Trafikverket har tidigare räknat med att fler och fler bilförare ska välja nya Skurubron: från 79 procent 2030 till 96,5 procent 2040.
Trots att trenden sedan öppningen går i motsatt riktning – allt färre väljer nya bron oavsett månad på året – ser Trafikverket det som naturligt.
”Det förklaras med säsongsvariationen. Det vill säga det är lägre trafik under sommar och fler har då även tid att välja gamla bron, när resorna inte avser arbete”‚ skriver Åse Wallin, projektledare på Trafikverket, i ett mejl till Mitt i.
Trafikverket medger att det kan ta mer än 22 år att betala av Skurubron. ”Prognosen komma att justeras”, skriver Trafikverkets projektledare för Skurubron Åse Wallin.
Pekka Pääkkö
Prognosen kan spricka
Trafikverket räknade 2022 att det skulle ta 22 år att betala av bron med broavgifter. Det är oklart prognosen fortfarande håller.
”Beroende på ränteläget som förändras över tid kan prognosen komma att justeras”, skriver Åse Wallin.
Nacka kommun mäter sedan i november trafiken på gamla bron men kan inte heller förklara varför en allt högre andel väljer den.
– Jag trodde inte att den skulle vara så hög. Men det handlar snarare om att trafiken på nya bron har minskat än att den har ökat på den gamla bron. Det är svårt att veta vad det beror på, säger Peter Zethraeus (M), kommunalråd och ordförande i natur- och trafiknämnden.
”Jätteviktigt att se hur trafiken utvecklas över tiden”, säger kommunalrådet Peter Zethraeus (M) om Nackas satsning på bättre mätutrustning på gamla Skurubron.
Liza Simonsson
”Jättevikigt”
Alliansen vill alltså köpa ny optisk utrustning för 200 000 kronor för göra mätningarna bättre nästa år.
– Det som kostar är att sätta upp den. När vi vill mäta trafiken på gamla bron kontinuerligt är det en fördel med optisk mätutrustning. Slangarna vi använder nu för att mäta måste läggas ut och tas bort under vintermånader när det behöver snöröjas, säger Peter Zethraeus.
Varför vill ni mäta trafiken på gamla bron?
– Det är jätteviktigt att se hur trafiken utvecklas över tid. Vi har ett ganska stort problem vid Värmdövägen med skillnader i hastigheter över olika övergångsställen. Det är intressant att se när på dygnet förarna kör över den gamla bron. Är det fler som åker där på natten och helgerna och fler som väljer nya bron på dagen?