JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Utbyggda längdspåren klara – nu fattas bara snön

Den som väntar på något gott... än så länge saknas snön.

Den som väntar på något gott... än så länge saknas snön.

Angie Gray

20241210173445
20241210125049
2024-12-10
17:34

Snön och minusgraderna kommer och går. Det betyder att söderortsbor som vill åka skidor på längden och utför får hålla sig till tåls.

Utbyggnaden av konstsnöanläggningen i Ågesta söder om Farsta är klar. 2,9 kilometer är den nya längden på slingan. Nu är det bara den lilla detaljen snö som saknas. För att tillverka tillräcklig mängd konstsnö krävs en ihållande period med minusgrader.

”Vi tillverkade lite snö på teknikytan/ängen under tidiga veckan men det är inte tillräckligt för att kunna göra skidspår där ännu”, skrev idrottsförvaltningen på Facebook i helgen.

Backen dröjer

För den som är sugen på att åka utför är ingen öppning i Hammarbybacken i sikte innan julafton.

Vi har några fantastiska år bakom oss.

– Vi behöver cirka 3-5 minusgrader dygnet runt i ungefär tio dagar, säger Skistar Hammarbybackens platschef John Midelf.

Angie Gray

Tre år i rad har skidbacken kunnat öppna före jul. Förra året öppnade backen den 16 december.

– Vi har några fantastiska år bakom oss, men vädret fluktuerar ju, säger han.

Höjd pris på årskort i Ågesta

Avgiften för ett säsongs­kort i Ågesta höjs i vinter till 835 kronor. Avgiften­ för dagskort ligger kvar på 50 kronor.

I Hammarbybacken kostar ett säsongskort 2980 kronor för en vuxen.

Källa: Idrottsförvaltningen, Skistar

AndersBjörklund
08-550 550 97
MattiasKamgren
08-550 550 06

Senaste nyheterna

På Ica Supermarket i Bro centrum handlar Maike Seifert och hennes son Jona. Även om de märker att saker och ting har blivit dyrare, handlar de fortfarande allt de behöver.

På Ica Supermarket i Bro centrum handlar Maike Seifert och hennes son Jona. Även om de märker att saker och ting har blivit dyrare, handlar de fortfarande allt de behöver.

Stefan Källstigen

Oxfilé eller blodpudding – så hanteras matpriserna

Nyheter

Handlaren: "Folk vänder och vrider på varenda krona" ✔️ Kund: "Vi märker av att saker blir dyrare"

Det är utmanande att styra i en bred koalition, menar Fredrik Zandrén. ”Vi tycker olika, det är inget konstigt med det. Ett brett styre tror jag att helheten blir bättre.”

Det är utmanande att styra i en bred koalition, menar Fredrik Zandrén. ”Vi tycker olika, det är inget konstigt med det. Ett brett styre tror jag att helheten blir bättre.”

Iren Bakkerud

Lokal MP-topp lämnar uppdraget

Nyheter

Flyttar från kommunen ✔ Stolt ✔ ”Finns mycket att göra”

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Mimmi Epstein

Staden överklagar dom om Årstafältet – måste betala 200 miljoner plus ränta

Nyheter

Anser att tingsrättens dom är felaktig

Staden överklagar dom om Årstafältet

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Mimmi Epstein

20250314094803
20250314095659
2025-03-14
09:48
2025-03-14 09:56

200 miljoner kronor, plus ränta. Med så mycket måste staden ersätta den tidigare entreprenören på Årstafältet, enligt en dom i tingsrätten. Men nu överklagar kommunen domen till hovrätten.

Drygt 7000 bostäder ska byggas på Årstafältet. I mars 2022 hävde Stockholms stad avtalet med den tidigare entreprenören, konsortiet Sveab-Keller Årstafältet Projekt AB, SKÅP. De hade uppdraget att bland annat lägga ner avloppsrör, anlägga park och göra andra markarbeten.

Oense

Men staden och entreprenören var oense sedan det visat sig att rören började flytta på sig i den elastiska leran, mer än vad som var tillåtet enligt avtalet. Entreprenören stämde staden för utebliven betalning och rättegångsprocessen tog nästan tre år. I februari föll domen i Stockholms tingsrätt. Tingsrätten kom fram till att staden inte haft rätt att häva entreprenaden på någon av de grunder man har åberopat. Därför måste man ersätta SKÅP med 174 miljoner i utebliven betalning samt drygt 28 miljoner kronor, plus ränta, för rättegångskostnader.

Nu överklagar staden domen till hovrätten.

"Vi anser att tingsrättens dom är felaktig och har därför valt att överklaga. Nu får vi låta processen ha sin gång, och ser fram emot en ny prövning i hovrätten", säger Thomas Andersson, förvaltningsdirektör på exploateringskontoret, i en skriftlig kommentar till Mitt i.

