I ett pressmeddelande på torsdagen kommenterar Swedavia varslet i ett pressmeddelande:
"Bromma är en mycket effektiv och välskött flygplats som uppskattas av många resenärer. Men kapacitetsutnyttjandet har länge varit för lågt och varslet är en följd av de nya marknadsförutsättningarna som kommer med beskedet som SAS och BRA lämnat."
Swedavia kommer närmast att ta upp samtal med berörda fackliga organisationer och medarbetare.
Mitt i har bett Swedavia om en intervju som återkommer i mejl och säger att de inte säger mer i dagsläget än det som står i pressmeddelandet.
Seco-medlemmar hårt drabbade
Flertalet av dem som berörs av varslet är medlemmar i fackförbundet Seco, enligt Agne Lindbom, ordförande i Seco Swedavia.
Hur många medlemmar berörs?
– Det vet vi inte, vi har inte fått namnen men det är ungefär 90 tjänster som varslas. Antalet personer är inte lika hög men jag skulle tro att det är 30 eller 40 personer hos Seco.
Vad handlar det om för yrkeskategorier?
– Det är folk som jobbar med lastning och lossning av flygplan.
Agne Lindbom, Sekos ordförande i Swedavia, kan i dag inte säga om berörda medlemmar kommer att erbjudas andra jobb i Stockholm eller i andra delar av landet.
Swedavia
Kom det som en överraskning?
– Inte alls. Vi har ju gått och misstänkt att det är någonting på gång och det här en av teorierna som vi har haft.
Har du pratat med medlemmarna och vad är reaktionerna?
– De flesta har vetat om situationen. Efter pandemin har flyget inte återhämtat sig och det har varit väldigt låg trafik under en längre tid och då har BRA inte heller någon större mängd trafik att livnära sig på.
Kommer alla att bli av med jobbet?
– Det får vi se efter omplanceringsförsök, det går att flytta många till Arlanda. En hel del personer är väl på gång att gå i pension.
Vad händer närmast?
– Vi håller på med förhandlingar men det finns inte så mycket att förhandla om. Finns det inget flygbolag på Bromma så varför skulle Swedavia sitta med 100 personer på flygplatsen om det inte är flygbolag som flyger där?
Förhandlingar inledda
När Mitt i pratade med Agne Lindbom i början av oktober hade förhandlingarna mellan fackliga organisationer och arbetsgivaren Swedavia inletts.
– Vi har ett till två möten per vecka. Vår roll är att se till att alla får den hjälp de har rätt att få. Sedan ska man koppla ihop alla de här instanserna, länsarbetsnämnder, arbetsförmedlingar och även alla externa resurser som jobbcoaching, karriärsplanering etcetera.
Exakt hur många av hans medlemmar som berörs av varslet visste Agne Lindbom ännu inte.
– Det vi diskuterat nu är att de anställda kommer få erbjudanden på flygplatser där vi behöver folk.
Flygplatsen i Kiruna skulle exempelvis kunna erbjuda tio jobb direkt, enligt Lindbom.
– Man kommer att erbjuda på Arlanda också. Sedan får man se vilka som har de kompetenserna som behövs. Vissa tjänster är desamma och det finns inget som hindrar att de jobbar på Arlanda men det ska finnas lediga platser också, man kommer inte att skapa några tjänster bara för det här med Bromma
Vad är chansen att fack och arbetsgivare når fram till varandra?
– Den är ganska stor, det finns ingenting som kan sätta käppar i hjulen, både fack och arbetsgivare vill att det ska bli den absolut bästa lösningen för var och en av individerna som är inblandade i det här.
Mitt i har vid upprepade tillfällen sökt Swedavia som inte återkommit.
Texten har uppdaterats