JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Wille tar läsare på en tur genom Fredens historia

Södermalmsbon Wille Crafoord fick förtroendet att skriva en jubileumsbok till året krogen fyllde 300 år.

Södermalmsbon Wille Crafoord fick förtroendet att skriva en jubileumsbok till året krogen fyllde 300 år.

Victor Malmcrona

20230317140715
20230317140852
2023-03-17
14:07
2023-03-17 14:08

Med essäer, bilder och sånger har Wille Crafoord skapat en bok som ska agera tidsmaskin för den som vill ta en tur genom Gyldene Fredens 300-åriga historia.

– Det ballaste på hela stället finns nere på muggen, säger han.

Wille Crafoords koppling till Gyldene Freden på Österlånggatan i Gamla Stan sträcker sig flera hundra år bakåt i tiden.

I dag hänger han själv där och hans anfader – karolinen Jacob Johan Crafoord – upplevde själv slutet på Stora nordiska kriget i form av Freden i Nystad 1721 som lånat krogen sitt namn.

– När jag fick förtroendet att göra en jubileumsbok om Freden ville jag hitta en personlig koppling. Det blev starkare när jag insåg att Jacob Johan själv upplevt den verkliga, gyllene freden. Sedan tvistas det om vilken fred som verkligen gett krogen sitt namn, men det har jag lämnat därhän.

– Han satt fängslad i ett bergsbruk i Ryssland och det tog ett år för honom att komma hem, vilket synkade med det år Freden anses ha öppnat. Det räcker för att jag ska känna att allt hänger ihop på ett nästan kusligt sätt.

Wille Crafoords illustrationer till boken Den 300-åriga Freden. Den här bilden ligger vid en text om spanske gitarristen Diego Rodriguez, född 1943, som kom till Stockholm på 1960-talet.

Wille Crafoords illustrationer till boken Den 300-åriga Freden. Den här bilden ligger vid en text om spanske gitarristen Diego Rodriguez, född 1943, som kom till Stockholm på 1960-talet.

Wille Crafoord

Musikalisk tradition

Utgångspunkten för Wille Crafoords bok Den 300-åriga Freden blev Evert Taubes Aderton sånger, som han tillägnade Freden för ungefär hundra år sedan.

– Jag hade kunnat skriva tio böcker om Freden, så det blev snarare en fråga om att gallra än att leta. Aderton sånger har egentligen inget rakt historieberättande och jag ville följa upp den idén, hitta historier som gick att sjunga eller rappa. Då föll det lättare på plats vilka storys som platsar.

I tre sekler har stockholmare kunnat besöka Freden. Nu finns några av deras berättelser samlade i Wille Crafoords bok.

I tre sekler har stockholmare kunnat besöka Freden. Nu finns några av deras berättelser samlade i Wille Crafoords bok.

Angie Gray

Ett annat fokus

Namn som ofta nämns när det talas om Freden är Cornelis Wreeswijk, Evert Taube, Emanuel Swedenborg och Bellman – så Wille Crafoord skapa lite motvikt till krogens historiskt gubbiga rykte.

– Det var roligare att berätta om Astri Taube än Evert, om Beth Lagerlund än Nils Ferlin. Även Sankta Gertrud har letat sig in.

Jag har mer eller mindre frossat i anekdoter och atmosfärer

På bokens sidor samsas essäer, visor, låtar och illustrationer.

På bokens sidor samsas essäer, visor, låtar och illustrationer.

Wille Crafoord

"Agerar tidsmaskin"

Resultatet blir en bok som rör sig över många konstformer. I den blandas essäer, visor, låtar, illustrationer och till och med recept.

– Jag agerar tidsmaskin åt läsarna, om jag inte kan ta dem tillbaka till den tiden kan jag visa dem min vision av det som var då. En resa i fantasin.

Berättelserna och nedslagen får ofta sällskap av tidslinjer över händelser som gör dem till en del av ett större sammanhang.

– Jag har mer eller mindre frossat i anekdoter och atmosfärer. Sedan är så klart allt avstämt med historiker. Det ska stämma också.

En kärlekshistoria

Den personliga dragningen till krogen kommer av en kärlek till Stockholm.

– Det har alltid varit mer eller mindre trendigt med olika mellanrum, det har jag aldrig brytt mig om. Jag gillar att vara där för att det är en sån jäkla klassiker, någonstans där du faktiskt trampar runt i hela Stockholms historia. Bara kungliga slottet kan jämföra sig med det.

Är det något som är extra häftigt med Freden som man kanske inte tänker på?

– Det ballaste på hela stället är egentligen nere på muggen, i valven. Där står man sida vid sida med självaste jarlen.

Brinner för Stockholmshistoria

Namn: William "Wille" Crafoord

Bor: Södermalm, Mariaberget

Ålder: 57

Yrke: Artist, författare

Aktuell med: Jubileumsboken Den 300-åriga Freden. Boken finns på restaurangen i fråga.

Den som är intresserad av Willes berättelser om Stockholm kan följa hans konto @tbaxtstan på Instagram och Facebook.

Källa: Mitt i

Tre bästa historiska platserna på Södermalm:

Korsningen Sankt Paulsgatan/Bellmansgatan. "Där låg en brunn en gång i tiden. Tittar man ner i asfalten i ser man en väldig massa brunnslock och inser att den finns kvar som förut."

Björngården som låg i samma kvarter på 1600-talet. "Det finns en historia om hur de renoverar ett hus där i området. I källaren släpper en vägg och ett björnkranium trillar ut."

Sankt Pauls bok- och pappershandel. "Stans äldsta bokhandel. Där finns mycket bra Stockholmiana."