Buller stoppar nytt kvarter på Årstafältet

Bullerfrågan är åter aktuell på Årstafältet.

Länsstyrelsen sätter nu stopp för ett kvarter och häver en del av detaljplanen.

Redan under granskningsprocessen kom länsstyrelsen med synpunkter på detaljplanen för en del av Årstafältet som gränsar mot Årsta. Anledningen: man såg en risk för människors hälsa på grund av för höga bullervärden.

– Planen klarar helt enkelt inte lagkraven, därför häver vi en del av den, säger Tatjana Joksimović, enhetschef för bostäder och fysisk planering på länsstyrelsen.

Totalt berörs 64 bostäder i ett punkthus där lägenheterna ut mot huvudgatan utsätts för trafikbuller.

Resten av detaljplanen, som totalt omfattar runt 1000 bostäder, verksamheter, parker och en ny förskola, kan staden gå vidare med, enligt beslutet.

Formalia

Vad är det då som skaver för länsstyrelsen? Jo, att staden inte har skrivit in i plankartan hur de ska lösa bullerfrågan. Bland annat har kommunen tänkt utforma balkongerna på ett sätt så att det skyddar mot störande ljud samt använda bullerskärmar. "Detta har dock inte säkerställts med en planbestämmelse" står det i länsstyrelsens beslut.

Mitt i har tidigare skrivit om en bullertvist mellan staden och länsstyrelsen på Årstafältet, där kommunen till slut backade för att undvika en försening av tidsplanen.

Där handlade det också om formalia – vad som reglerades i detaljplanen och inte.

– Om man inte skriver in det som en planbestämmelse så lämnar det öppet för tolkningar, säger Tatjana Joksimović.

Staden är inte överens med länsstyrelsen, men kommer inte att överklaga beslutet. I stället tar de ett steg tillbaka i processen och ska öppna planen för granskning igen, men bara för det aktuella kvarteret.

"Vi kan för närvarande inte säga exakt vilka revideringar som kommer att göras, men vi kommer självklart att anpassa planen om vi bedömer det som lämpligt utifrån de synpunkter vi får från länsstyrelsen och andra berörda parter" skriver Ola Grimell, samordnande stadsplanerare på Årstafältet, i ett mejl till Mitt i.

Enligt staden innebär detta inte någon försening av bygget, då det ligger några år framåt i tiden.

Årstafältet

Länsstyrelsens beslut gäller ett kvarter i etapp 4. Delområdet ska börja byggas 2026 och vara färdigt 2032.

På hela Årstafältet byggs drygt 7000 nya bostäder för 17 500 invånare.

Det blir även två grundskolor, en park nästan lika stor som Skansen, matbutiker, förskolor och en 11-spelsplan.

Källa: Länsstyrelsen / Stockholms stad

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Kvarter på Årstafältet stoppas: "Klarar inte lagkraven"

64 bostäder berörs ✔ Trafikbuller ställer till det

Staden måste ersätta entreprenör med 200 miljoner

Staden måste ersätta den tidigare entreprenören på Årstafältet med över 200 miljoner kronor, plus ränta.

I en dom slår tingsrätten fast att kommunen inte hade rätt att häva avtalet med SKÅP.

I mars 2022 hävde Stockholms stad avtalet med den dåvarande entreprenören på Årstafältet, konsortiet Sveab-Keller Årstafältet Projekt AB, SKÅP. De hade uppdraget att bland annat lägga ner avloppsrör, anlägga park och göra andra markarbeten på Årstafältet där drygt 7000 bostäder planeras.

Men staden och entreprenören var oense sedan det visat sig att rören började flytta på sig i den elastiska leran, mer än vad som var tillåtet enligt avtalet.

Efter hävningen stämde SKÅP staden på knappt 174 miljoner kronor för utebliven betalning. Rättsprocessen har tagit nästan tre år men nu måste staden ersätta entreprenören, enligt en dom i Stockholms tingsrätt.

Får betala miljoner

Kommunen har inte haft rätt att häva entreprenaden på någon av de grunder man har åberopat, och måste utöver de 174 miljonerna ersätta SKÅP med drygt 28 miljoner kronor, plus ränta, för rättegångskostnader.

– Det har varit en jättejobbig situation för oss och många medarbetare är berörda. För oss och byggbranschen är den här domen en lättnad. Vi hade en bra dialog med kommunen fram till att den plötsligt valde att häva entreprenaden, säger Tobias Andersson, koncernchef på Sveab.

Han undrar vem som nu tar ansvar.

– Det är illa skött och visar på en sådan brist på ansvarstagande och ledarskap. Domen är tydlig, vi har vunnit med 100-0. Att häva en entreprenad är det sista man gör. Det är en dålig trend som skadar branschen, det kan leda till att företag drar sig för att lägga anbud på viktiga projekt, säger Tobias Andersson och fortsätter:

– Det drabbar dessutom skattebetalarna i Stockholm.

