och moster.

Han öppnade sitt första bageri på Södermalm 2016, fortsatte till Kvarnholmen och Gamla Enskede 2018, Sickla 2021 och tog över Systrarna Delselius i Grisslinge 2022.

2020 vann bageriet på Söder DN:s Gulddraken för Stockholms bästa kafé och 2022 prisades Robin Delselius som årets företagare i bageribranschen. 

Robin Delselius hyllades som årets företagare i bageribranschen 2022.

Robin Delselius hyllades som årets företagare i bageribranschen 2022.

Förlängd rekonstruktion tre gånger

Men på senare år har hans bagerier haft det allt tuffare ekonomiskt.

Under 2022 gjorde hans sju bolag tillsammans en förlust på närmare 7 miljoner kronor. Fjolåret var ännu tyngre: minus 13,5 miljoner kronor.

Sedan den 20 december har han försökt att rädda sina bagerier på Kvarnholmen – som bakar alla bröd och sötsaker – och i Grisslinge – som lagar all mat – undan konkurs.

Han har skrivit till Stockholms och Nacka tingsrätter att hans bolag har drabbats hårt när priser på vetemjöl, kyckling, räkor, fisk och grönsaker har ökat med mellan 10 och 50 procent efter krigsutbrottet i Ukraina. Samtidigt har elpriser och hyror skenat och färre kunder handlat.

För att tackla situtationen har Robin Delselius höjt priserna, sagt upp flera personer och tagit på sig fler arbetsuppgifter. På Kvarnholmen jobbar han numera tre dagar i veckan i produktionen.

”För att reducera lönekostnader, effektivisera processer och utbilda kollegor vilket har resulterat 20 procent nedgång av antalet timmar i butik”, har han skrivit tidigare till tingsrätten.

Tre gånger i år har han begärt förlängd företagsrekonstruktion och fått det beviljat av Nacka tingsrätt och Stockholms tingsrätt.

Robin Delselius bageri på Kvarnholmen bakar allt bröd till övriga butiker. Nu försöker han rädda det undan konkurs.

Robin Delselius bageri på Kvarnholmen bakar allt bröd till övriga butiker. Nu försöker han rädda det undan konkurs.

Johan Kristensen

”Ska kunna överleva”

Nu har rekonstruktören, advokat Lars Lundberg, en plan för hur företagen ska rekonstrueras.

Domstolarna avgör om planen håller och bolagen undgår konkurs. Den 11 oktober avgör Stockholms tingsrätt om bageriet på Kvarnholmen överlever. Den 17 oktober avgör Nacka tingsrätt ödet för bageriet i Grisslinge.

Lars Lundberg är hoppfull.

– Om inget går snett de sista veckorna ska det här snart vara i mål. Jag har fått klartecken från en stor andel av fordringsägarna. Men 100 procent säker kan man aldrig vara.

Hur ser bolagens framtid ut?

– Mitt framlagda planförslag som ska röstas om i tingsrätterna inbegriper en prognos som menar att bolagen har möjlighet att betala den del av de gamla skulderna som enligt förslaget ska betalas. Prognosen framåt är att företagen ska kunna överleva även efter rekonstruktionen.

Mitt i har sökt Robin Delselius för en kommentar.

Förlust på 13,5 miljoner

Resultat för Robin Delselius bolag 2023 (resultatet för 2022 inom parentes):

Kvarnholmen, Tre kronors väg 47. Butik och bageri som bakar allt till alla övriga butiker, -4,1 miljoner kronor (-1 511).

Grisslinge, Skärgårdsvägen 158. Butik och kök som gör all mat och dryck till övriga butiker, -1,3 miljoner kronor (-939 000 kronor).

Värmdö, ägarbolag till Robin Delselius i Grisslinge, -1,9 miljoner kronor (-369 128 kronor).

Södermalm, Renstiernas gata 19. Enbart butik, -1,45 miljoner kronor (-416 011)

Sickla, Smedjegatan 5. Enbart butik, -57 759 kronor (-1,1 miljoner kronor).

Gamla Enskede, Stora gungans väg 2. Enbart butik, +43 440 kronor (-692 000 kronor).

Robin Delselius Holding, bageriernas moderbolag, -4,6 miljoner kronor (-3,1 miljoner kronor).

Totalt: -13,5 miljoner kronor (-6,6 miljoner kronor).

Källor: Robin Delselius årsredovisningar.

JohanKristensen
08-550 551 17

Senaste nyheterna

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Mostphotos

Treornas kunskaper i svenska blir stadigt sämre

Nyheter

Allt mindre andel i Sollentuna klarar de nationella proven ✔ Liberalerna vill att en rapport om åtgärder tas fram redan i vår

Sigtuna stadsängar.

Sigtuna stadsängar.

Tintin Bokesten

Tuffare för ensamstående att köpa lägenhet

Nyheter

Svårt att sälja ettor och tvåor ✔ Blir dyrare ✔ Mäklare: "Svårt för ensamhushåll att få lån"

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

Most Photos

Bilstölderna minskar kraftigt i Järfälla

Nyheter

Svårare att tjuvkoppla nya bilar

Strulig skolskjuts sliter på Väsbyfamiljen

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

20250316061556
20250314141011
2025-03-16
06:15

Skolskjutsen kommer sent, f­örarna hittar inte – eller lämnar barn på fel plats. Alexander, 10, är en av flera hundra barn i Väsby som använder skolskjuts. Och ­avvikelserna är många – över 1 600 på ett år.

– Det ger ju ett enormt stress­påslag, säger pappa Henrik Piehl.

På landet en bit utanför centrala Väsby bor Pia Christensson och Henrik Piehl med sina två barn. Familjens hundar Jack och Molly springer nyfiket ut och undrar vilka ”inkräktarna” är.

