JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Nytt hopp för Spårväg syd – stridsyxan nedgrävd

Hoppet har ökat att Spårväg syd ska kunna byggas.

Hoppet har ökat att Spårväg syd ska kunna byggas.

Åsa Sommarström/Region Stockholm

20250127134256
20250127134356
2025-01-27
13:42
2025-01-27 13:43

Låsningen kring vem som ska betala Spårväg syds saknade miljarder är på väg att brytas.

– Nu har vi en gemensam grund, sa regionrådet Aida Hadzialic (S) efter ett toppmöte på regeringskansliet i fredags.

Efter flera år av blockeringar och osämja har hoppet väckts till liv att Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg trots allt ska kunna byggas.

I fredags var Stockholms och Huddinges främsta politiker, både från S-styret och M-oppositionen, inbjudna till regeringskansliet för att träffa statssekreterarna från infrastruktur- och finansdepartementet.

Spårväg syd, som saknar 2,2 miljarder efter att regeringen tidigare sagt nej till ytterligare finansiering, stod högst på dagordningen.

Exakt vad som sades vill ingen av deltagarna berätta. Men alla, oberoende av politisk färg, var eniga om att mötet var konstruktivt och bra.

"Alla parter var överens om att vi behöver komma framåt med Spårväg syd", sammanfattade Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, via sin pressekreterare.

Aida Hadzialic (S), finansregionråd i Region Stockholm, tyckte också att mötet var ett steg framåt:

Långtifrån klart

”Det är glädjande att vi lyckades få till det här mötet med alla parter. Konstruktiv dialog och samarbete är viktigt för att säkra projektets framtid. Nu har vi en gemensam grund att ta avstamp ifrån i det viktiga arbetet framöver", meddelade hon.

Aida Hadzialic (S) och Kristoffer Tamsons (M) drar nu åt samma håll när det gäller Spårväg syd, som det verkar.

Aida Hadzialic (S) och Kristoffer Tamsons (M) drar nu åt samma håll när det gäller Spårväg syd, som det verkar.

Ingrid Johansson

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) håller med om att det var "ett bra möte med konstruktiv anda", men understryker att det långtifrån är klart.

"Ännu kvarstår gediget arbete innan frågorna är i mål. Nästa steg måste nu bli att initiera en formell förhandling och hålla den viktiga blocköverskridande förankringen", skrev han till Mitt i efter mötet.

Någon officiell tidplan för de kommande förhandlingarna finns ännu inte, meddelar regionstyret. Tidigare prognoser att spårvägen skulle kunna vara klar 2033 har i alla fall spruckit.

Ingen lösning i sikte om Spårväg syd

Misslyckandet att lösa finansieringen för Spårväg Syd är ett faktum. Parterna skyller på varandra. "Lägg ner prestigen och lös problemet", uppmanar nu både M och MP.

Idag, torsdag den 13 juni, skulle det avgörande styrelsemötet hållas, som var tänkt att ge klartecken för en byggstart av Spårväg syd. Men i sista stund ströks frågan från dagordningen.

– Det fanns inget beslutsunderlag att lägga fram. Vår absoluta målsättning var att få ett tilläggsavtal klart i juni men det har inte har kunnat infrias. Nu ligger det på partiernas politiker att lösa det här, säger Lotten Lindmark på sekretariatet för Storstadsavtalen.

Kostnaden för spårvägen har skenat med 2,2 miljarder och frågan är olöst hur summan ska fördelas mellan staten, Region Stockholm, Huddinge kommun och Stockholms stad. I april 2024 meddelade regeringen att man inte tänker vara med och betala alls.

Total radiotystnad

– Vi har fortfarande inte fått någon förklaring. Det är total radiotystnad, trots att vi gång på gång bett att få träffa dem och förhandla, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Den 3 juni gick regionråden tillsammans med toppolitiker från Stockholm och Huddinge ut med ett öppet brev i SvD med uppmaning till regeringen att tänka om.

Dagen efter bjöd infrastrukturdepartementet in politiker från regionen och kommunerna till ett möte, där de skulle få träffa departementets statssekreterare.

