– Vi som bor här och använder E4 märker att en breddning behövs. Kapaciteten har nått taket, i alla fal vissa tider på dygnet. Men det är viktigt att få med åtgärder för att minimera buller och partiklar när vägen som går genom hela kommunen breddas, säger Henrik Thunes.

Fler körfält på E4 är bara ett av flera förslag i en delrapport om hur Arlandas konkurrenskraft kan stärkas genom förbättrad kapacitet i järnvägs- och vägnätet.

Skatt mot trängsel

Ett annat är att eventuellt införa trängselskatt på sträckan mellan Stockholm och Arlanda.

Peter Norman skriver att ett syfte med trängselskatten skulle vara att minska trängseln och omfördela trafiken över tid, och även att bidra till finansiering av de kapacitetsförstärkande åtgärder han föreslår mellan Häggvik och Arlanda.

Henrik Thunes har inte hört om idén tidigare och reagerar spontant med en viss tveksamhet.

– Det är svårt att kommentera när vi inte vet ännu hur det ska utformas, men vi vill så klart inte att det ska drabba Sollentunaborna, säger han.

Utveckling av Norrviken

En annan delrapport, om järnvägsnätet, släpptes i november. Där föreslås en rad kapacitetsförstärkningar mellan Stockholm och Arlanda.

En idé är att utveckla stationen i Norrviken till en driftplats för att öka ”robustheten i pendeltågssystemet” då det möjliggör tågvändningar vid plattformen vid störningar.

Något förslag om fler spår på Ostkustbanan genom Sollentuna finns däremot inte med i delrapporten.

Den fullständiga slutrapporten ska presenteras senast den 31 maj.