Strejken i pendeltågstrafiken har så stor påverkan att det normala skadeståndet för vilda strejker på 3 000 kronor per person inte räcker, hävdar MTR, enligt tidningen.

Istället kräver operatören att varje strejkande lokförare – 73 stycken som namnges i i stämningen – ska betala skadestånd på 6 000 kronor. Totalt landar summan på 438 000 kronor. Samtidigt uppger kampanjen "Rör inte min tågvärd" att de samlat in över 1 250 000 kronor till sin strejkkassa för att täcka upp för skadestånden.

Kräver även att facket betalar

MTR vill även att Arbetsdomstolen fattar ett beslut om att förklara strejken olovlig och att tvinga lokförarna att omedelbart återuppta arbetet.

Inledningsvis krävdes även det stora fackförbundet Seko på 100 000 kronor i skadestånd, trots att det tagit avstånd från strejken. Men senare under tisdagseftermiddagen drog MTR tillbaka den delen av stämningen, enligt Arbetet.

Politikerns raseri: "Tagit resenärerna som gisslan"

– Det här är inte en strejk. Det är ett utpressningsförsök där man tar Stockholms pendelresenärer som gisslan. Men vi kommer inte att böja oss. Så kommenterar trafikregionrådet Anton Fendert (MP) lokförarnas protestaktion.

Anton Fendert (MP), regionråd för kollektivtrafiken i Stockholm, fick höra talas om strejkplanerna i lördags. Dessförinnan hade han inte fått några signaler om att något sådant var på gång, säger han.

– De har valt tillfället med stor precision. På måndagmorgonen skulle tågtrafiken annars ha börjat gå mer normalt. Jag tycker det är extremt orättvist mot de hundratusentals resenärer som nu drabbas, säger Fendert.

Hur känns det här för dig som politiskt ansvarig?

– Mina känslor är inte det viktigaste. Men jag tycker det är sorgligt att man väljer att agera utanför ramarna för den svenska modellen. Det här är en olovlig stridsåtgärd, ett utpressningsförsök där man tar Stockholms pendelresenärer som gisslan.

Vad blir nästa steg för dig?

– Det blir inget nästa steg. Jag svarar inte på utpressningsförsök. Vi har tagit ett mycket väl genomarbetat demokratiskt beslut som har klubbats av två olika politiska majoriteter. Det finns inte en chans att vi skulle böja oss för sådana här metoder, säger Anton Fendert.

Hade du kunnat göra något annorlunda för att undvika konflikten?

– Nej, vi har gjort allt vi har kunnat för att lyssna, vi pausade avvecklingen av tågvärdarna för att göra ytterligare en utredning och vi har fått alla fakta på bordet. Nu är beslutet fattat. Aktionen är lönlös. Tågvärdarna kommer inte tillbaka.

Anton Fendert säger att han samtidigt vill rikta ett tack till de lokförare som nu fortsätter att köra tågen.

– Det är en stor andel som inte deltar i den här olovliga stridsåtgärden och de är de verkliga hjältarna.

Jag tycker det är extremt orättvist

Pendelstrejken

Politikerns raseri: "Tagit resenärerna som gisslan"

Lokförare strejkar ✔ Anton Fendert (MP): Tar Stockholms pendelresenärer som gisslan ✔ "Vi kommer inte böja oss"

Därför strejkar lokförarna

Nu har de fått nog. Lokförare som kör pendeltåget vill att politikerna, SL och arbetsgivaren ska lyssna. De vill inte köra utan tågvärd, punkt. Nu har de gått ut i vild strejk.

Sedan 03.00 på måndagsmorgonen har lokförare från MTR gått ut i en vild strejk. Anledningen är avvecklingen av tågvärdarna.

Utanför centralstationen i Stockholms City har flera av förarna samlats. De pratar med media, förbipasserande och utbyter erfarenheter medan de håller sig varma med kaffe och mackor.

Chris Hager är en av de som slutit upp. Han har arbetat som lokförare i fyra år och förstår inte hur arbetsgivaren, politikerna och SL tänker. När tågvärdarna försvinner innebär det att lokförarna blir helt ensamma på tågen, med allt vad det innebär.

Under måndagsmorgonen samlades flera av de strejkande förarna utanför centralstationen i city.

Under måndagsmorgonen samlades flera av de strejkande förarna utanför centralstationen i city.

Klara B Orreteg

Måste lyssna

– Vi har fått nog nu. Vi har försökt prata med politikerna, arbetsgivaren och SL, utan resultat. Nu hoppas vi att de ska lyssna.

