När Axelsbergsbon Josefin Segerström handlar ost tittar hon numera noga på priset. Priserna har stigit markant och är man en familj på fyra går det åt en del till frukostmackorna.

– Jag väljer en annan ost än jag gjorde förut. Det är värt att jämföra priser och att bevaka vilken butik jag ska handla i. Och det är ju inte bara osten som blivit dyrare. Det är mejeriprodukter överlag, som grädde och crème fraîche. Det är klart att det märks i plånboken, säger hon.

I dag har hon med sig 9-årige sonen John till Ica Nära i Axelsberg. Han får en glasspinne i solen innan de går hem för att äta lunchmat som hon hittat för halva priset. Den bojkott av stora matkedjor som pågår när Mitt i träffar henne har hon inte hörsammat.

– Jag tycker att det är bekymmersamt med en bojkott som kan slå väldigt hårt mot enskilda handlare. Det känns förenklat att de höga priserna bara skulle bero på att matkedjorna vill roffa åt sig, säger Josefin Segerström.

Johanna Strindberg packar in maten i bagaget efter att ha handlat hos Ica På Hägerstensåsen.

Johanna Strindberg packar in maten i bagaget efter att ha handlat hos Ica På Hägerstensåsen.

Märta Lefvert

Sätter kvaliteten först

Uppe på Hägerstensåsen är Johanna Strindberg av samma åsikt. Hon och maken har just handlat ett par kassar mat på Ica Supermarket.

– Jag tycker man ska tänka mer på hur klimatförändringarna påverkar matpriserna. Och kanske fråga sig varför vi måste ha exotiska frukter i diskarna året runt, säger hon hon packar ner kassarna i bilens baklucka.

Johanna Strindberg har inte ändrat sitt köpmönster.

– Om det är extrapris på något är det bra men jag sätter alltid kvaliteten först och köper aldrig något med palmolja i till exempel.

En småbarnspappa, på väg ut ut ur butiken, berättar däremot att familjen noga överväger sina köp.

Finns det billig kyckling lagar vi något av det.

– Jag kollar extrapriser och planerar måltider utifrån priser och kampanjer på ett annat sätt än förut. Finns det billig kyckling lagar vi något av det, säger han.

Många kampanjer

Utanför många butiker i söderort vimlar det av skyltar med "erbjudanden", "klipp" och "rabatter". Mattias Kjellgren, handlare på Ica Nära Bomben i Hökarängen, bekräftar att fler kunder väljer bort sina favoritmärken till förmån för kampanjvaror. Han tog det ovanliga steget att bjuda in kunderna till en frågestund, samtidigt som en uppmaning till bojkott pågick, mot butiker som Hemköp, Ica, Willys, City Gross och Coop.

– Syftet är att föra en dialog i stället för en aggressiv diskussion i sociala medier. Kritikerna drar oss alla över en kam och säger att vi är multimiljonärer och tar överpriser. Men Ica är ingen kedja – vi är fria handlare i samverkan. Jag äger min egen butik och jobbar 60-70 timmar i veckan för att överleva. Det är stor skillnad på min butik och Ica Kvantum, säger han.

Möte med ministern

Att många varor blivit betydligt dyrare är ett faktum. Till exempel kostade ett paket mellanmjölk från Arla 21 kronor i slutet av februari, att jämföra med 18 kronor samma tid förra året och ett paket kaffe från Arvid Nordquist 77 kronor, 19 kronor mer än samma tid förra året, enligt Matpriskollen.

I förra veckan mötte finansminister Elisabeth Svantesson (M) matjättarna för att prata om prisökningarna. Då angav de själva högre produktionskostnader och ökade råvarupriser på grund av klimatförändringarna som orsaker, rapporterade bland andra DN. De föreslog lägre matmoms och sänkt arbetsgivaravgift för att kunna sänka priserna, men inte att minska vinsterna.

"Jag handlar mer eller mindre som vanligt", säger Kransenbon Sara Näslund.

"Jag handlar mer eller mindre som vanligt", säger Kransenbon Sara Näslund.

Märta Lefvert

"Världsläget påverkar"

Vid Coop Midsommarkransen har Anna Näslund just handlat lite basvaror – ägg, mjölk och mat till hunden. Hon är ensamstående och handlar som förut, men betonar att det måste vara tuffare för barnfamiljer.

– Jag tror att det är världsläget som påverkar priserna mest. Det är ju väldigt dystert och ett globalt problem. Jag hoppas verkligen på en stabilisering, säger hon.