Men de inbjudna tackade nej, eftersom inga ministrar skulle delta och regeringen bara hade bjudit in M-oppositionen i Stockholm och Huddinge – ingen från de styrande majoriteterna.

Efter en vecka korrigerades inbjudan så att även Sara Heelge-Wikmång (S) i Huddinge och Jan Valeskog (S) i Stockholm fick vara med. Men det är oklart om mötet blir av.

Den vuxne i rummet

– Det är ministrarna vi vill träffa. Regeringen måste återkomma med en seriös inbjudan. Frågan är för allvarlig för att hanteras som något slags spel, säger regionrådet Anton Fendert (MP).

Moderaterna i Huddinge tycker dock att det är S och MP som ägnar sig åt prestigestrider.

– Jag delar definitivt kritiken att regeringen varit för passiv. Men frågan kan fortfarande lösas vid förhandlingsbordet och då måste någon vara den vuxne i rummet, säger Love Bergström (M), oppositionsråd i Huddinge.

Vi har fortfarande inte fått någon förklaring

Spårväg syd ska ge tiotusentals nya bostäder

Spårväg syd beslutades som en del av Sverigeförhandlingen för sju år sedan och ska binda samman Älvsjö, Skärholmen, Kungens kurva och Flemingsberg. Invigning beräknas ske 2035.

Staten är med och finansierar, mot att kommunerna i Stockholm och Huddinge lovar att bygga tiotusentals bostäder längs spårsträckningen.

Kostnaden skulle från början bli 4,2 miljarder, men är nu uppe i 6,4 miljarder. I ett års tid har förhandlingar pågått om hur prislappen ska fördelas. Ett nytt tilläggsavtal skulle klubbas den 13 juni men beslutet har skjutits upp på obestämd tid.

Nästa möte i styrelsen för uppföljning av Sverigeförhandlingen äger rum den 26 september, men ett extramöte kan kallas in om det behövs, meddelar sekretariatet.

Källa: Sekretariatet för uppföljning av Sverigeförhandlingen

Spårvägsstriden: ”Regeringen är oseriös – och spelar spel”

Tvärstopp för Spårväg syd ✔ Fendert (MP) kräver möte med ministrar: ”Måste” ✔ M: ”Lägg ner prestigestriden”

Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss

Pengarna räcker inte till Spårväg syd. Nu utreds istället två alternativ. Hela eller delar av sträckan Älvsjö-Flemingsberg kan ersättas av expressbuss.

Beslutet togs 2017. Sedan dess har det sett ut om saken var klar: en ny snabbspårväg skulle byggas från Älvsjö via Fruängen, Kungens Kurva och Skärholmen till Flemingsberg.

Minst 18 000 nya bostäder har planerats längs sträckan. Den socialt sammanbindande effekten har prisats av kommunpolitiker och trafikplanerare.

Men nu tvingas parterna tänka om. Pengarna räcker inte.

"Ett par miljarder saknas"

– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen.

Region Stockholms trafikförvaltning har därför fått i uppdrag att titta på två alternativ.

– Det ena är att spårväg kombineras med buss, där man har spårväg på en viss del av sträckan där det behövs av kapacitetsskäl. Det andra alternativet är att det blir expressbusslinje på hela sträckan, säger Catharina Håkansson Boman.

"Spårväg på gummihjul"

Expressbuss, som också kallas BRT (Bus Rapid Transit) beskriver hon som "spårväg på gummihjul", med stationer istället för hållplatser, hög turtäthet och påstigning i alla dörrar. Trafiken kan till stor del kan köras på befintliga gator och vägar.

– Men om tanken är att BRT ska kunna konverteras till spår längre fram behöver det också göras vissa investeringar, säger Catharina Håkansson Boman.

Hon understryker att inga beslut är fattade och att ursprungslösningen med spårväg på hela sträckan inte är avfärdad.

– Men det vi koncentrerar oss på är att försöka hitta en lösning som ryms inom den avtalade budgetramen, säger Håkansson Boman.

Hur ser tidplanen ut?

