Enligt en studie vid Nationellt centrum för suicidforskning och prevention vid KI sover nästan hälften av högstadieeleverna i Stockholms län mindre än åtta timmar under skoldagar.
Och det är för lite. De behöver 8-10 timmar.
Syftet med undersökningen är att visa på samband mellan sömn och depression och suicidtankar.
Deprimerade ungdomar sov i snitt 7,11 timmar under skoldagar, jämfört med icke deprimerades 8,04 timmar. Och för lite sömn ökar risken att drabbas av depression, och även suicidtankar, enligt studien.
Omvänt konstaterar forskarna att 30 minuter mer sömn på skoldagar gör oddsen för depression tio procent lägre.
Och det går att uppnå ganska enkelt, enligt Gergö Hadlaczky:
– Det finns en del studier som visar att om man senarelägger skolstartstiden med en timme så ökar man sömnen med ungefär en halvtimme, säger han.
Senare dygnsrytm
Men är det inte bara att ungdomarna går och lägger sig en timme tidigare?
Nej, så funkar det inte.
Förutom att vissa människor är nattugglor och inte morgonlärkor av födsel och ohejdad vana, så förskjuts ungdomars biologiska dygnsrytm och deras naturliga klocka för sömn och vakenhet, vilket gör att de är vakna längre på kvällen och somnar senare, enligt studien.
Det är heller inte så lätt att senarelägga skolstarten för högstadieeleverna en timme.
– Det är inte helt okomplicerat, för i så fall måste skoldagen förlängas så att de får det antal undervisningstimmar de har rätt till, säger Elisabeth Forsberg Uvemo, stabschef vid grundskoleavdelningen i Stockholms stad.
Bort med mobilen
Det är ett känt problem att tonåringar sover mindre än de har behov av, enligt henne, men det är upp till varje rektor att besluta hur schemat ska se ut.
Samma gäller vid Vittra, med tio grundskolor i länet.
– Eleverna måste ju ha sin garanterade undervisningstid. Jag tror snarare på att plocka bort mobil och dator från sovrummet, där har vi den största boven, säger Jenny Wahlberg, kommunikationschef vid Academia som driver Vittra.
Gergö Hadlaczky berättar att de nu ska undersöka om det är sömnbrist som ligger bakom depression eller vice versa.
– Vi skulle också vilja hitta skolor att samarbeta med för att prova om senare skolstart har någon effekt, säger han.