Hålet i SL:s kassa är på väg att passera miljarden och regionstyret vänder nu på alla stenar för att hitta lösningar. I budgeten för 2025 som ska presenteras i oktober är det redan bestämt att 30-dagarskortet ska höjas från 1020 till 1060 kronor.
Men det ger bara 55 miljoner och räcker inte långt. Regionstyret beslöt förra året att alla övriga SL-priser – enkelresor och rabatterade biljetter – ska vara oförändrade under 2025. Men det beslutet hänger nu löst.
Det enda trafikregionrådet Anton Fendert (MP) har lovat är att "den ordinarie biljetten för månadskortet inte ska höjas mer än vad som är överenskommet".
Mitt i ber trafikförvaltningen svara på var SL-taxan skulle landa om hela det väntade underskottet – drygt 1,2 miljarder om ingenting görs – skulle täckas via biljettpriset.
Stora negativa effekter
– Om hela den summan skulle täckas av biljettintäkter skulle biljettprishöjningen troligen behöva vara i storleksordningen 30 procent, eventuellt högre, säger SL:s pressansvarige Claes Keisu.
Men det är svårt att i förväg räkna ut vad effekten skulle bli, eftersom prisökningar gör att en del av resenärerna ändrar beteende och reser mindre.
– En sådan höjning får troligtvis stora negativa effekter på resandenivån och försöket att uppskatta prisnivån är mycket osäker, säger Claes Keisu.
30 procents höjning betyder att 30-dagarskort skulle kosta 1326 kronor. Inget parti har hittills varit i närheten av sådana förslag. Moderaterna har sagt att de vill höja taxan mer än den nuvarande S, C och MP-majoriteten, men även där har det handlat om höjningar runt 5 procent årligen.
Så mycket behöver SL spara nästa år
SL:s pengar räcker inte. Tjänstemännen utreder just nu stora nedskärningar på trafiken nästa år. Men regionrådet Anton Fendert (MP) står fast vid sitt tidigare löfte: Ingen trafik ska dras in av ekonomiska skäl.
Att SL:s ekonomi går mot en allt djupare kris har stått klart det senaste året. Grundorsaken är att cirka 15 procent av resenärerna har försvunnit jämfört med före pandemin, bland annat för att fler väljer att jobba hemma.
Ovanpå det kommer inflationen och växande underhållskostnader.
Nästa år kommer SL att sakna cirka 1,3 miljarder jämfört med budgetmålet. Och den redan aviserade höjningen av SL-kortet, från 1 020 till 1 060 kronor 2025, ger bara 55 miljoner extra.
Det räcker inte långt. "Den nuvarande kostnadsnivån är inte förenlig med aktuell finansiering", konstateras i det nya budgetunderlaget.
Nej till höjd taxa
Så hur löser SL det? Taxan skulle kunna höjas mer, menar tjänstemännen, genom att även enkelbiljetter och rabatterade biljetter för barn, unga och äldre görs dyrare. Det senare har politikerna hittills sagt nej till.
Men det enda trafikregionrådet Anton Fendert (MP) lovar när Mitt i ställer frågan är att "den ordinarie biljetten för månadskortet" inte ska höjas mer än vad som är överenskommet.
Tjänstemännen beskriver också det intensiva arbete som pågår inom trafikförvaltningen med att effektivisera och anpassa kollektivtrafiken till det nya läget med ändrade resvanor.
Det kan enligt budgetunderlaget handla om "anpassning av avgångar utifrån dagens beläggning" – alltså färre turer – och om att "ta bort parallellgående trafik" – exempelvis bussar som dubblerar spårtrafik – vilket skulle ge en besparing på 150 - 250 miljoner kronor.
"Står fast"
Även den fortsatta utbyggnaden av trafiken behöver utredas, menar tjänstemännen, för att anpassas till "de givna ekonomiska förutsättningarna".
Samtidigt pekar man på risken att nedskärningar skulle minska resenärsvolymerna ytterligare, vilket går emot målet att få fler att åka kollektivt.
När oppositionen fick se hur det låg till reagerade Kristoffer Tamsons (M) kraftigt. De vill se att man tillsätter en kriskommission.
- Det är orimligt och ohållbart. Vi kräver en blocköverskridande kriskommission för att städa upp den oreda som nu har skapats, fortsätter Tamsons.
Anton Fendert (MP) understryker att detta bara är ett underlag och hänvisar till de politiska förhandlingar som ska ske i höst. Han upprepar det han sagt tidigare:
– Vi kommer inte att göra några ekonomiskt motiverade neddragningar på SL-trafiken. Jag står fast vid det.
Jag står fast vid det
Förvaltningens förslag hur SL:s ekonomi ska räddas
Överväg en höjning av samtliga biljetter i alla priskategorier med 4 procent, vilket skulle ge 115 extra miljoner.
