Att starta en nytt företag innebär en viss risk och i ekonomiskt bistra tider är det färre som tar steget. Det märks i Stockholms stad där nyföretagandet sjunkit de senaste tre åren.
– Det är svårare att se affärsmöjligheter när konjunkturen är svag. Det är en nedåtgående trend i Stockholm och den speglar övriga Sverige, säger Martin Daniels, statistiker på föreningen Företagarna.
Topp under 2021
Under pandemin såg det annorlunda ut, trots att det var en tuff tid för många verksamheter. Ändå ökade nyföretagandet i staden.
– Många jobbade hemma samtidigt som de riskerade att bli av med jobbet. Och när de gick hemma såg de andra möjligheter i tillvaron och tog chansen att förverkliga sina idéer, säger Martin Daniels.
Toppsiffran kom 2021. Då startade 11 341 nya företag i Stockholms stad. Sedan har trenden alltså vänt.
– Det finns alltid så kallat nödvändighetsföretagande – man startar ett företag för att man blir av med jobbet eller inte får ett jobb. Men trenden är ändå nedåtgående, säger Martin Daniels.
Tänk igenom syftet
Företagarna har 260 lokalföreningar runtom i landet. Störst är Företagarna Stockholms stad, med 3 200 medlemmar. Här kan man bland annat få juridisk hjälp och nätverk när man startar eget.
– Det är bra att bolla idéer med andra och ta hjälp av andra inom områden där man själv inte är expert, säger Martin Daniels.
Han ger också rådet att göra en konkurrensanalys. Att tänka igenom syftet med företaget och planera starten är också A och O.
Att driva sitt eget företag kan vara kämpigt men ger också möjlighet att styra sin egen vardag och ha ett mer flexibelt arbetsliv.
– Allt företagande är ett risktagande så man ska inte vara för rädd för att misslyckas. I början får man testa sig fram. Det kanske inte är exakt den idé man hade först som blir den idé man lyckas med.
Läs även: De tog steget och vågade starta eget.