Källa: Mitt i

VictorMalmcrona
08-550 550 57

Senaste nyheterna

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

Moderaterna/Mostphotos/Johan Kristensen

”Stockholm har blivit en bananregion”

Nyheter

Tamsons rasar ✔️ Hemliga uppgifter om Saltsjöbanans miljardupphandling röjdes igen

Åtråvärd vy.

Åtråvärd vy.

Mostphotos

Grannens sjöutsikt räddad – 70-årig detaljplan gäller än

Nyheter

Mark- och miljdomstolen upphäver bygglovet

Att samhällskritiska yrkesgrupper väljer att inte återvända till Stockholm efter studierna hotar kompetensförsörjningen på sikt, menar Karin Fälldin (C)  i Region Stockholm.

Att samhällskritiska yrkesgrupper väljer att inte återvända till Stockholm efter studierna hotar kompetensförsörjningen på sikt, menar Karin Fälldin (C) i Region Stockholm.

Pressbild, Mostphotos

Busslaster med vårdpersonal ratar Stockholm – varje år

Nyheter

Här är yrkesgrupperna som inte kommer tillbaka efter studierna ✔ ”Allvarligt”

”Stockholm har blivit en bananregion”

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

Moderaterna/Mostphotos/Johan Kristensen

20250409200038
20250409203809
2025-04-09
20:00
2025-04-09 20:38

Regionen fortsätter upphandlingen av nya tåg på Saltsjöbanan trots att hemliga uppgifter om att notan skenar från 1,4 till 2,1 miljarder kronor röjdes på egna hemsidan – två gånger.

– Stockholm har blivit en bananregion, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Kristoffer Tamsons (M) är upprörd efter regionstyrelsens möte på tisdagen. SL-chefen Erik Norling och chefsjuristen Daniel Angermann fanns med för att svara på frågor om hur de hemliga uppgifterna om att Saltsjöbanans nya tåg blir 700 miljoner kronor dyrare kunnat läcka igen.

– Det var en cirkus. Kvällen innan mötet får vi reda på ytterligare en läcka i en miljardupphandling. På sittande möte får vi veta att ytterligare väldigt känslig information har läckts. Informationen har legat ute i flera timmar men det kan också handla om dagar. De dragningar vi fick utstrålade mer panik och kaos än ordnad styrning och kontroll, säger han.

Efter att ha tagit in anbud för 16 nya X25-vagnar, som ska rulla på Saltsjöbanan 2028, insåg trafikförvaltningen att inköpet skulle kosta drygt 2,1 i stället för 1,4 miljarder kronor. Det kunde Mitt i avslöja den 20 mars efter Region Stockholm publicerat de sekretessbelagda uppgifterna på sin hemsida.

Den utökade budgeten skulle hållas hemlig för att företag som kan leverera tågen inte skulle salta sina bud.

”Måste ha nolltolerans mot läckor”

Läckan ledde till att regionfullmäktige den 25 mars pausade upphandlingen av utbyggd depå i Neglinge och förstärkt el längs spåret. Investeringarna på närmare 1 miljard kronor krävs för att de nya tågen ska kunna rulla.

Inför regionstyrelsens möte på tisdagen läckte alltså uppgifterna igen. Oppositionspartierna krävde att regionstyrelsen skulle pausa även upphandlingen av de nya tågen.

– Vi måste ha nolltolerans mot läckor. Om de avslöjas måste man göra ett omtag, säger Kristoffer Tamsons.

Men det rödgröna styret valde ändå att gå vidare med upphandlingen. Nu får regionfullmäktige besluta i frågan den 6 maj.

”Kan inte rulla på som om ingenting har hänt”

Kristoffer Tamsons är inställd på att få med sig minst en tredjedel av ledamöterna för att pausa även upphandlingen av tågen.

– Du kan inte rulla på som om ingenting har hänt med stora miljardupphandlingar som är behäftade med läckor. Det kan inte uteslutas att läckorna påverkar upphandlingen framöver. Vi riskerar att få sämre leverans, högre nota för skattebetalarna och att det skadar Region Stockholms anseende, säger han.

Spelar det någon roll att uppgifterna läckte igen när de redan hade läckt en gång?

– Då är ju en skada bekräftad. Men två fel gör inte ett rätt. Du kan inte bara köra vidare. Frågan är ju vilka som har sett informationen och om konkurrensen är satt ur spel.

Hur kunde uppgifterna läcka?

– Det man försöker skylla det på är handhavandefel. Men uppgifterna vi har fått är muntliga. Ingen skriftlig eller mer detaljerad redogörelse över hur det här kunde ske som jag tycker att vi kan förvänta oss.

Borde någon person lämna sitt uppdrag?

– Ytterst ansvariga är två Socialdemokrater: Jens Sjöström och Aida Hadzialic. Trots våra invändningar valde de att klubba igenom det här.

Regionen har även anklagats för att ha läckt hemliga uppgifter när det gäller upphandlingen av nytt journalsystem till sjukvården. Nyligen överklagades den upphandlingen av ett företag som gick miste om uppdraget.

– Det är tre allvarliga läckor i mångmiljardinvesteringar på en månad. Det är fullständigt oacceptabelt, säger Kristoffer Tamsons.

SD vill stoppa upphandlingen

Han och de flesta inom oppositionen är trots allt positiva till att köpa in de nya tågen till Saltsjöbanan. Men Sverigedemokraterna vill avbryta upphandlingen helt.

– Det är ansvarslöst av styret att driva upphandlingen vidare och fatta beslut när sekretessen är bruten och de inte vet vilka konsekvenser det kan få, Samuel Stephan, trafikpolitisk talesperson för SD i Region Stockholm.

Socialdemokraterna hänvisar trafikfrågor till trafikregionrådet Anton Fendert (MP). Mitt i har sökt honom och SL för kommentarer.

JohanKristensen
08-550 551 17