Allvarliga brister när det gäller elevers frånvaro, rätt till särskilt stöd och anpassningar, arbetet med kränkande behandling och med praktikplatser. Det lyfter Skolinspektionen efter en tillsyn i höstas.

– Det är allvarlig kritik som vi nu jobbar med för att se till att vi följer de lagar och regler som finns i skolan. Vi har bedrivit en verksamhet där det har funnits brister, säger Patrick Vestberg, gymnasiechef i Huddinge.

Vårterminen 2024 hade 71 elever i årskurs två och tre en frånvaro på minst 20 procent. Av dessa hade 24 elever en frånvaro på 40 procent eller högre.

Trots det gjordes inga frånvaroutredningar.

– Jag kan inte svara på varför man inte gjort det, det är en fråga som ligger i verksamheten. I samband med flytten var det en del omstruktureringar och stor personalomsättning, det kan vara en förklaring, säger Patrick Vestberg.

Sedan i höstas är Sjödalsgymnasiet inhyst intill Huddingegymnasiet. Skolan fick lämna sina lokaler vid Paradistorget eftersom det nya kommunhuset ska byggas där. Under flytten hade skolan en tillförordnad rektor, som slutade i höstas.

Enligt Skolinspektionen har flera av de brister som konstaterats pågått en längre tid och har drabbat många elever. Inte ens hälften av eleverna (45,4 procent) på skolans högskoleförberedande program fick en gymnasieexamen efter det förra läsåret. Motsvarande siffra för yrkesprogrammen var 59,5 procent.

– Självklart är det ett underbetyg och ett misslyckande när vi inte lyckas få eleverna att ta examen. Målet är att de ska göra det, men vi vet att elever kommer in med mycket olika förutsättningar, säger Patrick Vestberg.

Efter flytten har Sjödalsgymnasiet bara yrkesförberedande program.

Efter flytten har Sjödalsgymnasiet bara yrkesförberedande program.

Pernilla Fagerström

Självklart är det ett underbetyg och ett misslyckande när vi inte lyckas få eleverna att ta examen.

Vittnar om kränkningar

Skolinspektionens tillsyn visar att det finns allvarliga och omfattande brister i skolans arbete med extra anpassningar och särskilt stöd. Elever har haft betyget F på i princip alla kurser utan att det utretts om de har behov av särskilt stöd.

– Det vi vet är att skolan inte haft dokumentation av det. Vi vet inte om de har erbjudit stöd eller inte. Men vi ser att det är en god undervisning som bedrivs, säger Patrick Vestberg.

Det finns dock lärare som uppger för Skolinspektionen att de behöver lägga så mycket tid på att försöka upprätthålla studiero att de inte hinner ge elever det stöd som de behöver.

Av intervjuer med elever, lärare och elevhälsan framkom också att det sker mycket kränkningar. Trots det har det inte gjorts några anmälningar om kränkande behandlingar det senaste året innan Skolinspektionens besök.

– Omedelbart efter att vi fick reda på det gick vi ut med att det måste göras. Vi har haft samtal på skolan kring att kränkningar ska anmälas, jag kan inte svara på varför det inte har gjorts, säger Patrick Vestberg.

Om inte åtgärder vidtas före sommaren riskerar kommunen ett vite på 4 miljoner kronor. Man har redan satt i gång ett handlingsprogram.

– Varje elev ska får de förutsättningar som de behöver för att tillgodogöra sig undervisningen. I dag är Sjödalsgymnasiet en av de skolor som kommer att ha mest fokus på det.