– Vi ska få en delrapport och en avstämning i juni. Senast i december ska vi inom styrelsen vara överens om vilket trafikslag vi ska välja.

Drar parterna åt olika håll

– Nej, alla parter är medvetna om vilket läge vi är i och att man måste hitta lösningar, säger Catharina Håkansson Boman.

Spårväg syd

Spårväg syd klubbades i mars 2017 genom den så kallade Sverigeförhandlingen, där staten, Region Stockholm, Huddinge kommun och Stockholms stad gemensamt ska stå för finansieringen.

Spårväg syd skulle tas i trafik 2033 och budgeten sattes till 4,2 miljarder.

Enligt en kontrollstation i december 2022 konstaterades att budgeten riskerar att överskridas med ett par miljarder, men att en nedbantad lösning ändå skulle kunna bli klar 2033.

Källa: Mitt i

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Region Stockholm/Pekka Pääkö

Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss

Pengarna räcker inte till – nu utreds två alternativ ✔ "Spårväg på gummihjul"

Spårväg syd-bråket

Beslutet att bygga Spårväg syd mellan Älvjös och Flemingsberg via Skärholmen och Kungens kurva togs 2017. Bygget skulle finansieras gemensamt av staten, Region Stockholm, Stockholms stad och Huddinge kommun.

I december 2023 stod det klart att kostnaden hade svällt från 4,2 till cirka 6,4 miljarder. Förslag väcktes om att ersätta delar av sträckan med expressbussar för att spara pengar, vilket väckte starka protester.

I april 2024 gjorde regeringen klart att man inte tänkte skjuta till mer pengar. I flera månader har S- och M-politiker kastat skulden på varandra, men nu efter det senaste mötet med regeringen tycks samarbetsandan vara återställd.

Källa: Mitt i

PetterBeckman
08-550 550 77

Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss

Nyheter

Pengarna räcker inte till Spårväg syd. Nu utreds istället två alternativ. Hela eller delar av sträckan Älvsjö-Flemingsberg kan ersättas av expressbuss.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Region Stockholm/Pekka Pääkö

Nyheter
Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Region Stockholm/Pekka Pääkö

Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss

Pengarna räcker inte till – nu utreds två alternativ ✔ "Spårväg på gummihjul"

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Region Stockholm/Pekka Pääkö

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Region Stockholm/Pekka Pääkö

Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss

Nyheter

Pengarna räcker inte till Spårväg syd. Nu utreds istället två alternativ. Hela eller delar av sträckan Älvsjö-Flemingsberg kan ersättas av expressbuss.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Region Stockholm/Pekka Pääkö

Nyheter
Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Region Stockholm/Pekka Pääkö

Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss

Pengarna räcker inte till – nu utreds två alternativ ✔ "Spårväg på gummihjul"

Ingen lösning i sikte om Spårväg syd

Nyheter

Misslyckandet att lösa finansieringen för Spårväg Syd är ett faktum. Parterna skyller på varandra. "Lägg ner prestigen och lös problemet", uppmanar nu både M och MP.

Spårväg syd beslutades redan för sju år sedan, men fortfarande är finansieringen inte klar.

Spårväg syd beslutades redan för sju år sedan, men fortfarande är finansieringen inte klar.

Trafikförvaltningen SL

Nyheter

Spårvägsstriden: ”Regeringen är oseriös – och spelar spel”

Tvärstopp för Spårväg syd ✔ Fendert (MP) kräver möte med ministrar: ”Måste” ✔ M: ”Lägg ner prestigestriden”

Spårväg syd beslutades redan för sju år sedan, men fortfarande är finansieringen inte klar.

Spårväg syd beslutades redan för sju år sedan, men fortfarande är finansieringen inte klar.

Trafikförvaltningen SL

Spårväg syd beslutades redan för sju år sedan, men fortfarande är finansieringen inte klar.

Spårväg syd beslutades redan för sju år sedan, men fortfarande är finansieringen inte klar.

