Efter flera år av blockeringar och osämja har hoppet väckts till liv att Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg trots allt ska kunna byggas.
I fredags var Stockholms och Huddinges främsta politiker, både från S-styret och M-oppositionen, inbjudna till regeringskansliet för att träffa statssekreterarna från infrastruktur- och finansdepartementet.
Spårväg syd, som saknar 2,2 miljarder efter att regeringen tidigare sagt nej till ytterligare finansiering, stod högst på dagordningen.
Exakt vad som sades vill ingen av deltagarna berätta. Men alla, oberoende av politisk färg, var eniga om att mötet var konstruktivt och bra.
"Alla parter var överens om att vi behöver komma framåt med Spårväg syd", sammanfattade Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, via sin pressekreterare.
Aida Hadzialic (S), finansregionråd i Region Stockholm, tyckte också att mötet var ett steg framåt:
Långtifrån klart
”Det är glädjande att vi lyckades få till det här mötet med alla parter. Konstruktiv dialog och samarbete är viktigt för att säkra projektets framtid. Nu har vi en gemensam grund att ta avstamp ifrån i det viktiga arbetet framöver", meddelade hon.
Aida Hadzialic (S) och Kristoffer Tamsons (M) drar nu åt samma håll när det gäller Spårväg syd, som det verkar.
Ingrid Johansson
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) håller med om att det var "ett bra möte med konstruktiv anda", men understryker att det långtifrån är klart.
"Ännu kvarstår gediget arbete innan frågorna är i mål. Nästa steg måste nu bli att initiera en formell förhandling och hålla den viktiga blocköverskridande förankringen", skrev han till Mitt i efter mötet.
Någon officiell tidplan för de kommande förhandlingarna finns ännu inte, meddelar regionstyret. Tidigare prognoser att spårvägen skulle kunna vara klar 2033 har i alla fall spruckit.
Ingen lösning i sikte om Spårväg syd
Misslyckandet att lösa finansieringen för Spårväg Syd är ett faktum. Parterna skyller på varandra. "Lägg ner prestigen och lös problemet", uppmanar nu både M och MP.
Idag, torsdag den 13 juni, skulle det avgörande styrelsemötet hållas, som var tänkt att ge klartecken för en byggstart av Spårväg syd. Men i sista stund ströks frågan från dagordningen.
– Det fanns inget beslutsunderlag att lägga fram. Vår absoluta målsättning var att få ett tilläggsavtal klart i juni men det har inte har kunnat infrias. Nu ligger det på partiernas politiker att lösa det här, säger Lotten Lindmark på sekretariatet för Storstadsavtalen.
Kostnaden för spårvägen har skenat med 2,2 miljarder och frågan är olöst hur summan ska fördelas mellan staten, Region Stockholm, Huddinge kommun och Stockholms stad. I april 2024 meddelade regeringen att man inte tänker vara med och betala alls.
Total radiotystnad
– Vi har fortfarande inte fått någon förklaring. Det är total radiotystnad, trots att vi gång på gång bett att få träffa dem och förhandla, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Den 3 juni gick regionråden tillsammans med toppolitiker från Stockholm och Huddinge ut med ett öppet brev i SvD med uppmaning till regeringen att tänka om.
Dagen efter bjöd infrastrukturdepartementet in politiker från regionen och kommunerna till ett möte, där de skulle få träffa departementets statssekreterare.
Men de inbjudna tackade nej, eftersom inga ministrar skulle delta och regeringen bara hade bjudit in M-oppositionen i Stockholm och Huddinge – ingen från de styrande majoriteterna.
Efter en vecka korrigerades inbjudan så att även Sara Heelge-Wikmång (S) i Huddinge och Jan Valeskog (S) i Stockholm fick vara med. Men det är oklart om mötet blir av.
Den vuxne i rummet
– Det är ministrarna vi vill träffa. Regeringen måste återkomma med en seriös inbjudan. Frågan är för allvarlig för att hanteras som något slags spel, säger regionrådet Anton Fendert (MP).
Moderaterna i Huddinge tycker dock att det är S och MP som ägnar sig åt prestigestrider.
