SL har redan sprängt budgeten för de 16 nya X25-tågen som ska rulla på Saltsjöbanan 2028. Anbuden som har kommit in visar att 1,4 miljarder kronor inte räcker. Därför beslutade Region Stockholms trafiknämnd i förra veckan att skjuta till ytterligare 700 miljoner kronor. SL ville hemlighålla den nya budgeten men uppgiften publicerades ändå på regionens hemsida.
Men även om tågen kommer på plats måste depåer och el förstärkas för närmare 1 miljard kronor för att de ska kunna köra på Saltsjöbanan.
En ny verkstadshall som kan serva tågen måste byggas i Neglinge och ett nytt väderskydd för Saltsjöbanans museifordon i Storängen. Dessutom måste spänningen i ledningarna höjas från dagens 750 volt till 1 500 volt.
Verkstadshallen i Neglinge måste byggas om för att kunna serva de nya längre X25-tågen. Om bygget överklagas kan Saltsjöbanans nya tåg försenas med uppåt två år.
Johan Kristensen
Kan försenas två år
SL ser flera risker med att projektet försenas.
Överklagar någon ombyggnaden av depån i Neglinge till mark- och miljödomstolen försenas bygget och också starten för de nya tågen med minst ett år.
”Alternativt måste hela depåkonceptet arbetas om, vilket försenar projektet med cirka tolv månader ytterligare”, skriver trafikförvaltningen.
Nobbade kostnadskontroll
SL ser också stora risker med att budgeten ”inte räcker på grund av komplexa produktionsförutsättningar och sämre markförhållanden än väntat”.
Både trafiknämnden och regionstyrelsen har sagt ja till investeringarna på 915,2 miljoner kronor.
Samtliga partier har varit för satsningarna. Men Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna har krävt ”en tydlig plan för kostnadskontroll” för att ”undvika att projektet blir kostnadsdrivande”.
Men de rödgröna styret har röstat ner förslaget.
Torra spår slog ut Saltsjöbanans tåg
Torra spår ligger bakom det onormala hjulslitaget som har slagit ut hälften av Saltsjöbanans 32 vagnar.
– För att problemen inte ska komma tillbaka smörjer vi spåren, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.
Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att hjulen på Saltsjöbanans vagnar hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL förra måndagen stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar.
Ersättningsbussar fortsätter
SL har sedan undersökt och nu kommit fram till vad slitaget beror på.
– Vi har haft problem med torra spår, säger Natalie Nordenswan.
Ersättningsbussar fortsätter att köra i stället för tågen.
– Den här trafiklösningen kommer att gälla åtminstone till den 23 mars, säger Natalie Nordenwan.
Hälften av vagnarna har ju inte drabbats av hjulslitage. Kan ni börja köra med dem nu när spåren är smorda?
– Vi ser över olika upplägg och när vi har rätt antal vagnar för att kunna komma igång med tågtrafiken igen.
Återkommande problem
Det är inte första gången tågen stoppas på Saltsjöbanan. Den 10 september 2013 beslutade dåvarande operatören Arriva att ersätta alla tåg med bussar. Även då var anledningen onormalt hjulslitage.
Det återkommande problemet får flera personer som tidigare har arbetat på Saltsjöbanan att reagera.
Thomas Montgomery har arbetat inom kollektivtrafiken i hela sitt liv och på Saltsjöbanan 1973.
– Jag ser med förskräckelse på hur kollektivtrafiken fungerar i Nacka och Värmdö.
Saltsjöbanan stängdes av den 1 januari 2023 för att dubbelspår skulle byggas i Tattby och här i Fisksätra. Tågen började rulla igen den 15 december 2024.
Johan Kristensen
”Banan måste underhållas”
En annan person som har jobbat på Saltsjöbanan i flera år reagerar också. Han tycker att SL borde varit bättre förberett när tågtrafiken återupptogs i december efter närmare två år av bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby.
– Det här ska inte ske om allt är korrekt. När man har låtit en järnväg ligga i träda så här länge måste man tänka efter lite. Även om trafiken står still måste ju banan underhållas. Det är viktigt att banan är smord.
Han tycker att SL har mycket att förklara.
– Det har förekommit problem som har liknat det här. Men att det blir helt stopp är inte vanligt. SL har ju haft en nybyggnation i Fisksätra och Tattby. Det är en intressant fråga om de nya spåren ligger bakom det här.
Enligt SL beror problemet inte på de nya spåren.
