Entrén ut mot Ryssgården, kallad "Krysset", har varit stängd i nästan ett år.

– Biljetthallen har byggts om för att det ska bli lättare att byta mellan buss och tunnelbana när bussterminalen i Katarinaberget öppnar, skriver Karolina Wichman, projektkommunikatör vid SL.

Entrén har fått nytt golv och spärrarna har renoverats.

De norra trapporna ned till plattformen är avstängda ett tag till.

De norra trapporna ned till plattformen är avstängda ett tag till.

Victor Malmcrona

Flyttat trapporna

På stationen har de norra trapporna flyttats. Det har skapat utrymme för fler hissar för att klara av ett ökat antal resenärer.

– De nya trapporna har gjutits på plats och kommer att kläs in i terrazzo.

Arbetet med trapporna och hissarna är dock inte klart än.

Krysset öppnar tisdag 3 december.

Fram till 19 december är den stängd söndag–torsdag efter klockan 21. Då ska arbeten utföras som inte kan göras när resenärer befinner sig där.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Därför är det så trångt i Slussens tunnelbana

Innanför spärrarna vid Slussens mittersta entré lämnas inte mycket utrymme för stressade pendlare att ta sig fram. På perrongen är det också tajt.

Så kommer det vara fram till slutet av året.

Den som går in genom spärrarna i tunnelbanans tillfälliga entré mot Katarinavägen möts snabbt av en provisorisk vägg. Till höger och vänster ligger trapporna ner till tågen. Men för att nå dem måste man passera ett utrymme som numera bara är runt en och en halv meter brett.

I rusningstrafik blir trängseln för att ta sig ner till plattformarna rejäl. Även på perrongen gör byggplanken att det blir trångt, så pass att resenärer ombeds att inte vänta på tågen vid sidan av trapporna.

– I rusning är det så mycket folk att man ofta måste gå ut på det vita, det känns osäkert, säger Margret Örtegren, som väntar på tåget.

– Det kan bli ganska hysteriskt. Men det finns värre saker här i världen.

Sockenplanbon Pedro Fuentes tycker att tunnelbanans stationer är alldeles för trånga.

Sockenplanbon Pedro Fuentes tycker att tunnelbanans stationer är alldeles för trånga.

Victor Malmcrona

"Livsfarligt"

Söderortsbon Pedro Fuentes tycker det är ont om utrymme i tunnelbanan.

– Om man är ung och pigg kanske det funkar, men om man är blind eller rörelsehindrad är det livsfarligt, säger han.

Så tycker han förvisso det är även när inga byggarbeten pågår.

– Stationerna är helt underdimensionerade för antalet resenärer. Värst är Skanstull.

Innanför spärrarna i mittersta biljetthallen är det smalt för att ta sig fram till trapporna ned till perrongen.

Innanför spärrarna i mittersta biljetthallen är det smalt för att ta sig fram till trapporna ned till perrongen.

Victor Malmcrona

Byggs om för fler pendlare

Nya bussterminalen i Katarinaberget planeras att öppna hösten 2025. Då räknar SL med att fler resenärer kommer att använda Slussens mittersta biljetthall för att byta mellan buss och tunnelbana. Alltså den entré som innan ombyggnaderna ledde ut till Ryssgården och Södermalmstorg.

Då måste kapaciteten öka där.

Tidigare har det funnits två hissar vid den entrén, mellan plattform och markplan. För att möta det nya trycket ska ytterligare två hissar byggas.

För att göra plats för dem måste två trappor flyttas längre norrut för att hisschakten ska rymmas. Det är de två trapporna som sedan en tid tillbaka varit avstängda.

Sedan januari har Slussen en ny tillfällig entré mot Katarinavägen.

Sedan januari har Slussen en ny tillfällig entré mot Katarinavägen.

Victor Malmcrona

”Bästa möjliga lösningen”

Bakom den provisoriska väggen i biljetthallen pågår rivning. Golv och nya hisschakt byggs.

– Där bakom är ett arbetsområde. Från arbetsmiljösynpunkt måste det finnas plats för dem som installerar hissarna. Det är tajt där inne, även om det inte syns, säger Karolina Wichman, projektkommunikatör för Slussen.

– Vi vet att det är trångt för resenärerna, men det är den bästa möjliga lösningen.

Under tiden uppmuntras pendlare att använda entréerna och trapporna mot Götgatan eller Ryssgården för att minska trängseln.

Den som längtar efter en mer rymlig station får hålla ut några månader till. Arbetena med den mittersta entrén, med nya hissarna, väntas vara klara och öppna under slutet av 2024. Då bara med entré mot Ryssgården.

– Det blir en uppgradering av Slussen. Under en period är det eländigt för att sedan bli bättre än det var innan.

Åsa Söderberg, 58, handläggare, Enebyberg: "Jag tycker inte det är några problem med att det är trångt i Slussen. Det fungerar, folk står där de ska."

Åsa Söderberg, 58, handläggare, Enebyberg: "Jag tycker inte det är några problem med att det är trångt i Slussen. Det fungerar, folk står där de ska."

Victor Malmcrona

Margret Örtegren, 72, pensionär, Skogås: "I rusning är det så mycket folk att man ofta måste gå ut på det vita, det känns osäkert. Det kan bli ganska hysteriskt, men det är inget jätteproblem. Det finns värre saker här i världen."

Margret Örtegren, 72, pensionär, Skogås: "I rusning är det så mycket folk att man ofta måste gå ut på det vita, det känns osäkert. Det kan bli ganska hysteriskt, men det är inget jätteproblem. Det finns värre saker här i världen."

Victor Malmcrona

Det är den bästa möjliga lösningen.

Flera entréer

Slussens tunnelbana har tre entréer – i norr mot Ryssgården, i mitten mot Katarinavägen och i söder mot Götgatsbacken.

Den mittersta biljetthallen byggs nu om och väntas öppna igen årsskiftet 2024/2025, då med fler hissar och utgång mot Ryssgården.

På sikt ska den tillfälliga norra entrén mot Ryssgården rivas. I stället ska det från perrongen gå att ta hissar eller trappor ner till en ny biljetthall ut mot Saltsjöbanan.

Källa: Region Stockholm

Så ska det bli

Region Stockholm

1. Ny entré på Katarinavägen. Åt höger leder den till tunnelbanan, senare ska den åt vänster leda mot nya bussterminalen i Katarinaberget.  

2. Ny spärrlinje.

3. Nya lokaler, där det tidigare låg personalutrymmen. 

4. De södra trapporna till perrongen.

5. De norra trapporna perrongen. De har flyttats en bit norrut för att göra plats åt fyra nya hissar som ersätter de tidigare två.

Nya biljetthallen väntas vara klar årsskiftet 2024/2025. Ingången mot Katarinavägen håller dock stängt tills att nya bussterminalen öppnar.

Källa: Region Stockholm

Eftersom det är ont om plats ombeds resenärer att inte vänta på tågen just där det spärrats av för ombyggnation.

Eftersom det är ont om plats ombeds resenärer att inte vänta på tågen just där det spärrats av för ombyggnation.

Victor Malmcrona

Därför är det så trångt i Slussens tunnelbana

Bara meter från vägg till tåg ✔ Då är ombyggnaden klar ✔ "Livsfarligt"