MTR menar att kamerorna man sätter upp på tågen och värdarna som finns på plattformarna kommer väga upp för tågvärdarna som försvinner.

En kollega till Chris, som vill vara anonym, ansluter till samtalet. Han undrar vad som händer om en olycka inträffar mellan två stationer. På flera håll längs med banan kör tåget över fält och genom skog. Skulle en olycka inträffa där skulle MTR behöva skicka en bil med hjälppersonal, som inte kan komma fram hela vägen till tåget utan skulle behöva gå igenom skogen för att nå fram. Under tiden skulle lokföraren vara ensam med alla passagerare. Ett obehagligt scenario, menar han.

Chris Hager har kört pendel i fyra år och vill inte vara utan tågvärdarna.

Chris Hager har kört pendel i fyra år och vill inte vara utan tågvärdarna.

Klara B Orreteg

Pågår i tre dagar

Lokföraren Klara Pettersson har stått vid centralen sedan strejken drog igång vid tre på måndagsmorgonen. Hon har kört pendeltåg i tolv år, och inte heller hon vill köra utan tågvärdar.

– Jag har kört mycket godståg, så jag vet vad ensamkörning innebär. Men på ett godståg har du inga resenärer. Jag kan inte ta hand om både trafik och resenärer samtidigt.

Strejken ska pågå i tre dagar och under tiden förväntas trafiken få stor påverkan med inställda avgångar och försenade tåg.

Nu hoppas vi att de ska lyssna.

Därför strejkar lokförarna

Pendelförarna har gått ut i vild strejk: "Fått nog" ✔ "Försökt prata med politikerna, arbetsgivaren och SL"

"Bättre att de strejkar än sjukskriver sig"

Många sympatiserar med lokförarna. "Varken SL eller fackförbunden verkar göra tillräckligt för att hitta en lösning", tycker Kristina Lindeman från Alvik.

De få tåg som gick på måndagmorgonen var överfulla.

De få tåg som gick på måndagmorgonen var överfulla.

Petter Beckman

27 minuter till nästa tåg mot Södertälje står det på tavlan i Årstaberg. Kristina Lindeman från Alvik kommer att bli kraftigt försenad till sitt jobb i Huddinge kommun.

– Jag visste från nyheterna att det var strejk och alla på jobbet har ju samma problem. Många stannar hemma. Jag förstår lokförarna, det är synd att SL inte har försökt hitta en lösning. Det verkar inte som att fackförbuden gör så mycket heller, säger hon.

Karrar S reser från Älvsjö till sitt butiksjobb i Kista.

– Jag kommer att få ringa chefen och säga att jag är sen. Förmodligen får jag löneavdrag, så för mig är det här jobbigt. Men jag tänker att lokförarna har sina skäl att strejka, säger han.

Eva Carlsson från Årsta tror att lokförarna ändå kommer att försvinna på sikt.

Eva Carlsson från Årsta tror att lokförarna ändå kommer att försvinna på sikt.

Petter Beckman

Eva Carlsson, pensionär från Årsta, tycker det är bättre att lokförarna strejkar än att de sjukskriver sig, som en del av dem har gjort tidigare.

– Det är fel sätt, att utnyttja sjukförsäkringen. Jag tycker också att de kunde försöka utveckla kameratekniken, snart kommer tågen ändå köras helt utan förare, säger hon.

Solnabon Niklas, som inte vill ha med sitt efternamn, är på väg till Älvjsö där han just nu går MTR:s lokförarutbildning.

– Jag förstår att de strejkar. Lokförarna har blivit helt överkörda, man har inte lyssnat på dem alls, säger han.

Hur känns det att utbilda sig till lokförare i det här läget?

– Jag måste iallafall testa hur det här, under ett år eller två. Jag har ju själv inte provat att köra med kameratekniken och ensamarbetet, så jag vet inte om det funkar eller inte. Det jag ogillar är att lokförarna inte har fått vara med och påverka, säger Niklas.

På Stockholm Södra försöker städerskan Sandra från Södertälje lista ut hur hon ska ta sig till adressen där hon har dagens första städuppdrag.

– Jag fick vänta en timme på tåget i Södertälje, så jag är redan sen. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, jag försöker få kontakt med min chef, säger hon och hoppar på ett tåg mot Älvsjö som hennes reseapp säger att hon ska ta.