Ska analysera domen

Domen kan överklagas till hovrätten, då krävs prövningstillstånd.

"Vi kan konstatera att rätten gjort en annan bedömning än vi. Nu kommer vi att analysera domen i den här mycket omfattande och tekniskt komplicerade tvisten närmare för att sedan besluta hur vi går vidare", skriver Thomas Andersson, exploateringsdirektör I Stockholms stad, i en skriftlig kommentar.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023. Den nya stadsdelen på Årstafältet ska enligt nuvarande plan stå klar 2035.

Domen är tydlig, vi har vunnit med 100-0.

Bakgrund

Planeringen av en ny stadsdel på Årstafältet har pågått sedan 2007.

Första detaljplanerna vann laga kraft 2017.

Arbetet inleddes 2018, marken stabiliserades med så kallade KC-pelare och betongrör för avlopp och dagvatten lades ner.

Hösten 2019 larmade entreprenören SKÅP om att sättningarna i rören översked den avtalade maxgränsen och arbetet stoppades temporärt.

I juni 2021 blev parterna överens om ett ”nollställningsavtal” som gav entreprenören 40 miljoner extra och förlängd tid med 19 månader. Kostnaden totalt är 700-800 miljoner.

I mars 2022 meddelade Stockholms stad att de hävde avtalet.

I november 2022 stämde entreprenören SKÅP Stockholms stad på 174 miljoner kronor.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023.

Tingsrättens dom meddelades den 21 februari och kan överklagas fram till den 14 mars.

Källa: Mitt i

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Staden måste ersätta entreprenör – med över 200 miljoner

Fel att häva avtal i Årstafältet-tvisten ✔ Entreprenören: "Vunnit med 100-0" ✔ Skattebetalarna drabbas

Bakgrund

Planeringen av en ny stadsdel på Årstafältet har pågått sedan 2007.

Första detaljplanerna vann laga kraft 2017.

Arbetet inleddes 2018, marken stabiliserades med så kallade KC-pelare och betongrör för avlopp och dagvatten lades ner.

Hösten 2019 larmade entreprenören SKÅP om att sättningarna i rören översked den avtalade maxgränsen och arbetet stoppades temporärt.

I juni 2021 blev parterna överens om ett ”nollställningsavtal” som gav entreprenören 40 miljoner extra och förlängd tid med 19 månader. Kostnaden totalt är 700-800 miljoner.

I mars 2022 meddelade Stockholms stad att de hävde avtalet.

I november 2022 stämde entreprenören SKÅP Stockholms stad på 174 miljoner kronor.

Staden skrev avtal med en ny entreprenör, Svevia, i maj 2023.

Tingsrättens dom meddelades den 21 februari. Nu överklagas den av Stockholms stad.

Källa: Mitt i

MimmiEpstein
08-550 550 91

Staden måste ersätta entreprenör med 200 miljoner

Nyheter

Staden måste ersätta den tidigare entreprenören på Årstafältet med över 200 miljoner kronor, plus ränta.

I en dom slår tingsrätten fast att kommunen inte hade rätt att häva avtalet med SKÅP.

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Nyheter
Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Staden måste ersätta entreprenör – med över 200 miljoner

Fel att häva avtal i Årstafältet-tvisten ✔ Entreprenören: "Vunnit med 100-0" ✔ Skattebetalarna drabbas

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Staden måste ersätta entreprenör med 200 miljoner

Nyheter

Staden måste ersätta den tidigare entreprenören på Årstafältet med över 200 miljoner kronor, plus ränta.

I en dom slår tingsrätten fast att kommunen inte hade rätt att häva avtalet med SKÅP.

Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Nyheter
Årstafältet i december 2023.

Årstafältet i december 2023.

Mimmi Epstein

Staden måste ersätta entreprenör – med över 200 miljoner

Fel att häva avtal i Årstafältet-tvisten ✔ Entreprenören: "Vunnit med 100-0" ✔ Skattebetalarna drabbas

Buller stoppar nytt kvarter på Årstafältet

Nyheter

Bullerfrågan är åter aktuell på Årstafältet.

Länsstyrelsen sätter nu stopp för ett kvarter och häver en del av detaljplanen.

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Nyheter
Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Kvarter på Årstafältet stoppas: "Klarar inte lagkraven"

64 bostäder berörs ✔ Trafikbuller ställer till det

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Buller stoppar nytt kvarter på Årstafältet

Nyheter

Bullerfrågan är åter aktuell på Årstafältet.

Länsstyrelsen sätter nu stopp för ett kvarter och häver en del av detaljplanen.

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Nyheter
Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

Den nya stadsdelen mellan Årsta och Östberga ska stå klar 2035. 

White arrkitekter

Kvarter på Årstafältet stoppas: "Klarar inte lagkraven"

64 bostäder berörs ✔ Trafikbuller ställer till det