Göteborg

I somras beslutade den tidigare regeringen om två nationella förbud som började gälla från 1 september 2022. Det innebar att det inte längre var tillåtet att köra elsparkcykel på gångbanor och det blev förbjudet att parkera elsparkcykeln på gång- och cykelbanor. 

Däremot lät regeringen kommunerna själva bestämma om och när parkeringsförbudet skulle införas – vilket Göteborg Stad tog fasta på.  

Enligt trafikkontoret var det ont om lediga parkeringsytor och svårt att hitta lediga platser på gator och torg. Därför sköts parkeringsförbudet på gångbanorna fram till i april i år.  

Nu har politikerna i nya stadsmiljönämnden beslutat att det äntligen ska bli ordning och reda.

– Det viktigt att det finns olika typer av transportmedel och att stadsmiljön är både trygg och ordnad, säger Joakim Larsson (MP) ordförande stadsmiljönämnden.

Han menar att därför måste det även finnas parkering för elsparkcyklar, precis som för bilar och vanliga cyklar.

– Och som med alla andra transportsätt kan man inte förvänta sig att alltid parkera precis utanför dit man ska. Utan man kan behöva parkera en bit ifrån sin målpunkt, säger Joakim Larsson.

Men det dröjer ett tag innan gångbanorna är fredade. Förvaltningen har fått i uppdrag att se över frågan och förhoppningen är att det mesta är på plats 1 september.

– Vi kommer införa parkeringsförbud på gångbanor under året men exakt var utreder vi just nu, säger Markus Aarflot, projektledare mobilitetstjänster i ett uttalande. 

Nya zoner

Samtidigt har staden jobbat på med förbättringar. Det finns bland annat redan ett digitalt staket för att begränsa var elsparkcyklar kan parkeras och hur fort de kan köras.  

Nu introduceras även ett zonsystem som gör det möjligt att se hur många fordon som är i ett område och säkerställa att det inte uppstår trängsel i centrala Göteborg.  

Zonerna gör det möjligt att tillåta företag att ha elsparkcyklar och elcyklar även utanför centrala Göteborg och utöver maxtaket.  

– Systemet är inspirerat av Oslo som har fyra olika zoner för delad mikromobilitet, men vi börjar nu med två zoner i Göteborg under 2023, säger Shahriar Gorjifar, projektledare mobilitetstjänster, stadsmiljöförvaltningen.