Helsingörsgatan är en ungefär 300 meter lång återvändsgata som börjar en bit nedanför södra ingången till Kista galleria och löper ner i riktning mot Kista grundskola, Ärvinge bollplan och Järvafältet – vilket gör den till en viktig länk för fotgängare.

Trots det saknar gatan helt gångbanor, vilket har gjort att folk använder både körbanan och upptrampade stigar på vägens båda sidor till att gå på.

– När man byggde området på 60-talet hade man trafikseparering som princip, vilket innebär att det finns en parallellgata med gång- och cykelväg, men den upplevs i dagsläget som en omväg så folk går på Helsingörsgatan ändå, folk har trampat upp egna stigar, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Klara B Orreteg

Mer säkert och tryggt

Nu vill staden underlätta för gångtrafikanterna, och planerar anlägga en ny trottoar på gatans norra sida.

Redan i dagsläget rör sig flera hundra gångtrafikanter längs gatan varje dygn, uppskattar man, och när tvärbanans Kistagren öppnas upp beräknas den bli ett ännu viktigare gångstråk.

– Vi måste göra det mer trafiksäkert och tryggt. Det är många barn, äldre och funktionsvarierade som rör sig här, bland annat. På vintern blir det svårtillgängligt som det är nu, ibland skottas vallar så att de upptrampade stigarna blir helt övertäckta, vilket gör att folk går ut i körbanan. Dessutom är belysningen längs gatan inte anpassad för fotgängare, säger Lars Strömgren.

I dagsläget trampar folk upp egna stigar på sidan av gatan.

I dagsläget trampar folk upp egna stigar på sidan av gatan.

Emma Löf Hagström

29 miljoner

Trafiknämnden klubbade nyligen ett inriktningsbeslut, som gav trafikkontoret i uppdrag att planera för projektet och ta fram underlag till ett kommande genomförandebeslut.

Allt som allt beräknas trottoaren kosta 29 miljoner kronor.

Är det en rimlig summa för en trottoar?

– Det är det man bedömer kostnaden till. Då är det även inräknat planeringskostnader, riskpåslag, indextillägg och sådant, säger Lars Strömgren.

Visionsbild av hur den nya gångbanan kan komma att se ut när den är klar.

Visionsbild av hur den nya gångbanan kan komma att se ut när den är klar.

Stockholms stad

Påbörjas 2026

Om allt går enligt plan räknar staden med att projektet kan genomföras under 2026. Exakt när och hur lång tid det kommer ta vet man inte än.

– Men det kommer ske etappvis, så att vägen kommer kunna trafikeras under hela byggtiden, säger Lars Strömgren.

De passager av vägen som går under broar kommer att rustas lite extra.

– I Järva har vi fler exempel på när barn från området fått vara med och dekorera gångtunnlar, och vi hoppas på något liknande här. Det är alltid roligt att låta unga vara en del av sitt lokalområde, och få göra det roligare och tryggare tillsammans, säger Lars Strömgren.

Kistabon Sebastian Sandström rastar hunden Holly vid Helsingörsgatan dagligen. ”Det är jättebra att den får en trottoar, det är precis som staden säger: En viktig transportsträcka för många, där man tyvärr får gå på gatan när det är snö”, säger han.

Kistabon Sebastian Sandström rastar hunden Holly vid Helsingörsgatan dagligen. ”Det är jättebra att den får en trottoar, det är precis som staden säger: En viktig transportsträcka för många, där man tyvärr får gå på gatan när det är snö”, säger han.

Emma Löf Hagström