Trafikförvaltningen SL

Ingen lösning i sikte om Spårväg syd

Nyheter

Misslyckandet att lösa finansieringen för Spårväg Syd är ett faktum. Parterna skyller på varandra. "Lägg ner prestigen och lös problemet", uppmanar nu både M och MP.

Spårväg syd beslutades redan för sju år sedan, men fortfarande är finansieringen inte klar.

Spårväg syd beslutades redan för sju år sedan, men fortfarande är finansieringen inte klar.

Trafikförvaltningen SL

Nyheter

Spårvägsstriden: ”Regeringen är oseriös – och spelar spel”

Tvärstopp för Spårväg syd ✔ Fendert (MP) kräver möte med ministrar: ”Måste” ✔ M: ”Lägg ner prestigestriden”

Senaste nyheterna

Lars Rådén är oppositionsråd för Moderaterna i Solna.

Lars Rådén är oppositionsråd för Moderaterna i Solna.

Debatt: "Vi måste rädda Solnamodellen"

Debatt

Oppositionsrådet Lars Rådén (M) varnar för ökat bidragsberoende och sociala problem ✔️ "De med störst behov prioriteras bort"

Region Stockholm avvärjer cyberangrepp varje dag.

Region Stockholm avvärjer cyberangrepp varje dag.

Mostphotos

Hackerattacker mot Region Stockholm – varje dag

Nyheter

Säkerhetsläget allt mer spänt ✔ Blockerar angrepp ✔ Fortsatt hög terrorhotnivå

Sven Gustafsson (M), kommunstyrelsens ordförande  i Haninge.

Sven Gustafsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Haninge.

Angie Gray

Mejl från politiker fick bort protestlista

Nyheter

Kommunstyrelsens ordförande i Haninge mejlade butik om föräldrars protestlista om skolnedläggning ✔ Plockades ner ✔ "Skitsak"

Regionen utsätts för cyberattacker – varje dag

Region Stockholm avvärjer cyberangrepp varje dag.

Region Stockholm avvärjer cyberangrepp varje dag.

Mostphotos

20250130190022
20250120213238
2025-01-30
19:00

Sabotage mot internetkablar, hackerattacker och terrorism. Hoten mot Sveriges, och Stockholms, säkerhet verkar öka. För Region Stockholm handlar det framför allt om angrepp via internet. Sådana avvärjs dagligen.

Sverige är inte i krig, sade statsminister Ulf Kristersson på Folk och försvars-konferensen häromveckan. "Men det råder inte heller fred", fortsatte han.

I samma veva gick Säpochefen Charlotte von Essen ut med att det skett "förändringar i den ryska säkerhetshotande verksamheten mot Sverige. Riskbenägenheten från rysk sida har ökat vad gäller påverkan och sabotage mot mål i västvärlden" skrev hon i ett pressmeddelande.

Och terrorhotnivån ligger kvar på en hög nivå, en fyra på den femgradiga skalan.

I Region Stockholm hanteras säkerhetsfrågorna av Enheten för katastrofmedicinsk beredskap och Enheten för informationssäkerhet.

Dagliga angrepp

De skriver i ett mejl att de är medvetna om det spända säkerhetsläget och att "Region Stockholm är och ska alltid vara förberedda på att en eventuell allvarlig händelse kan inträffa, oavsett vilken terrorhotnivå vi har".

Riskbenägenheten från rysk sida har ökat.

Men var riskerna inom vården och kollektivtrafiken finns, och vad som är känsligast, det går de inte in på "av säkerhets- och sekretesskäl".

Men att it-miljön är utsatt för attacker står klart. Regionens "säkerhetslösningar blockerar dagligen sådana angrepp".

Lösensumma

Några störningar i regionens verksamheter har inte skett det senaste året till följd av cyberattacker, enligt dem. Men Sophiahemmet drabbades i februari 2024 av en hackerattack där patientdata stals, och hackarna begärde en lösensumma.

– Såväl främmande makt som våldsbejakande extremister försöker utnyttja våra sårbarheter och påverka situationen för att nå sina syften, säger von Essen i pressmeddelandet.

