Varje år plöjer Region Stockholm ner miljardbelopp i kollektivtrafikens olika byggprojekt.
Det har också blivit dubbelt så vanligt med oseriösa byggföretag som anlitar svart arbetskraft under de senaste tio åren, enligt bedömningar i branschen.
Nu har Regionrevisorerna granskat Trafiknämnden och slagit fast att "det förebyggande arbetet mot svart arbetskraft behöver stärkas på ett antal punkter".
Helt ovetande
Visserligen ställs det krav i alla avtal att arbetsrättsliga regler ska följas. Men det behövs bättre riskbedömningar, fler stickprovskontroller, mer systematisk uppföljning och en gemensam struktur inom förvaltningen, enligt rapporten.
"Om huvudentreprenörerna skulle brista i sina kontroller av underentreprenörer så är beställaren, i detta fall trafiknämnden, helt ovetande om detta", skriver revisorerna.
– Förvaltningen håller med om revisorernas samlade bedömning och kommer att fortsätta stärka det förebyggande arbetet inom de punkter som regionrevisorerna pekar på, kommenterar Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.
Ingen lön på månader
Enligt henne finns det inga specifika fall av svart arbetskraft som är kända av trafikförvaltningen.
Granskningen gäller främst bygget av Tvärbanan Solna- och Kistagren men inte utbyggnaden av tunnelbanan.
Förra våren upptäckte Förvaltningen för utbyggd tunnelbana att den kinesiska entreprenören CRTG under flera månader inte betalat ut lön till sina anställda. Detta åtgärdades senare under året.
– Men vi har inte haft några fall med svart arbetskraft. Och vi har en revisionsplan där vi följer upp att entreprenörerna uppfyller de krav vi ställer, säger Emma Sahlman, kommunikatör på förvaltningen.