– Nej, rälsen behöver smörjas. Slitaget beror på att banan inte har smorts ordentligt, säger Natalie Nordenwan.
Men SL framhåller att det kan vara svårt att smörja nya spår lagom mycket.
– Det är viktigt att få till en bra smörjbalans på nya spår. Det kan ta upp till några månader innan rätt smörjbalans har uppnåtts. Detta kräver noggrann uppföljning och intrimning.
Flera faktorer har bidragit till att spåren har blivit torra den här gången, enligt SL.
– Väder med temperaturväxlingar påverkade, infrastrukturproblem tillstötte som till exempel isbildning på kontaktledning. Detta medförde att spårtrafiken fick begränsas vilket då påverkade möjligheten att köra tåg i en sådan frekvens som hade kunnat skapa en god smörjbalans, säger Natalie Nordenswan.
Fungerar smörjsystemet som det ska?
– Vi har sedan ett ökat slitage uppmärksammats intensifierat smörjning av hjul och räls och kört provtåg. Smörjbalansen på banan har blivit bättre och smörjningen fungerar som den ska.
När kan tågtrafiken vara igång igen på Saltsjöbanan?
– Vi ser över olika upplägg för trafiken och kommer att köra igång när vi har rätt antal för att upprätthålla en hållbar trafiklösning till våra resenärer. Förhoppningen är inom de två närmsta veckorna.
SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.
Johan Kristensen
Smörjmedel ska få Saltsjöbanan att rulla igen
Saltsjöbanan startar på söndag igen
På söndag börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen. Eftersom Nacka kommuns arbete med att bygga om Värmdövägen fortsätter har tågen Saltsjö-Järla som slutstation. Men under morgonrusningen på vardagar ska bussar köras parallellt med tågen hela vägen från Saltsjöbaden och Fisksätra.
Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att hjulen på Saltsjöbanans vagnar hade slitits onormalt mycket. Förra måndagen stoppade SL all tågtrafik på Saltsjöbanan. Hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att de togs ur trafik – resten ville SL inte köra med innan problemet hade utretts.
SL undersökte och konstaterade sedan att torra spår låg bakom slitaget.
På söndag är SL alltså redo att börja köra igen.
– Vi har smort spåren och svarvat eller bytt hjulen på tillräckligt många tåg för att kunna få igång trafiken igen, säger Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst.
Kör extra bussar
Eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen får pendlarna även i fortsättningen resa vidare med ersättningsbussar från Saltsjö-Järla station. Bytet från tåg till ersättningsbuss har ökat restiderna rejält sedan SL drog in direktbussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och från den 9 februari hänvisade alla till tågen.
Men nu har SL hittat en annan lösning. Direktbussar kommer att köra parallellt med tågen på vardagmorgnar.
– Från och med måndag kommer vi att ha förstärkningsbussar under vardagarna i morgonrusningen, säger Natalie Nordenswan.
Bussarna startar i Saltsjöbaden respektive Solsidan och gör ett fåtal stopp innan de når Glasbruksgatan respektive Cityterminalen.
”Jag uppskattar att regionen har tillmötesgått det vi efterfrågat”, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).
Johan Kristensen
”Betalar inget extra”
Nacka får betala 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriskdal eftersom kommunen asfalterade banvallen. Kommunalrådet Mats Gerdau (M) är glad över att kommunen inte behöver inte betala extra för förstärkningsbussarna.
– Träget arbete och god dialog ger resultat. Jag uppskattar att regionen har tillmötesgått det vi efterfrågat. Jag hoppas att man kan komma vidare med direktbussar som förstärker även i rusningstid på eftermiddagarna. Kommunen betalar inget mer för denna lösning. Det är regionen som bestämmer turtätheten på tåg och bussar och det är bra att de nu insett att man behöver trafikera Fisksätra och Saltsjöbaden oftare.
Så förstärks bussarna i morgonrusningen
Från och med måndag kommer extra ersättningbussar att köra parallelt med Saltsjöbanans tåg:
25M: Körs med 10-minuterstrafik under morgonrusningen på vardagar på sträckan: Saltsjöbaden – Tippen – Fisksätra – Henriksdal - Glasbruksgatan. Möjlig anslutning till 26C i Tippen.
26C: Körs med 10-minuterstrafik under morgonrusningen på vardagar på sträckan: Solsidan – Tippen – Henriksdal - Cityterminalen. Möjlig anslutning till 25M i Henriksdal.
Källa: SL.
SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.
Johan Kristensen