Nu är det klart hur SL-trafiken ska köra 2025 och budskapet från regionledningen står fast: Nu är det slutsparat.
"Årets trafikförändringar sker inom det befintliga trafikutbudet, vilket betyder att storleken på länets kollektivtrafik inte påverkas", skriver trafikförvaltningen i ett pressmeddelande.
Syftet med trafikförändringarna är i stället att "justera kollektivtrafiken för att göra den mer effektiv och ändamålsenlig". Det innebär att ett antal busslinjer över hela länet får så kallade paketlösningar, vilket innebär sammanslagningar och nya linjesträckningar.
Det kan handla om vägarbeten eller andra byggprojekt som är färdiga eller har kommit en längre bit på vägen och som nu möjliggör ett bättre trafikupplägg, enligt SL. I andra fall kan det handla om växande bostadsområden som behöver mer kollektivtrafik än tidigare.
Här kan du läsa i SL:s eget dokument hur din busslinje påverkas.
Får tillbaka avgångar
Den stora förändringen blir att pendeltågen får tillbaka avgångar som tidigare har dragits in.
Det innebär att det återigen blir kvartstrafik till och från Märsta dagtid på helgerna samt högre turtäthet på sträckorna Tumba-Södertälje centrum och Stockholm City-Upplands Väsby i rusningstid.
– Det är en förändring jag hoppas många ska uppskatta. Att vi kan trappa upp trafiken beror på att situationen med fordonsunderhåll och personal nu är mer stabil, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Delar av pendeltågstrafken ska också få ett "tydligare och mindre störningskänsligt trafikupplägg". Som en del av detta kommer tågen att trafikera huvudsträckorna Bålsta-Nynäshamn och Uppsala C/Märsta-Södertälje centrum. Det betyder att linjerna 42X och 44 upphör och att andra linjer tar över trafiken. Syftet är att det ska göra trafiken mer stabil än i dag.
De nya tidtabellerna börjar gälla den 15 december.
Ersättningsbuss och enkelspår
Samtidigt meddelar SL att det blir flera långvariga avstängningar i tunnelbanan nästa år, främst på gröna linjen mot Farsta där trafiken ersätts med buss under sju veckor.
Gröna linjen mellan Odenplan och St Eriksplan får enkelspår under sju sommarveckor, vilket ger reducerad trafik genom innerstan. Se också faktaruta nedan.
Oppositionsledaren Kristoffer Tamsons (M) tycker inte att SL:s nya tidtabeller är något att glädjas åt.
– Inte en enda av de tjugotal bussar som lagts ned kommer tillbaka. Inte heller de nittiotal bussar som skurits ned på. Nästa år blir en dålig uppföljare i en dålig trilogi, säger Kristoffer Tamsons.
Slutsparat i SL: Här blir det tätare busstrafik nästa år
Inga fler ekonomiskt motiverade neddragningar i SL-trafiken. Det är budskapet i det förslag till förändringar inför 2025 som nu skickas ut på remiss till länets kommuner. På flera busslinjer fördubblas turtätheten.
Efter det senaste årets tuffa sparpaket med nedlagda busslinjer och minskad turtäthet signalerar nu regionledningen att de värsta SL-nedskärningarna är över.
– Jag och mittenkoalitionen har varit tydliga med att inga trafikförändringar ska göras för att spara pengar. Förändringar ska enbart göras för att kollektivtrafiken ska bli smidigare att resa med som helhet, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
I det förslag till trafikändringar inför 2025 som nu ska upp i trafiknämnden finns det fortfarande några busslinjer som dras in, kortas av eller får glesare turer på grund av lågt resande.
Bättre i Åkersberga och Järfälla
Det gäller bland annat linje 712 i Huddinge, som läggs ner, linje 564 i Järfälla som får halverad turtäthet i högtrafik och linje 311 på Ekerö som får färre turer under morgon och eftermiddag.
Men samtidigt ökas turtätheten på ett antal linjer, bland annat på stombussarna 176 och 177 mellan Ekerö och Mörby station. Linje 740 mellan Huddinge och Skärholmen/Kungens kurva går upp från halvtimmes- till 15-minuterstrafik under högtrafik.
Också på flera ställen i Täby, Åkersberga, Kungsängen och Järfälla ökar trafikutbudet, bland annat för att skapa bättre anslutningar till pendeltåg eller Roslagsbanan.
Förändringarna ska träda i kraft till vintertidtabellen i december 2024, men först ska förslagen ut på remiss till berörda kommuner.
Hoppas få in synpunkter
– Nu hoppas vi få in synpunkter från kommuner och funktionsrättsorganisationer. De har viktiga perspektiv som kompletterar trafikplanerarnas underlag, säger Anton Fendert.
När det gäller tunnelbanan föreslås inga förändringar. För pendeltågen, som plågats av stora störningar på grund av lokförarbrist och trasiga tåg, saknas konkreta löften om förbättringar. Ambitionen, enligt beslutsunderlaget, är att resenärerna ska återfå förtroendet för verksamheten.
"I detta arbete ingår att planera trafiken på en nivå, som kan levereras över tid och utan omfattande störningar/justeringar samt omsorgsfullt öka trafiken, när resurserna så medger", skriver SL.
Båt till fler bryggor
I sjötrafiken finns däremot flera förslag till förbättringar. Linje 83 föreslås exempelvis utökas till att även angöra Kastellet i Vaxholm och att även angöra Vegabryggan på Rindö.
Linje 11, Stockholm-Grinda, föreslås utökas med en extra förmiddagsavgång under höstens första veckor "för att förbättra möjligheten till dagsutflykt i skärgården."
LÄS HELA SL-förslaget här.
Förändringar ska enbart göras för att kollektivtrafiken ska bli smidigare
Några exempel på utökad busstrafik
Linje 740 får ny sträckning, Björnkulla-Huddinge Sjukhus-Skärholmen-Kungens kurva och får utökad turtäthet under högtrafik, till 15-minuterstrafik från 30-minuterstrafik.
Stombusslinjerna 176 och 177 mellan Ekerö och Mörby station via Brommaplan och Solna centrum får ökad turtäthet. Samtidigt dras trafiken ner på flera av de mindre busslinjerna på Ekerö.
Det lokala bussnätet i Åkersberga utökas och förbättras. Linje 623 H/V föreslås få åtta nya avgångar dagtid, vilket ger fler passningar med Roslagsbanan och 30-minuterstrafik istället för 60-minuterstrafik.
Linje 684 Täby centrum-Upplands Väsby station föreslås under morgon och eftermiddag på skoldagar få 15-minuterstrafik istället för 30-minuterstrafik.
Linjhe 695 Danderyds sjukhus-Löttingelund, förlängs till Arninge station via Ullna strand, för att förbättra i områden som idag saknar nattrafik.
Källa: Trafikförvaltningen Region Stockholm