Flygbolaget BRA meddelade förra veckan att de lämnar Bromma, något som kan påskynda flygplatsens nedläggning.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson har kallat till ett möte med de övriga Tidöpartierna i ett försök att rädda Bromma flygplats. Enligt Tidöavtalet ska flygplatsen bevaras, vilket Åkesson betonade på plattformen X, rapporterar Sveriges Radio.

Gabriel Kroon (SD), gruppledare i Stockholms stad, föreslår att man i stället omvandlar flygplatsen till en demoanläggning för elflygplan, vilket han menar skulle göra området mer attraktivt.

– Det skulle locka internationella talanger och innovativa företag, säger han.

Risk att Arlanda överbelastas

Gabriel Kroon tycker inte att det är hållbart att enbart förlita sig på Arlanda. Risken finns att flygplatsen blir överbelastad, vilket kan leda till förseningar och inställda inrikesflyg till förmån för långrutter. 

– Om det visar sig att Arlanda inte har tillräcklig kapacitet, kan inrikesflyget återvända till Bromma, tillägger han.

Gabriel Kroon, gruppledare för Sverigedemokraterna i Stockholms stad.

Gabriel Kroon, gruppledare för Sverigedemokraterna i Stockholms stad.

Pressbild

Samtidigt pågår planeringsarbetet för Bromma parkstad, där Stockholms stad planerar att bygga omkring 16 000 nya bostäder och flera arbetsplatser på det nuvarande flygfältet.

Byggstarten är planerad senast 2038.

Inte aktuellt med bostäder

Gabriel Kroon ser dock ingen brådska att bygga bostäder och varnar för att det vore oklokt att låta området förfalla.

– Bostäderna ligger ju minst 20 år bort. Det är inte aktuellt just nu och vi har redan många bostadsprojekt som inte ens har kunnat påbörjas ännu, säger han.

Genom att i stället omvandla Bromma flygplats till ett innovationscentrum för elflyg skulle man förhindra dyra marksaneringar och att ett nytt miljonprogram belastar Brommas kollektivtrafik och väginfrastruktur, menar Gabriel Kroon.

BRA lämnar Bromma: ”Tror inte flygplatsen överlever”

Flygbolaget BRA kommer att lämna Bromma och i stället börja flyga för SAS – från Arlanda.

– Beskedet aktualiserar frågan om flygplatsens framtid, säger Swedavias vd.

BRA – det totaldominerande flygbolaget på Bromma – har ingått ett avtal med SAS som innebär att bolaget lämnar Bromma för att i stället flyga från Arlanda.

Avtalet som är värt sex miljarder innebär att BRA lägger ner reguljärverksamheten helt och i stället satsa på kontraktsflygningar, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

Den främsta anledningen är att inrikesmarknaden har försvagats kraftigt de senaste åren. Jämfört med 2017, före flygskam och pandemi, så är det en nedgång på 50 procent för flyg inom landet, säger Ulrika Midsgård, verkställande direktör på BRA.

– Det gör att även om vi hoppats på att marknaden skulle återhämta sig efter pandemin ser vi fortfarande inte det och det är svårt att hitta lönsamhet i inrikestrafiken, säger Ulrika Matsgård.

Vuxit fram

Under sommaren har BRA sett över sin affärsmodell. Slutsatsen: BRA har inte längre möjlighet att flyga inrikesflyg på egen hand.

Ulrica Matsgård, verkställande direktör på BRA, säger att bolaget under sommaren har kommit fram till nödvändigheten att avveckla inrikesflyget från Bromma.

Ulrica Matsgård, verkställande direktör på BRA, säger att bolaget under sommaren har kommit fram till nödvändigheten att avveckla inrikesflyget från Bromma.

BRA

– Vi har sett under våren att flygandet började backa jämfört med föregående år, då började de här funderingarna och under sommaren tog vi ett inriktningsbeslut att se över vad vi har för alternativ. Det blev klart för bara någon vecka sedan att vi går in i det här samarbetet med SAS där vi kommer att flyga vidare med de inrikeslinjer de väljer.

En inrikestrafik som kommer att utgå från Arlanda.

Kan innebära snabbare nedläggning

Swedavias vd Jonas Abrahamsson beskriver flytten av flyg från Bromma till Arlanda som naturlig.

– Det här ändrar förutsättningarna för driften av Bromma och aktualiserar den politiska frågan om flygplatsens framtid, säger han samtidigt.

