Göteborg

Ingen har kunnat undgå elsparkcyklarnas intåg på gatorna – och trottoarerna i Göteborg. De senaste åren har de vållat högljudda debatter om säkerhet och kaos. Men även fördelarna med att smidigt ta sig runt i stan har lyfts.

Mitt i Göteborg har tidigare rapporterat om att det ska bli ordning och reda i elsparksflottan. Det har handlat om p-förbud och särskilda p-platser för elsparkcyklarna. Men först nu är det beslutat att de nya reglerna börjar gälla från och med 1 oktober, 2023.

Då införs lagen om parkeringsförbud på gång- och cykelbanor samt gångfartsområden inom Vallgraven och Drottningtorget. Därefter kommer det att utökas till samtliga områden i Göteborg. 

– Nu har vi rödgröna tagit tag i elsparkcykelfrågan. Det ska vara enkelt och säkert att ta sig fram i stan. Det kräver att elsparkcyklarna inte hindrar gångtrafikanter, andra cyklister och personer med rörelsehinder från att ta sig fram, säger Joakim Larsson (MP), ordförande för stadsmiljönämnden i en kommentar.

"Lättillgängligt men inte i vägen"

Särskilda p-platser för elsparkcyklarna utökas successivt tills de omfattar hela staden. Det saknas i dagsläget cykelparkeringar vilket innebär att det behöver byggas nya. Det i sin tur drar ut på tiden.  

– Vi behöver hitta bästa lämpliga p-plats för elsparkcyklarna. Så att de inte är i vägen men samtidigt är lättillgängliga för resenärerna och ett alternativ till att transportera sig i stan för de som vill. Elsparkcyklar kan till exempel avlasta kollektivtrafiken.

Stadsmiljönämnden beslutade också att förvaltningen ska ta fram nya avgifter för flyttning av elsparkcyklar som står fel. Avgiften ska vara tillräcklig för att kompensera för de ökade kostnader som förvaltningen beräknas få för att utföra arbetet.

Enligt tidigare uppgifter är det kommunens ansvar att utfärda böter till det bolag som äger en felparkerad elsparkcykel. Det är sedan upp till bolaget att bestämma hur och om kunden påverkas för felparkeringar.