– Så ja, Molly, lugn, säger Alexander.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Mikael Andersson

Han är 10 år och behöver skolskjuts för att ta sig till resursskolan Magneten
i Odens­lunda. Och då är ­rutinerna och tryggheten viktig eftersom Alexander har autism.

– På morgonen möter jag upp taxin som tar honom till skolan och när han kommer hem likaså. Chaufförerna ska lämna ”hand i hand”, alltså till någon på skolan, och till oss föräldrar när de kör hem från skolan, säger pappa Henrik Piehl.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Mikael Andersson

Men ibland är taxibilarna försenade utan att föräldrarna får någon avisering om det, ibland kommer de inte alls. Och ibland kör de till fel ställe. Mamma Pia tar ett skräckexempel.

– Chauffören ringde och sa att ”vi är framme och lämnar nu”. Då hör jag Alexander vara ledsen och skrika i bakgrunden: ”Jag bor inte här, bor inte här”. Då är de alltså på fel plats.

Hon berättar att föraren anger i en app när barnet är lämnat och hämtat.

– Några gånger har det stått i appen att Alexander är lämnad, men när jag tittar ut och ska möta honom är han inte där. Tänk dig paniken, man blir orolig och rädd – var är mitt barn? Då visar det sig att föraren har tryckt in i förväg att han är lämnad.

Struligt med vikarier

Problemen uppstår flera gånger i veckan och det är oftast när vikarier tas in som det blir struligt.

– Jag vet att kommunen ställer hårda krav på leverantören, men vikarierna kanske inte har förståelse för de här barnens problematik. Det har till och med varit så att en vikarie har ringt till oss och ifrågasatt om det verkligen behövs lämning hand
i hand, säger Henrik.

Han säger att familjen har övervägt att själva skjutsa in Alexander till skolan, men att de kortare skoldagarna och avsaknaden av fritids ställer till det.

Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar.

– Alexanders skoldagar skulle bli alldeles för långa för vad han klarar av.

Om vårdnadshavare till elever som har skolskjuts upplever att något inte fungerar kan de rapportera in det som en avvikelse via en app.

Tusen avtalsvidriga brister

Förra året rapporterades 1 628 avvikelser, enligt Monika Jädersten, chef på elevhälsan som beviljar skolskjutsar i kommunen. Runt 60 procent, alltså nära
tusen, bedöms strida mot kommunens avtal med leverantören. De vanligaste typerna inkluderar förseningar över 15 minuter, uteblivna resor, samt att ­förare inte lämnat elever ­enligt ”hand i hand”-principen.

– Inga avvikelser är acceptabla och vi jobbar kontinuerligt med leverantören för att förbättra tjänsten. Det sker genom omedelbar uppföljning av avvikelser och månadsavstämningar mellan företaget och utbildningskontoret.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

”Förbättringsområden”

Christer Holmlund, avtalsansvarig på leverantören ­Cabonline, upplever att leveransen generellt fungerar väl. Under februari gjordes 11 470 resor i Upplands Väsby, varav 112 resulterade i avvikelser.

”Vi tar varje avvikelse på stort allvar och arbetar kontinuerligt för att säkerställa högsta möjliga kvalitet. Samtidigt finns alltid förbättringsområden, och vi samarbetar med kommunen för att identifiera och åtgärda eventuella utmaningar”, skriver han i ett mejlsvar.

Hur säkerställer ni leveranssäkerheten med vikarier?

”Vi arbetar aktivt med planering och schemaläggning för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, även vid kortsiktiga förändringar.”

Samtidigt sliter oron och osäkerheten inför varje veckas skolskjutsar på Alexander och hans familj.

– Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar. Och vi som npf-föräldrar är ju redan rätt tröttkörda av de utmaningar som följer med att ha ett barn med särskilda behov. Och funkar det inte så mår även Alexander dåligt, säger Henrik Piehl.

Skolskjutsar

Som elev i förskoleklass till årskurs 9 i grundskola och anpassad grundskola samt anpassad gymnasieskola kan du få rätt till skolskjuts om du har lång färdväg, farlig skolväg eller om du har någon funktionsnedsättning.

I Upplands Väsby har 277 elever med funktionsnedsättning skolskjuts fördelat på:

Anpassad grundskola: 69

Anpassad gymnasieskola: 26

Resursskolor: 145

Inrapporterade avvikelser 2024: 1 628

Inrapporterade avvikelser 2025: (1 januari–20 februari) 215

Antalet avvikelser är svåra att jämföra bakåt i tiden eftersom inrapporteringssystemet ändrats. Dessutom byttes leverantören ut för drygt ett år sedan. Kommunen bedömer att det handlar om ungefär lika många avvikelser med gamla och nya leverantören.

Källa: Upplands Väsby kommun

De vanligaste avvikelserna

De vanligaste avvikelserna som strider mot avtalet:

Chaufförer som inte lämnar enligt hand i hand-principen.

Uteblivna resor som inte har rapporterats i förväg.

Förseningar på över 15 minuter där kommunikation med vårdnadshavare saknas.

Säkerhetsbrister såsom att förare inte hjälper till med säkerhetsbälten.

De vanligaste avvikelserna som inte strider mot ­avtalet, men påverkar resans ­kvalitet:

Brister vid hämtning och lämning, som att taxin kommer tidigare eller senare än förväntat.

Kortare förseningar under 15 minuter som kan bero på trafikförhållanden.

Kommunikationsproblem mellan förare och resenärer/vårdnadshavare.

Källa: Upplands Väsby kommun

CharlotteArwedsson
08-550 550 58