”Bilar är hårda, barn är mjuka”. Den självklara påminnelsen kommer från en av Trafiksäkerhetsverkets första kampanjer för barns säkerhet i trafiken i början av 1980-talet
Ett ämne som är lika aktuellt, 40 år senare. Inte minst utanför många skolor där skjutsande föräldrar ofta orsakar kaos.

Mitt i Göteborg har tidigare rapporterat om en undersökning, gjord av försäkringsbolaget If och Svenska Cykelstäder, som visar en negativ utveckling av trafiksituationen utanför skolor. Resultaten visar även att allt färre barn cyklar till skolan nu än för tre år sedan som en följd av otrygga skolvägar.

"Frihet till barnen"

Det dags att bromsa menar det rödgröna styret. Redan förra hösten kom förslaget om att införa bilfria zoner runt skolor på tal.

Nu ska en pilotstudie starta för att testa metoder för att säkra cykelvägar och trygga trafikmiljöer vid skolor.


– Vi vill ge barnen tillbaka sin frihet. En säker skolväg borde vara en rättighet, i dag är det en utopi på många skolor. Nu får staden i uppdrag att skapa säkra cykelvägar och bilfria zoner vid skolor som har en otrygg trafikmiljö. Det säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd med ansvar för stadsmiljö.

Först ut är Tångenskolan på Hisingen och Ånässkolan i östra centrum. Rektor Anders Kjellander på Ånässkolan ser fram emot en förändring

– Vi har en stökig situation utanför vår skola, framför allt på morgonen. Mycket bilar och vissa som kör förbi fort. Det är många föräldrar som lämnar vilket gör att barn kanske inte går eller cyklar till skolan, säger han

Bilfri zon. Ånässkolan är en av två skolor som är med i pilotprojektet som ska skapa tryggare och säkrare skolvägar för elever.

Bilfri zon. Ånässkolan är en av två skolor som är med i pilotprojektet som ska skapa tryggare och säkrare skolvägar för elever.

Dino Soldin

Stänga av del av Falkgatan

Idén är att stänga av för biltrafik på den del av Falkgatan som ligger precis utanför Ånässkolans huvudentré.

Men innan allt är på plats ska alla berörda få tycka till. 
– Det är en bra process, vi har fått information och informerat personalen. Det finns även skyltar utanför så att närboende kan framföra sina synpunkter. Om ett par veckor kommer det vara samråd med föräldrar och eleverna kommer även prata om situation på elevrådet. 


Syftet med bilfria zoner vid båda skolorna är att skapa en säkrare miljö och på så vis skapa förutsättningar för fler elever och föräldrar att istället välja alternativ till bilen. 
– Det är viktigt att få till det här på ett bra sätt. Vi tror det hade gynnat eleverna om fler kan gå eller cykla själva till skolan, säger Anders Kjellander.


Förhoppningen är att den bilfria zonen planeras ska vara på plats i samband med skolstart i augusti 2024.

Gynnar eleverna. Med projektet hoppas man att fler barn ska gå eller cykla till skolan.

Gynnar eleverna. Med projektet hoppas man att fler barn ska gå eller cykla till skolan.

Dino Soldin