Hålet i SL:s kassa är på väg att passera miljarden och regionstyret vänder nu på alla stenar för att hitta lösningar. I budgeten för 2025 som ska presenteras i oktober är det redan bestämt att 30-dagarskortet ska höjas från 1020 till 1060 kronor.

Men det ger bara 55 miljoner och räcker inte långt. Regionstyret beslöt förra året att alla övriga SL-priser – enkelresor och rabatterade biljetter – ska vara oförändrade under 2025. Men det beslutet hänger nu löst.

Det enda trafikregionrådet Anton Fendert (MP) har lovat är att "den ordinarie biljetten för månadskortet inte ska höjas mer än vad som är överenskommet".

Mitt i ber trafikförvaltningen svara på var SL-taxan skulle landa om hela det väntade underskottet – drygt 1,2 miljarder om ingenting görs – skulle täckas via biljettpriset.

Stora negativa effekter

– Om hela den summan skulle täckas av biljettintäkter skulle biljettprishöjningen troligen behöva vara i storleksordningen 30 procent, eventuellt högre, säger SL:s pressansvarige Claes Keisu.

Men det är svårt att i förväg räkna ut vad effekten skulle bli, eftersom prisökningar gör att en del av resenärerna ändrar beteende och reser mindre.

– En sådan höjning får troligtvis stora negativa effekter på resandenivån och försöket att uppskatta prisnivån är mycket osäker, säger Claes Keisu.

30 procents höjning betyder att 30-dagarskort skulle kosta 1326 kronor. Inget parti har hittills varit i närheten av sådana förslag. Moderaterna har sagt att de vill höja taxan mer än den nuvarande S, C och MP-majoriteten, men även där har det handlat om höjningar runt 5 procent årligen.