Förändrat servicekoncept på stationsentréer och biljettkontor.
Pressa priset vid kommande trafikupphandlingar – kan på sikt spara upp till en miljard.
Anpassning av turtäthet och parallellgående trafik till de nya resandenivåerna.
Eventuellt "ställa om omfattingen för investeringsprojekt och andra större satsningar".
Målinriktad försäljning och marknadsföring riktad mot företag som vill växla tjänsteresor från bil till kollektivt.
Mer träffsäker digital marknadsföring och annonskampanjer för att "med humor och glimten i ögat påvisa fördelarna med att resa kollektivt".
Källa: Trafikförvaltningen, Region Stockholm
Tjänstemännen tycker att biljettpriserna kan höjas ytterligare.
Tom M Kronestedt
SL:s krislösning: Kan höja priset på alla biljetter
Billigare SL-kort och tätare turer? Nja, inte riktigt...
Med löften om sänkta SL-taxor och ökad turtäthet vann MP, S och C regionvalet 2022. Två år senare har SL gjort historiskt stora nedskärningar samtidigt som priset på månadskortet skjuter i höjden. "Klart att jag inte är nöjd", säger Trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Barnfamiljer, studenter och pensionärer är de som tydligast har något att glädjas åt, nu när halva tiden har gått för det nya mittenstyrets SL-politik.
De som åker på reducerad biljett har sluppit de prishöjningar som drabbat övriga SL-resenärer. De fria sommarlovskorten för skolbarn har permanentats och utvidgats till alla lov. Åldersgränsen för att få åka med gratis på veckodagar har också höjts från sju till elva år.
Sara och Alfrid Lindqvist tycker lovkortet är jättebra, men har inte så stor nytta av reformen med höjd åldergräns under veckodagarna.
Petter Beckman
– Trots ett väldigt tufft ekonomiskt läge har vi kunnat skydda de grupper som vi sagt att vi skulle prioritera, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP), som tog över SL-rodret samtidigt som ekonomin rasade, resenärerna svek och pendeltågstrafiken kraschade in i ett aldrig tidigare skådat kaos.
Flera av de segrande partierna – S, MP och C, med stöd av V – hade lovat jobba för sänkta taxor och ökad turtäthet. Istället blev det tvärtom.
Ändrade förutsättningar
Efter en paus under 2023 beslöt man att höja månadskortet med totalt 90 kronor för 2024 och 2025. Innerstadsbussarna blev av med var sjätte avgång från den 19 augusti och ett 20-tal busslinjer runtom i länet lades ner i vintras.
– Jag förstår frustrationen hos dem som förlorar en busslinje. Jag önskar att vi hade kunnat satsa oss ur krisen. Men förutsättningarna ändrades. Vi har inte det ekonomiska stöd från staten som vi hade tidigare. Och resenärerna återvände inte efter pandemin i den takt som vi trodde, säger Anton Fendert.
Med 15 procent färre som köper SL-biljetter jämfört med 2019 saknas miljardbelopp som annars hade kunnat användas för att minska sparkraven. Fendert räknar upp de förbättringar som den nya koalitionen ändå har tagit beslut om.
Påstigning bak
Främst handlar det om påstigningen i bakdörrarna på blåbussarna i innerstan och att det blir permanent tillåtet att ta med cyklar på tvärbanan – två frågor som MP har drivit, ibland med motstånd från oppositionen.
Mandatperioden har också två år kvar, understryker Anton Fendert.
– Vi lovade att permanenta lovkorten och att sänka taxan för barn, unga och pensionärer. Vi har levererat på det första löftet och vi hoppas kunna leverera på de andra också om det ekonomiska läget ljusnar.
"Inte så stor skillnad"
Sara Lindqvist i Hägersten tar en fredagsfika på trottoaren i Gröndal tillsammans med sönerna Alfred, 10, och Axel, 13. Reformen att barn får följa med gratis i SL-trafiken upp till 11 års ålder hela veckan har inte gjort så stor skillnad för henne.
– Redan tidigare var det ju så på helgerna, och det är mest då vi åker kollektivt tillsammans. Men lovkortet är toppen, det har gjort att killarna har blivit friare att åka mellan mig och pappan som bor på ett annat ställe, säger Sara.
Några andra stora förändringar i buss- eller tunnelbanetrafiken har hon inte märkt av.
– Det finns ju bussar som ibland får inställda turer, men det har nog inte med nedskärningarna att göra, säger Sara Lindqvist.
Pendeltågstrafiken kraschade in i ett aldrig tidigare skådat kaos
Några större SL-förändringar sedan 2022
30-dagarskortet höjdes från 970 till 1020 kronor 2024. 2025 höjs det 40 kronor till. Rabatterade biljetter påverkas inte.
I innerstan har cirka 16 procent av bussavgångarna dragits in. Utanför innerstan har neddragningen varit runt tre procent.