– Jag delar definitivt kritiken att regeringen varit för passiv. Men frågan kan fortfarande lösas vid förhandlingsbordet och då måste någon vara den vuxne i rummet, säger Love Bergström (M), oppositionsråd i Huddinge.
Vi har fortfarande inte fått någon förklaring
Spårväg syd ska ge tiotusentals nya bostäder
Spårväg syd beslutades som en del av Sverigeförhandlingen för sju år sedan och ska binda samman Älvsjö, Skärholmen, Kungens kurva och Flemingsberg. Invigning beräknas ske 2035.
Staten är med och finansierar, mot att kommunerna i Stockholm och Huddinge lovar att bygga tiotusentals bostäder längs spårsträckningen.
Kostnaden skulle från början bli 4,2 miljarder, men är nu uppe i 6,4 miljarder. I ett års tid har förhandlingar pågått om hur prislappen ska fördelas. Ett nytt tilläggsavtal skulle klubbas den 13 juni men beslutet har skjutits upp på obestämd tid.
Nästa möte i styrelsen för uppföljning av Sverigeförhandlingen äger rum den 26 september, men ett extramöte kan kallas in om det behövs, meddelar sekretariatet.
Källa: Sekretariatet för uppföljning av Sverigeförhandlingen
Spårvägsstriden: ”Regeringen är oseriös – och spelar spel”
Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss
Pengarna räcker inte till Spårväg syd. Nu utreds istället två alternativ. Hela eller delar av sträckan Älvsjö-Flemingsberg kan ersättas av expressbuss.
Beslutet togs 2017. Sedan dess har det sett ut om saken var klar: en ny snabbspårväg skulle byggas från Älvsjö via Fruängen, Kungens Kurva och Skärholmen till Flemingsberg.
Minst 18 000 nya bostäder har planerats längs sträckan. Den socialt sammanbindande effekten har prisats av kommunpolitiker och trafikplanerare.
Men nu tvingas parterna tänka om. Pengarna räcker inte.
"Ett par miljarder saknas"
– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen.
Region Stockholms trafikförvaltning har därför fått i uppdrag att titta på två alternativ.
– Det ena är att spårväg kombineras med buss, där man har spårväg på en viss del av sträckan där det behövs av kapacitetsskäl. Det andra alternativet är att det blir expressbusslinje på hela sträckan, säger Catharina Håkansson Boman.
"Spårväg på gummihjul"
Expressbuss, som också kallas BRT (Bus Rapid Transit) beskriver hon som "spårväg på gummihjul", med stationer istället för hållplatser, hög turtäthet och påstigning i alla dörrar. Trafiken kan till stor del kan köras på befintliga gator och vägar.
– Men om tanken är att BRT ska kunna konverteras till spår längre fram behöver det också göras vissa investeringar, säger Catharina Håkansson Boman.
Hon understryker att inga beslut är fattade och att ursprungslösningen med spårväg på hela sträckan inte är avfärdad.
– Men det vi koncentrerar oss på är att försöka hitta en lösning som ryms inom den avtalade budgetramen, säger Håkansson Boman.
Hur ser tidplanen ut?
– Vi ska få en delrapport och en avstämning i juni. Senast i december ska vi inom styrelsen vara överens om vilket trafikslag vi ska välja.
Drar parterna åt olika håll
– Nej, alla parter är medvetna om vilket läge vi är i och att man måste hitta lösningar, säger Catharina Håkansson Boman.
Spårväg syd
Spårväg syd klubbades i mars 2017 genom den så kallade Sverigeförhandlingen, där staten, Region Stockholm, Huddinge kommun och Stockholms stad gemensamt ska stå för finansieringen.
Spårväg syd skulle tas i trafik 2033 och budgeten sattes till 4,2 miljarder.
Enligt en kontrollstation i december 2022 konstaterades att budgeten riskerar att överskridas med ett par miljarder, men att en nedbantad lösning ändå skulle kunna bli klar 2033.
Källa: Mitt i
Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.
Region Stockholm/Pekka Pääkö