Swedavia vill inte ge en exakt siffra på hur stor andel av flighterna BRA har på Bromma – men det är en stor majoritet.

Av 44 avgångar från Bromma under morgondagen står BRA för 40, enligt Swedavias hemsida.

Varslar och anställer

Omställningen innebär att BRA lägger ett varsel som berör personal på marken och inom administration. Flygande personal ska erbjudas jobb på Arlanda.

Samtidigt behöver BRA rekrytera fler piloter och mer kabinpersonal samt köpa in fler flygplan.

– Vi varslar ett sjuttiotal tjänster och ska rekrytera till cirka 100 tjänster.

Vad betyder det här för Bromma?

– Jag har väldigt svårt att tro att Bromma flygplats kan fortsätta eller får lönsamhet. Men det är inte min sak att svara på, säger Ulrika Matsgård.

Har Brommas närhet till Stockholm city vägts in när ni tar beslutet att flytta?

– Nej, det har det inte, det är för vår del inte en flygplatsfråga utan beslutet har att göra med att vi har en inrikesmarknad som är för liten för att vi ska hitta lönsamhet, säger Matsgård.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm, välkomnar beskedet:

– Flyget på Bromma kommer i stort sett försvinna sista december när BRA slutar flyga på Bromma och det är en väldigt positiv utveckling. Jag har kämpat sedan SSU-åren att lägga ned Bromma flygplats så det är ett oerhört positivt besked.

– Nu förväntar jag mig bra samtal med Swedavia och ytterst regeringen om att avsluta avtalet om platsen i förtid.

”Näringslivet ger oss rätt”

Miljöpartiet har i över tio års tid drivit linjen att Bromma flygplats ska stänga.

– Nu ger näringslivet oss rätt. Det betyder att Stockholms byggplaner kan förverkligas snabbare, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP).

Regionrådet Carl-Johan Schiller (KD), är kritisk till utvecklingen.

–Informationen kom i dag och slog ned lite grann som en bomb. Det vi försöker göra nu är att få en bild över hur det här uppfattas i Stockholms näringsliv och hur uppfattas det här i andra sammanhang som påverkas väldigt mycket, inte minst i andra delar av Sverige som blir utan flygförbindelse till Stockholm, exempelvis. Det är ett problem.

Carl-Johan Schiller (KD), regionråd i Region Stockholm.

Carl-Johan Schiller (KD), regionråd i Region Stockholm.

Anna Forsberg

Stockholms handelskammare är positiv till att flyget flyttar till Arlanda och pekar på att det öppnar för möjligheten att komma i kapp Köpenhamn och Oslo, som i dag har större flygplatser än Stockholm.

– Det här beskedet visar tydligt att nedläggningen av Bromma flygplats måste tidigareläggas, säger handelskammarens vd Daniella Waldfogel.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) ser dock med tillförsikt på dagens besked, och menar att ett fungerande inrikesflyg är avgörande för Stockholms tillgänglighet och konkurrenskraft.

 – Jag vill lyfta ett varningens finger för att dra några tvärsäkra slutsatser här och nu. Det som krävs är en gedigen analys om vägen, besluten och inriktningen framåt, säger Kristoffer Tamsons (M).

Jag vill lyfta ett varningens finger för att dra några tvärsäkra slutsatser här och nu.

Långvarig luftgrop

Så många har flugit från Bromma de senaste åren. 2020 var pandemiår.

2017 2,5 miljoner passagerare

2018 2,5 miljoner passagerare

2019 2,4 miljoner passagerare

2020 479 000 passagerare

2021 567 000 passagerare

2022 1,1 miljoner passagerare

2023 1,2 miljoner passagerare

2024 (till augusti) 645 000 passagerare

Källa: Swedavia

Flyger såväl hit som dit

BRA flyger på 13 inrikesdestinationer och två utrikesdestinationer:

Stockholm, Göteborg, Malmö, Visby, Halmstad, Ängelholm/Helsingborg, Kalmar, Ronneby, Sälen, Umeå, Växjö, Åre/Östersund, Kristianstad/Österlen, Århus, Lyon.

Källa: BRA

BRA slutar flyga från Bromma.

BRA slutar flyga från Bromma.

Pressbild

BRA lämnar Bromma: ”Tror inte flygplatsen överlever”

Swedavia: Ändrar förutsättningarna för framtiden ✔ Nytt miljardavtal med SAS – ska flyga från Arlanda