Under 2023 ställdes sammanlagt över 30 procent av pendeltågstrafiken in, som en följd av strejker, lokförarbrist och eftersatt underhåll. Avvecklingen av tågvärdarna, som beslutades innan maktskiftet, låg bakom en stor del av kaoset.
Idag, sedan SJ tagit över pendeltågen, ligger leveransen cirka 10 procent under den normala trafiknivån.
Källa: Trafikförvaltningen
M: Höj taxan och rädda bussarna
Oppositionsledaren Kristoffer Tamsons (M) missar inga chanser att strö salt i såren: ”Istället för billigare och bättre blev det dyrare och sämre”, är hans favoritgliring till MP-styret.
Anton Fendert (MP) kontrar: "Så länge inte moderaterna presenterar något seriöst alternativ så tar jag inte till mig av det där. Men jag tar frustrationen hos resenärerna på stort allvar."
En skillnad i Moderaternas politik är att de skulle ha höjt SL-kortet mer än vad som skett under nuvarande styre, vilket enligt Tamsons skulle ha gjort det möjligt att rädda fler busslinjer.
"Man kan alltid hitta bortförklaringar, men det är inget svar på hur man ska lösa problemen. Om man vill att det ska gå bättre kanske man ska göra något annorlunda" säger Kristoffer Tamsons.
Källa: Mitt i
V: Vi kommer att tappa resenärer
Koalitionen av S, MP och C styr regionen tack vare stöd från Vänsterpartiet. Anna Sehlin (V) är missnöjd med hur styret levererat på trafikområdet.
"Inom sjukvården har vi sett en mycket tydlig kursändring, där man tar tillbaka den politiska kontrollen och minskar de privata alternativens spelrum. Det är därför vi fortsätter att ge vårt stöd. På trafikområdet har man inte gjort den förändringsresan", säger hon.
Vänsterpartiet var avgörande för att ungdomar kunde undantas från taxehöjningarna och att lovkortet har utvidgats, menar Anna Sehlin, som också anser att det var fel beslut att höja priset på månadskortet.
"Vi tror att vi kommer att tappa resenärer på det", säger hon.
Källa: Mitt i
Med löften om sänkta SL-taxor och ökad turtäthet vann MP, S och C regionvalet 2022.
Mostphotos/Mikael Andersson
Ville sänka taxan – nu kostar SL-kortet rekordmycket
Nytt reklamavtal ger miljarder till SL
SL har tecknat nya reklamavtal för de närmaste sju åren, som ger en 50-procentig ökning av intäkterna från reklamskyltar, stationer och busskurer. Bland annat blir det mer heltäckande reklam på tunnelbanor, tåg, bussar och båtar.
På tisdageftermiddagen klubbades de nya reklamavtal som ska ge SL välbehövliga nya intäkter. I dag drar SL in runt 400 miljoner årligen på reklam i kollektivtrafiken.
Med de nya avtalen ökar den garanterade intäkten till 600 miljoner per år, totalt 4,2 miljarder under den sjuåriga avtalsperioden som startar 2026.
Den årliga intäktsökningen på 200 miljoner motsvarar ungefär vad SL sparat under 2024 på att lägga ner busslinjer och dra in på turtätheten i innerstan.
Ökad drivkraft
Nytt är att avtalen skapar drivkrafter för båda parter att arbeta mot ökade intäkter.
– Vi har en trappmekanism som innebär att reklamentreprenören får behålla mer av intäkterna när vissa försäljningsnivåer nås. Det innebär att det kan generera en högre intäkt också till trafikförvaltningen, förklarar Suss Forssman Thullberg, kommunikations- och försäljningschef på trafikförvaltningen.
Digital annonsering kommer att bli vanligare – en del av SL:s nya intäktsstrategi.
Tom M Kronestedt
Det är företagen Clear Channel och JCDecaux som delar på de fyra olika avtalsområdena.
– Clear Channel har vi avtal med sedan tidigare men JCDecaux är nya för oss, säger Suss Forssman Thullberg.
Mer foliering
Ett av avtalen gäller så kallade konceptstationer – tolv inom tunnelbanan och två pendeltågsstationer – där JCDecaux får möjlighet att utveckla större kampanjer och aktiviteter.
De övriga avtalen gäller bussväderskydd, vanliga stationer och fordon. I det senare avtalet får Clear Channel möjlighet till ökad foliering av samtliga fordonsslag – tåg, spårvagnar, bussar och fartyg – det vill säga reklam som täcker en stor del av fordonets yta.
Ambitionen är också att det ska bli ökad digital reklam. Anbudsutvärderingen har gjorts med hänsyn till anbudspris och kvalitet, enligt pressmeddelandet.
Mer reklam i kollektivtrafiken ska förbättra SL:s ekonomi. Arkivbild.
Tom M Kronestedt