Breddningen av Ekerövägen har gått långsammare än planerat. Därför har Trafikverket nu bestämt att bryta avtalet med Copasa, som är entreprenören för sträckan mellan Edeby och Nockebybron.
– Vi har haft många utmaningar och inte haft den framdrift som vi borde ha haft. Och nu ser vi att vi behöver ändra arbetssätt för att lyckas med det vi har framför oss, säger Daniel Burström som är Trafikverkets biträdande sektionschef för sträckan.
Ett av dessa nya arbetssätt är att arbetet ska göras i kortare etapper, så att en sträcka i taget görs klar och kan öppna, vilket Trafikverket tror kommer ge bättre framkomlighet.
Ett annat nytt arbetssätt är skiftarbete.
– Vi ska utreda möjligheten, för att se om vi kan jobba fler timmar på dygnet.
Bullernivåer har nämnts som en anledning till att det inte varit möjligt?
– Så kan det vara, men vi behöver se över möjligheten nu.
Varför kan det inte göras av nuvarande entreprenör?
– När vi sitter i ett kontrakt har vi begränsade möjligheter att ändra sådana saker. Det som är avtalat och signerat i kontraktet är det som gäller.
Nu väntar alltså en ny upphandling och det räknar Trafikverket kommer ta runt tre månader.
Daniel Burström är Trafikverkets biträdande sektionschef för Lovösträckan.
Maria Bergman, Trafikverket
Arbetet pausas
Mycket av arbetet kommer avstanna på sträckan under den tiden. Ändå räknar Trafikverket med att tidsplanen kommer hålla och sträckan mellan Edeby och Drottningholm blir klar i slutet av 2024.
– Vi bedömer läget så just nu. Vi räknar med att tjäna in den där tiden genom de nya arbetssätten.
Märks i februari
Under perioden då arbetet avstannar på vägen kommer avspärrningarna tas bort mellan Edeby och Drottningholm.
– Vi kommer öppna körfälten så vi får bättre framkomlighet under tiden. Vi kommer göra det successivt, men det kommer börja märkas i februari.
Vad entreprenörsbytet kommer kosta är det ännu för tidigt att säga, menar Daniel Burström.
– Avbrottet i kontraktet görs i samförstånd så det är inga kostnader kopplade till det. Men det är svårt att sia om framtiden och vi kan inte utesluta ökade kostnader.