375 elever svarade på 2024 års upplaga av Stockholmsenkäten. Svarsfrekvensen låg på 72 procent.

Det ger ett bra underlag, tycker Patrik Tengberg (S), ordförande i social- och arbetsmarknadsnämnden.

– Många enkäter ligger kanske på 30–40 procent och är nöjda med det. Så det här är absolut en enkät som man ska fästa vikt vid, säger han.

Han gläds åt de positiva bitarna i enkäten, som den upplevda tryggheten och att majoriteten inte brukar droger.

Ökning flera år i rad

Betänkligare är att allt fler högstadieelever storkonsumerar alkohol. Utvecklingen påminner Patrik Tengberg om den han har sett i undersökningar med vuxna kvinnor.

– Sundbyberg har många restauranger, krogar och tillstånd för alkoholservering. Kan det finnas en koppling där? Kanske vad gäller vuxna, men flickor ... Jag kan inte riktigt förstå varför, säger han.

"Det är inte helt enkelt att komma åt, men med långsiktigt arbete hoppas jag att vi ska få det här att sjunka", säger Patrik Tengberg (S) om ungas alkoholkonsumtion.

"Det är inte helt enkelt att komma åt, men med långsiktigt arbete hoppas jag att vi ska få det här att sjunka", säger Patrik Tengberg (S) om ungas alkoholkonsumtion.

Johannes Äng

Ökningen bland pojkar är ny. När det gäller flickor har den pågått sedan 2018.

Varför Sundbyberg inte har lyckats vända den utvecklingen har Patrik Tengberg inget jättebra svar på.

– Hade jag haft det hade vi väl gjort insatser så att säga. Jag är rätt så säker på att det här handlar om utanför skoltid, om tillfällen som inte ligger i kommunens försorg. Då är det svårare att komma in och förebygga.

Öppnar för infokampanj

Sundbybergs andel högstadieflickor som "storkonsumerar" alkohol sticker dessutom ut i länet. Den är högre i endast Danderyd (27 procent) och Nacka (25 procent), två andra kommuner där drickandet ökar.

– Är det lättare att få tag på alkohol i Sundbyberg än andra ställen? Jag har svårt att se det. Jag blev faktiskt lite förvånad av den där siffran, säger Tengberg.

Utvecklingen är oroande, konstaterar han. Hans förslag på lösning är att sprida mer information, kanske i form av en kampanj.

– Det här pekar på ett område där vi behöver prata mer med föräldrar när vi är ute och träffar alla som har barn på förskola och skola.