Adrian Lefevre från Paris gör praktik som produktionsdesigner på ett kontor på Östermalm. Hans tåg mot Stockholm City går om 10 minuter, så han tycker att det är ganska lugnt.

– Jag har bott i London och där är det också tågstrejker. Det här är inte så farligt, tågen går ju ändå, säger han.

"Bättre att de strejkar än sjukskriver sig"

Pendelresenärerna om kaoset ✔ "Varken SL eller fackförbunden verkar göra tillräckligt" ✔ "Förmodligen får jag löneavdrag" ✔ "Det här är inte så farligt"

Så vet du om ditt tåg går

Osäker på om du kan ta dig till jobbet eller skolan i dag? Så här ser du om ditt tåg går.

Efter strejken har facket nu lagt skyddsstopp som kommer gälla från och med måndag klockan 09. Det är osäkert hur trafiken kommer påverkas.

SL uppmanar resenärer att följa trafikläget i deras app eller på SL.se. Du kan även gå in på Trafikverkets hemsida för att se vilka tåg som går eller är inställda från din närmsta station.

Så vet du om ditt tåg går

Kolla läget på DIN station

Expert: Lokförarna kan få rätt i domstol

Lokförarstrejken är lönlös, säger politikerna. Men facket har ett kort kvar att spela ut. Ensamarbete på pendeltågen kan komma att förbjudas i domstol, menar en expert på Arbetsmiljölagen.

Parallellt med lokförarnas olovliga strejk pågår en laglig process. I mars lämnade huvudskyddsombudet för fackklubben ST Pendeln in en begäran till Arbetsmiljöverket om att stoppa ensambemanning på pendeltågen, med hänvisning till Arbetsmiljölagen – en så kallad 6:6a-anmälan.

Regeringen förbjöd ensamarbete

Ett beslut väntas innan sommaren. I sista hand kan tvisten avgöras i domstol.

– Så som lagen är formulerad när det gäller ensambemanning borde det vara självklart med ett förbud, säger Tomas Fröstberg, regionalt skyddsombud på ST.

För drygt 16 år sedan vann skyddsombuden en liknande strid mot dåvarande tågoperatören Citypendeln.

"Regeringen finner att ensambemanning av pendeltåg skapar en så stark psykisk press på tågförarna att sådant arbete inte bör få utföras som ensamarbete", löd beslutet 2006.

"Lokförarna har stöd av teknik"

Det förbudet gäller dock inte längre. Den nuvarande operatören MTR skriver i sitt svar till Arbetsmiljöverket att omständigheterna är "väsentligt annorlunda", eftersom lokförarna idag har stöd av modern kamerateknik och personlarm.

Det räcker inte, menar Tomas Fröstberg på ST:

– Kamerorna hjälper ju inte ett dugg vid en brand, en urspårning eller en evakuering, säger han.

Juristen Maria Steinberg är docent i arbetsmiljörätt. Hon menar att skyddsombudens möjlighet att få rätt när det gäller ensamarbete har ökat sedan 2006, och hänvisar till de nya, tydligare och mer kraftfulla regler som införts om "organisatorisk och social arbetsmiljö" (AFS 2015:4).

– Att arbeta ensam som lokförare idag skulle innebära en stark psykisk påfrestning, trots kameror och personlarm. Det tar tid innan hjälp är på plats, säger hon.

Mer hot och våld

Maria Steinberg tillägger att pendeltågstrafiken idag troligen är mer utsatt för hot och våld och andra påfrestningar än 2006, vilket även det kan peka mot ett förbud.

En del i tvisten handlar om att skyddsombuden inte fick vara med och lämna synpunkter i den utredning av trygghets- och säkerhetsfrågorna som Trafiknämnden lät genomföra under februari. Maria Steinberg kommenterar:

– En sådan utredning blir ju partisk eftersom den bara återspeglar arbetsgivarens argument. Vad har den för värde då?

Det blir en stark psykisk påfrestning, trots kameror och personlarm

Striden om tågvärdarna

I juni 2021 beslöt Trafiknämnden i Region Stockholm att ersätta de cirka 350 tågvärdarna på pendeltågen med ny kamerateknik. Förändringen ska spara 100-150 miljoner kronor per år.

Reformen som just nu håller på att genomföras betyder att lokförarna själva ska hålla koll på dörrarna via monitorer i förarhytten.

Kritiken handlar dels om att förarna aldrig får möjlighet att vila, dels att de blir ensamma ansvariga vid allvarliga händelser.