Så förbereder sig vården för terrorattentat

Vården i Region Stockholm förbereder sig på det värsta. Bara i år sker 25 övningar.

Terrorhotnivån i Sverige är förhöjd sedan den 17 augusti och ligger nu på en 4:a på en 5-gradig skala.

Om något händer i Stockholm är vården beredd. Hur det går till styrs av den katastrofmedicinska beredskapsplanen. Den reviderades 2022, mycket på grund av erfarenheterna efter dådet på Drottninggatan 2017 och pandemin 2020.

– Det vi uppmanar till nu är att vara vaksamma och att vårdgivarna går igenom sina planer och sin utrustning, säger säger Jessica Vinberg, enhetschef för katastrofmedicinsk beredskap i Region Stockholm.

När larmet går

Om ett sprängattentat mot till exempel Centralstationen skulle inträffa larmas förstås ambulanser och personal ut direkt.

Larmet går också till regionens tjänsteman i beredskap, samordnar insatsen. Akutsjukhus och ibland närakuter, inventerar operationskapacitet, vårdplatskapacitet och förbereder mottagande.

– På plats ska de skadade bedömas, och en prioritering görs utifrån hur snabbt de måste in till sjukhus, säger Jessica Vinberg.

De skadade får reflexband med färgkoder. Röd för prio 1: livshotande trauma, gul för prio 2: allvarligt skadade, grön för prio 3: "walking wounded", och så blå för prio 4: skadade som inte förväntas överleva trots bästa vård, eller är döda.

Vård i stor skala

Att hantera skador efter skjutningar är vardag i akutvården, säger Jessica Vinberg, och sprängningar förekommer men än så länge inte med så många som skadats.

Men vid en masskadehändelse är det förstås en helt annan dimensionering.

En uppsamlingsplats måste ordnas, antingen i en närliggande byggnad, eller i tält.

– Man kan behöva få in folk i värmen, eller ge vård innan transport till sjukhus.

Region Stockholm har förstärkningsresurser, som lättviktsbårar, bårbockar, filtar, tält, belysning och annan utrustning placerade hos räddningstjänsten.

Vården är väl förberedd på masskadehändelser, enligt Jessica Vinberg, enhetschef för katastrofmedicinsk beredskap.

Vården är väl förberedd på masskadehändelser, enligt Jessica Vinberg, enhetschef för katastrofmedicinsk beredskap.

Tom M Kronestedt

Psykiskt stöd

Psykosocialt omhändertagande ingår också i planeringen.

– Det är något vi fick upp ögonen för efter Drottninggatan. Behovet av stödinsatser var stort, det var en skrämmande händelse, inte minst för många barn, säger Jessica Vinberg.

Kan vi känna oss trygga?

– Vi gör vårt allra bästa för att förbereda oss. Bara i år har vi 25 övningar. Men varje händelse är unik.

Det vi uppmanar till nu är att vara vaksamma och att vårdgivarna går igenom sina planer och sin utrustning

Så övar vården

Table top: Man sitter runt ett bord och "spelar" ett visst scenario. Varje funktion eller aktör beskriver hur de kommer att agera. 

Larmövningar: Test av larmvägar och hur lång tid det tar att samla personal. 

Surge Capacity: Magnetfigurer på whiteboardtavlor visualiserar ett scenario för att säkra kapacitet – var de skadade finns, personal, material, flöde genom sjukhuset.

I fält: Ambulanspersonal övar olyckor med farliga ämnen. I höst blir det en större övning med markörer (skadesminkade människor med vitalparametrar på en lapp) från skadeplats ända in på akutsjukhusen.

Källa: Region Stockholm

Hoten mot Stockholm

Klimatförändringar (värmeböljor, torka, skyfall).

Kemikalieolyckor, störningar i teknisk infrastruktur.

Kriminalitet, terroristangrepp.

Pandemier.

Försämrat säkerhetspolitiskt läge i Östersjöområdet.

Källa: Region Stockholm

Så förbereder sig vården för ett terrorattentat

Redo för det värsta: 25 övningar bara i år ✔ Så prioriteras skadade

IngridJohansson
08-550 551 04