Enligt skyddsombuden riskerar lokföraren att hamna i situationer där de utsätts för stark psykisk press. Tågföretaget MTR hävdar att riskerna kan hanteras med nya rutiner, bland annat genom mobila supportbilar.

Källa: Mitt i

Den nya lagstiftningen ökar chansen för att skyddsombuden får rätt och att ensamarbete på pendeltågen stoppas, menar Maria Steinberg, docent i arbetsmiljörätt.

Den nya lagstiftningen ökar chansen för att skyddsombuden får rätt och att ensamarbete på pendeltågen stoppas, menar Maria Steinberg, docent i arbetsmiljörätt.

Petter Beckman, Michael Steinberg

Fackets trumfkort: Så kan lokförarna vinna mot MTR

Arbetsmiljöexperten: "Stark psykisk påfrestning" ✔ Kan förbjudas ✔ Beslut innan sommaren

Strejkeffekten: Bara 2 av 10 pendeltåg kör

Lokförarnas strejk går in på dag två och pendeltågstrafiken är fortsatt kraftigt påverkad.

– Vi förväntar oss tyvärr samma trafik som i går, säger Henrik Palmér vid SL:s presstjänst.

Enligt SL körde endast drygt 20 procent av pendeltågen under måndagen och läget väntas bli ungefär likadant under tisdagen.

– Har man möjlighet att jobba hemifrån är det en bra idé. Annars rekommenderar vi att man följer trafikläget noga, säger Henrik Palmér.

Ersättningsbussar har satts in mellan knutpunkter på pendeltågen och tunnelbanan.

Det kan bli trångt i övriga kollektivtrafiken, inte minst tunnelbanan, när pendlarna söker sig dit i stället.

MTR: Då vänder det

Strejken ska pågå till och med onsdag klockan 23.59. Efter det är MTR:s målsättning att 85 procent av pendeltågen ska kunna vara i trafik.

– Tanken var att vi skulle minska reduceringen den här veckan. Nu utgår vi från att det kommer ske på torsdag, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.

Pendelstrejken

SL: Bara 2 av 10 pendeltåg kör

"Vi förväntar oss tyvärr samma trafik i dag" ✔ MTR: Då vänder det

Politikerns raseri: "Tagit resenärerna som gisslan"

– Det här är inte en strejk. Det är ett utpressningsförsök där man tar Stockholms pendelresenärer som gisslan. Men vi kommer inte att böja oss. Så kommenterar trafikregionrådet Anton Fendert (MP) lokförarnas protestaktion.

Anton Fendert (MP), regionråd för kollektivtrafiken i Stockholm, fick höra talas om strejkplanerna i lördags. Dessförinnan hade han inte fått några signaler om att något sådant var på gång, säger han.

– De har valt tillfället med stor precision. På måndagmorgonen skulle tågtrafiken annars ha börjat gå mer normalt. Jag tycker det är extremt orättvist mot de hundratusentals resenärer som nu drabbas, säger Fendert.

Hur känns det här för dig som politiskt ansvarig?

– Mina känslor är inte det viktigaste. Men jag tycker det är sorgligt att man väljer att agera utanför ramarna för den svenska modellen. Det här är en olovlig stridsåtgärd, ett utpressningsförsök där man tar Stockholms pendelresenärer som gisslan.

Vad blir nästa steg för dig?

– Det blir inget nästa steg. Jag svarar inte på utpressningsförsök. Vi har tagit ett mycket väl genomarbetat demokratiskt beslut som har klubbats av två olika politiska majoriteter. Det finns inte en chans att vi skulle böja oss för sådana här metoder, säger Anton Fendert.

Hade du kunnat göra något annorlunda för att undvika konflikten?

– Nej, vi har gjort allt vi har kunnat för att lyssna, vi pausade avvecklingen av tågvärdarna för att göra ytterligare en utredning och vi har fått alla fakta på bordet. Nu är beslutet fattat. Aktionen är lönlös. Tågvärdarna kommer inte tillbaka.

Anton Fendert säger att han samtidigt vill rikta ett tack till de lokförare som nu fortsätter att köra tågen.

– Det är en stor andel som inte deltar i den här olovliga stridsåtgärden och de är de verkliga hjältarna.

Jag tycker det är extremt orättvist

Pendelstrejken

Politikerns raseri: "Tagit resenärerna som gisslan"

Lokförare strejkar ✔ Anton Fendert (MP): Tar Stockholms pendelresenärer som gisslan ✔ "Vi kommer inte böja oss"